• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202573
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Vm2q1
+
-

نقل قول خبر/تأثیر تروریسم بر محیط‌زیست سوریه


شکرالله جدید، وزیر محیط‌زیست سوریه:
اقدامات گسترده‌ای برای تثبیت خاک و حفاظت از محیط‌زیست داشته‌ایم؛ البته بخشی از این پروژه‌ها به‌دلیل اقدامات تروریستی در حال حاضر متوقف شده است. سوریه با خشکسالی و افزایش درجه حرارت هوا و موج‌های گردوغبار مواجه است. تحریم‌ها در تشدید این موضوعات مشکل‌آفرین بوده و باید اقدامات مؤثری جهت رفع این مشکلات صورت گیرد. سوریه پایبند به ۳۵توافق محیط‌زیستی به‌ویژه توافقنامه پاریس و توافقنامه‌های سازمان ملل برای مقابله با بیابان‌زایی و حفاظت از محیط‌زیست است. سوریه تاکید دارد که ایران از طریق برگزاری این اجلاس نقش مؤثری در جهت مقابله با توفان‌های گردوغبار و ماسه دارد.

کاشت یک‌میلیون درخت در قطر تا 2030

فالح بن ناصر آل‌ثانی، وزیر محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی قطر:
دولت قطر نیز درگیر پدیده گردوغبار است و همیشه از کشورها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با گردو غبار دعوت کرده است. کشور قطر برنامه منظمی برای مقابله با بیابان‌زایی تعریف کرده است که تا سال۲۰۳۰ به‌طور کامل انجام خواهد شد؛ ازجمله این برنامه‌ها کاشتن گیاه در مناطق بیابانی قطر است که کاشت یک‌میلیون اصله نهال در شهرهای بیابانی کشور قطر ازجمله این برنامه‌هاست. با توجه به تأثیرات گردوغبار بر اقتصاد کشورها، قطر تلاش می‌کند تا با کمک سازمان ملل متحد با کشورهایی که تحت‌تأثیر گردوغبار هستند، همکاری کند. با مسئله گردوغبار نباید به‌عنوان یک مسئله ثانویه برخورد کنیم.

خیزش میلیون‌ها تن گردوغبار از بستر دریاچه آرال

عزیز عبدالحکیم‌اف، وزیر محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان:
متأسفانه به‌دلیل تغییرات اقلیمی و تنزل شرایط محیط‌زیستی شاهد از بین رفتن گونه‌ها و مهاجرت انسان‌ها در بخش‌های مختلفی از جهان هستیم. در کشور ازبکستان بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کشور به بیابان‌زدایی اختصاص داده شده است. در حال حاضر ۳ میلیون هکتار از بستر دریاچه آرال به کانون گردوغبار و توفان نمک تبدیل شده و این گردوغبار و توفان‌ها تا هزاران کیلومتر قابلیت حرکت دارد. همچنین سالانه حدود ۶ تا ۱۰۰میلیون تن از این گردوغبار از دریاچه آرال وارد جو می‌شود. این توفان‌ها سبب افزایش۴۶درصدی بیماری‌های تنفسی در کـودکـــــان و افزایش۳۸درصدی آن در بزرگسالان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید