• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 202065
+
-

میوه الگوی کشت چه بود؟

مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی می‌گوید: سال گذشته الگوی کشت فقط برای محصولات زراعی تدوین شد، ولی امسال این الگو شامل محصولات باغبانی هم می‌شود.
 او با اشاره به چالش آبی کشور و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی می‌افزاید: اگر می‌خواهیم کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم باید میزان استفاده از آب را کاهش دهیم، از این روی در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده که ۸۲ میلیارد مترمکعب به ۶۵ میلیارد در پایان برنامه کاهش پیدا کند و دقیقاً این در الگوی کشت دیده شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح ملی الگوی کشت در کشور توضیح می‌دهد که سال گذشته الگوی کشت را فقط برای محصولات زراعی تدوین کردیم. از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی ۸۲ میلیون تن آن حوزه زراعت است و حدود ۲۳ یا ۲۴ میلیون تن آن حوزه باغبانی است که اتفاقاً باغبانی نیازمند اجرای الگوی کشت مهم‌تری است. نکویی با بیان اینکه امسال الگوی کشت را تا یک‌ماه شاید هم کمتر ابلاغ می‌کنیم، تأکید کرد:الگوی کشت امسال محصولات باغبانی را هم شامل می‌شود.
اجرای فاز نخست طرح الگوی کشت برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد کشاورزی ایران در مهر سال گذشته یک گام به جلو به شمار می‌رود مشروط به اینکه میوه اجرای چنین طرحی نمایان باشد و وزارت جهادکشاورزی گزارش شفاف ارائه دهند که در این یک سال چه تغییری از حیث بهره‌وری و مدیریت منابع آب صورت گرفته است.
‌‌‌به‌گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از اهداف اصلی مدنظر طرح الگوی کشت حمایت از توسعه تولید محصولات اساسی با هدف رفع وابستگی به واردات بوده و پیاده‌سازی‌ این الگو مستلزم جامع نگری در همه ابعاد اثرگذار و اثرپذیر است که ازجمله آنها می‌توان به‌خودکفایی، امنیت غذایی، آمایش سرزمین اشاره کرد و بدون آینده‌نگری جامع نمی‌توان انتظار تغییرمحسوس داشت.
یکی از ابهام‌های مطرح درخصوص طرح یادشده، برآوردهای غیر واقع بینانه از آب قابل برنامه‌ریزی است که شفاف‌سازی وزارت جهادکشاورزی می‌تواند چالش‌های آن را برطرف سازد. از این منظر باید مشخص شود که الگوی کشت برای چه سطحی (مزرعه، روستا، شهر یا استان) تدوین شده است؟ وزارت جهادکشاورزی تناسب اراضی و اقلیم و شرایط اقتصادی-اجتماعی در سطح روستاهای کشور را چگونه برای الگوی کشت ارزیابی می‌کند؟ اجرای طرح مهم الگوی کشت بدون پایش و نظارت بر یافته‌ها راهگشا نخواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید