• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202236
+
-

ارباب آسمان به ایران می آید؟

بعد از یاک-۱۳۰ گمانه‌زنی‌هایی درباره تحویل جنگنده پیشرفته سوخو-۳۵ مشهور به ارباب آسمان به ایران صورت گرفته؛ اما چرا این جنگنده از لحاظ فنی مهم است؟

فناوری
ارباب آسمان به ایران می آید؟

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

به‌تازگی الحاق هواپیمای آموزشی- رزمی یاک130 به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی قرار گرفت. مجله فوربس در تحلیلی از این الحاق، آن را مقدمه تحویل جنگنده‌های «سوخو- 35» به ایران از سوی روسیه ارزیابی کرد.
داستان جنگنده نسل 4++ سوخو-35 با موضوع ارتقای کیفی و فنی سوخو-27 آغاز شد. شروع این اتفاق مهم، دهه1980 میلادی در شوروی بود.نتیجه بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی سوخو۲۷، جنگنده‌ای با نام سوخو-۲۷ام بود که نخستین پرواز خود را در ژوئن1988 به انجام رساند. در ادامه، ارتقای این جنگنده، سوخو-35 را پدید آورد که اکنون با نام سوخو-35اس در دنیا شناخته می‌شود. این جنگنده در روز 19فوریه سال2008 نخستین پرواز خود را انجام داد و طبق آمارها تاکنون بیش از 150فروند از آن تولید شده است. معارفه رسمی این جنگنده چندمنظوره، فوریه سال2014 بود.سوخو-۳۵ توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانورها ازجمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت داراست.سوخو-35 رادار بسیار نیرومند N035 ایربیس E دارد که به پلنگ برفی مشهور است. این رادار مدل پیشرفته‌ای از رادار N011M است که در جنگنده سوخو-۲۷ام به‌کار رفته ‌است. این رادار توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصله ۴۰۰کیلومتری را دارد و می‌تواند ۳۰هدف هوایی را از فاصله ۳۰۰کیلومتری رهگیری کند و همزمان با ۸ فروند از آنها درگیر شود. از آنجا که این رادار چندمنظوره دارای فناوری دهانه ترکیبی است، توانایی ارائه تصویرهای باکیفیت از سطح زمین و عوارض جغرافیایی را دارد.سوخو-35 همچنین از یک سیستم پیشرفته با نام OLS-35 سود می‌برد که یک سامانه اوپتو الکترونیک است که می‌تواند روش‌های گوناگونی از رهگیری، ازجمله جست‌وجو و ردیابی فروسرخ را در اختیار خلبان قرار دهد.سوخو-35 همچنین می‌تواند، در کمتر از 5ثانیه سرعت خود را به صفر برساند و کاملا تغییر جهت دهد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید