• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202589
+
-

حضور پر رنگ بانوان در موسیقی فجر

دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از گسترش بخش بین‌الملل و بازگشت بخش کودک و نوجوان به فستیوال می‌گوید

گزارش
حضور پر رنگ بانوان در موسیقی فجر

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

38 دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد؛ جشنواره‌ای که در زمان برگزاری‌اش با کم یا اضافه شدن بخش‌های مختلف که نشان‌دهنده سلایق مدیران و برگزارکنندگان بود مانند دیگر جشنواره‌های هنری به راه خود ادامه داد. امسال سی ونهمین دوره از این جشنواره با دبیری رضا مهدوی برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که قرار است بخش بین‌المللی آن براساس آیین‌نامه‌ای که داشته برگزار شود و بار دیگر بخش کودک و نوجوان هم به آن اضافه می‌شود. مهدوی معتقد است که جشنواره باید براساس آیین‌نامه‌ای که دارد برگزار شود و حضور همه هنرمندان در شاخه‌های مختلف، باعث تداوم موسیقی در کشور می‌شود. مهدوی درباره بازگشت بخش بین‌الملل بر این باور است که وقتی جشنواره موسیقی فجر که بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی در کشور است، مهمان خارجی دارد، باید اجراهای خارجی هم داشته باشد.

بازگشت بخش کودک و نوجوان
رضا مهدوی، پژوهشگر و نوازنده سنتور است که سال‌های سال در این حوزه فعالیت داشته است؛ او امسال سکان جشنواره سی‌ونهم را به دست گرفته است. او از بازگشت دوباره بخش کودک و نوجوان به جشنواره امسال خبر می‌دهد؛ بخشی که در طول این سال‌ها گاهی در فراخوان گنجانده شده و گاهی نیز نبوده است. دردوره‌های برگزاری جشنواره 29، 32 و 35 یک تا 3گروه در بخش کودک و نوجوان در جشنواره پذیرفته شدند و حالا مهدوی می‌گوید: «امسال یکی از بخش‌های مهم جشنواره، بخش کودک و نوجوان خواهد بود.» از دیگر بخش‌هایی که در دوره‌های مختلف حضور داشته، بخش بانوان بود که این بخش در دوره اخیر با کمترین تعداد در جشنواره حاضر شد. مهدوی در این‌باره توضیح می‌دهد: «دلیل این موضوع یا عدم‌آمادگی گروه‌های موسیقی بانوان است و یا اینکه خود گروه‌ها تمایلی به حضور در جشنواره نداشتند و یا هیأت انتخاب آثار، با توجه به کیفیت، مناسب برای حضور در جشنواره ندانسته است. با این حال سعی می‌کنیم امسال گروه‌های بیشتری از بانوان در جشنواره حضور داشته باشند.» وی درباره زمان برگزاری این دوره از جشنواره هم توضیح می‌دهد: «هر ساله جشنواره موسیقی فجر بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد و با توجه به ایام شهادت و برخی از مناسبت‌ها، روزهای برگزاری جشنواره موسیقی به اسفندماه می‌رسید. امسال ما انتخابات مجلس را در پیش رو داریم و همچنین ‌ماه رمضان در پیش است. با توجه به این ایام، 3گزینه زمانی را در نظر گرفتیم که در نهایت تاریخ برگزاری جشنواره23 تا 28بهمن‌ماه شد.»


مکث
اعطای جایزه در بخش پژوهش

مهدوی می‌گوید: «در بخش آهنگسازی برای جایزه باربد در فرم سونات و با اهتمام به سبک زندگی ایرانی و خانواده درخواست دادیم که پذیرفته شد و همچنین در بخش پژوهش به پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری پژوهش هنر با محوریت موسیقی قرار است جوایزی اعطا شود.» این پژوهشگر در ادامه اضافه می‌کند: «جشنواره موسیقی فجر، یک جشن ملی با حضور گروه‌های مختلف موسیقی است که در کنار این جشن ملی بحث تخصصی بودن برایمان خیلی اهمیت دارد. ما پذیرای گروه‌های جوان و همچنین استادان اهل فن در شاخه‌های مختلف موسیقی هستیم؛ چرا که حضور همه گروه‌ها باعث می‌شود تا موسیقی تداوم بیشتری پیدا کند و فضا برای حضور همه موسیقی دانان فراهم شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید