• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 202049
+
-

ماجرای حادثه در پله برقی ایستگاه ارم

اصل ماجرا
ماجرای حادثه در پله برقی ایستگاه ارم

ساعت۲۱:۱۳ پنجشنبه 9شهریور بود که خبر رسید پسربچه‌ای حدودا 10ساله‌، در پله‌برقی ایستگاه ارم سبز در خط4 مترو دچار سانحه شده است. در این ماجرا دست راست پسربچه در شانه پله‌برقی ایستگاه که رو به پایین حرکت داشته، گیر می‌کند و متأسفانه دچار حادثه می‌شود. در ادامه بلافاصله حرکت پله‌برقی متوقف شده و با هماهنگی‌های صورت گرفته اورژانس و آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر شده و نسبت به رهاسازی این کودک اقدامات لازم را انجام می‌دهند و او را به بیمارستان حضرت رسول(ص) منتقل می‌کنند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و مدیران خط۴ مترو نیز با حضور در بیمارستان، پیگیر روند درمان مصدوم حادثه می‌شوند که خوشبختانه در این حادثه آسیب جدی به کودک وارد نشده بود، اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو بلافاصله دستور بررسی این حادثه و علت‌یابی آن را می‌دهد. در گام اول با کنترل دوربین‌های مداربسته فیلم مربوط به این موضوع مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد. براساس آنچه از فیلم مربوط به حادثه قابل مشاهده بوده و پیداست، این پسربچه از روی غریزه مانند هر کودک دیگری مجذوب پله‌برقی شده و با توجه به غفلت یا ناآگاهی والدین و همراهان از خطرات و تهدیدات احتمالی که می‌تواند داشته باشد، روی پله‌برقی سرگرم بازی می‌شود و برخلاف جهت حرکت پله‌برقی، چند پله را به سمت بالا طی کرده، در ادامه به شکل ناایمن روی یکی از پله‌ها می‌نشیند، پایین می‌رود و همین سهل‌انگاری منجر به بروز حادثه‌ای می‌شود که خوشبختانه به قطع عضو و حادثه‌ای غیرقابل جبران منجر نشده است. بعد از بروز این حادثه، مسئله ایمن و استاندارد بودن پله‌برقی مطرح می‌شود. در همین رابطه شرکت بهره‌برداری متروی تهران توضیحاتی را ارائه کرده و در مورد این حادثه می‌گوید: «اگر چه در حادثه پنجشنبه 9شهریور‌ماه آسیب جدی به کودک وارد نشده، اما طبق روایت‌ها پله‌برقی ایستگاه ارم سبز هیچ‌گونه نقصی نداشته، ولی عدم‌رعایت الزامات ایمنی می‌توانست خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد که امیدواریم با نهادینه شدن الزامات ایمنی استفاده از پله‌برقی، دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.»
این شرکت از شهروندان تهرانی خواسته هنگام استفاده از پله‌برقی این موارد را رعایت کنند:
در زمان ورود و خروج از پله‌برقی، کاملا روی یک استپ در جهت حرکت و در سمت راست پله مستقر بوده و در تمام طول مسیر از هندریل استفاده کنند.
از نشستن، دویدن و پریدن روی پله‌برقی خودداری شود.
مراقبت‌کردن و گرفتن دست کودکان در هنگام استفاده از پله‌برقی توسط والدین الزامی است.
ورود کالسکه، ویلچر، وسایل چرخ دار و بار حجیم به‌علت ریسک بالای حوادث روی پلکان برقی ممنوع است.
مراقبت از البسه مانند شال گردن، چادر و ... هنگام ورود به پله‌های‌برقی به ‌علت گیر‌کردن به تجهیزات متحرک پلکان برقی الزامی است.
از برسی که در دوطرف پله‌برقی‌ها تعبیه شده است هرگز برای تمیز کردن کفش نباید استفاده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید