• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202574
+
-

هجوم گردوغبار به تهران تا 2روز آینده

همزمان با برگزاری اجلاس گردوغبار و افزایش وزش باد شدید در تهران، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آماده‌باش دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران تا 2روز آینده به‌دلیل هجوم گردوغبار در استان خبر داد. حامد یزدی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه شرایط اضطرار پدیده گردوغبار استان تهران که با حضور مدیرکل هواشناسی استان و سایر اعضای کارگروه در اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران برگزار شد، گفت: این جلسه با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی در استان تهران تشکیل شد و در جریان آن با موافقت اکثریت اعضا مقرر شد که تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران تا روز دوشنبه ۲۰‌شهریورماه در آماده‌باش کامل قرار بگیرند. یزدی‌مهر با بیان اینکه در زمان صدور هشدار نارنجی ضروری است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند، افزود: از شهروندان نیز می‌خواهیم دیگر فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
وی گفت: توصیه اکید مدیریت بحران در اوقات بروز پدیده گردوغبار این است که افراد از فعالیت‌های شدید بدنی مانند ورزش‌های سبک و سنگین و قدم‌زدن در فضای باز خودداری کنند و مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزی تازه برای دفع سموم از بدن را در دستور کار قرار دهند.
اداره کل هواشناسی استان تهران ساعاتی پیش از این نشست، در گزارشی از کاهش محسوس دما طی فردا و پس‌فردا و احتمال انتقال گردوغبار از استان‌های مجاور و در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا تا روز دوشنبه خبر داد. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که از دیشب تا پایان امروز (یکشنبه) با توجه به تشدید ناپایداری‌ها، گاهی وزش باد خیلی شدید در نیمه جنوبی استان تهران با رخداد تندباد لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک اتفاق بیفتد و به همین دلیل تا روز دوشنبه ‌احتمال انتقال گردوغبار از استان‌های مجاور و در برخی ساعات کاهش کیفیت هوا رخ دهد.
اعلام سازمان هواشناسی به‌معنای آن است که کانون‌های انتشار گردوغبار در استان‌های همجوار تهران نظیر تالاب صالحیه در استان البرز، دریاچه نمک در استان قم و همچنین برخی کانون‌های گردوغبار در استان سمنان همزمان با وقوع تندباد و وزش باد شدید فعال شده و گردوغبار حاصل از وزش باد از عرصه‌های خشکیده و بیابانی استان‌های مجاور را به استان تهران منتقل می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید