• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 10 شهریور 1402
کد مطلب : 201867
+
-

آنچه بانوان باردار باید در سفر رعایت کنند

با احتیاط گام بردارید

نیلوفر ذوالفقاری ؛ روزنامه‌نگار

اگر مسافرت رفتن در شرایط عادی باید و نبایدهایی دارد، این موارد در دوران بارداری اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.زنان باردار برای اینکه سفر را با سلامتی و حال خوب پشت‌سر بگذارند، به آنها خوش بگذرد و امن و سالم بمانند، باید حواس‌شان را به رعایت بعضی نکات جمع کنند.

در 3‌ماه اول بارداری به‌دلیل اینکه زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنین احتمال سقط‌جنین هم زیاد است، رفتن به سفر توصیه نمی‌شود. در این مدت به این دلیل ‌که خانم باردار ممکن است به‌راحتی قادر به حرکت نباشد، سفر کردن خیلی امن نیست.
در فصول گرم به مناطق گرم و مرطوب سفر نکنید یا فصل‌های سرد را در مناطق سردسیر سپری نکنید.
بهتر است قبل از هر چیز درباره رفتن به سفر با پزشک خود مشورت و به توصیه‌هایش دقت کنید و اگر لازم شد از مسافرت بپرهیزید.
حالا که مجوز سفر صادر شد، بیش از هر چیز مراقب تغذیه خود باشید و آب بسته‌بندی همراه‌تان ببرید. اگر به آب بسته‌بندی‌شده دسترسی ندارید، بهتر است از مصرف آب لوله‌‌کشی بدون جوشاندن آن پرهیز کنید و حتما قبل از مصرف، آب را بجوشانید.
زنان باردار باید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشند. پس اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، کاهش آب مصرفی ممکن است باعث دهیدراته شدن یا از دست دادن آب بدن شود که برای جنین خطرناک است.
تا آنجا که ممکن است سعی کنید غذاها را خودتان بپزید و به رستوران‌های بین‌راهی اطمینان نکنید. غذاهای مانده هم می‌تواند بیماری ایجاد کند.
شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و محلی می‌تواند باعث بیماری تب مالت شود، بنابراین دقت کنید که حتما از شیر، لبنیات و آبمیوه پاستوریزه استفاده کنید.
بهتر است تا حد امکان از سبزی‌های پخته استفاده کنید. میوه‌ها و سبزی‌هایی که خوب شسته نشده است، می‌تواند باعث وبا شود.
قرار گرفتن بدن‌تان در چشمه‌های آب‌گرم می‌تواند برای جنین شما خطرناک باشد، به‌همین دلیل به هیچ عنوان این برنامه را در سفر خود قرار ندهید.
برای اینکه گردش خون کافی در بدن‌تان وجود داشته باشد و همچنین برای بهبود فرایند هضم غذا، بهتر است ساعتی را در روز پیاده‌روی کنید.
در صورتی ‌که دست‌تان با چمن یا خاک تماس پیدا می‌کند، سریع آن را با آب گرم و صابون بشویید.
خوب است که اقامتگاه خود را در نزدیکی یک مرکز درمانی انتخاب کنید تا در صورت لزوم بدون معطلی بتوانید تحت مراقبت قرار بگیرید. از آنجا که ممکن است در سفر نیاز به مراقبت‌های پزشکی باشد، بهتر است دفترچه بیمه را همراه‌تان ببرید.
اگر با هواپیما سفر می‌کنید، حتماً چند روز قبل از سفر با خطوط هواپیمایی مورد نظر تماس و مجوز پزشکی برای پرواز بگیرید.
یک کفش راحت و دمپایی همراه داشته باشید. سعی کنید از کوله‌پشتی به جای کیف‌های دستی استفاده کنید.
ممکن است پزشک بسته به شرایط شما داروهایی را تجویز کرده باشد. یادتان باشد که داروها و مکمل‌های خود را همراه ببرید و در مدت سفر بموقع آنها را استفاده کنید.
از میان قطارهای مختلف نظیر قطارهای اتوبوسی، قطارهای کوپه‌ای 4تخته و قطار کوپه 6تخته پیشنهاد می‌شود سراغ خرید بلیت قطار کوپه‌ای 4تخته بروید. چرا که صندلی این قطارها بزرگ‌تر است و این موضوع به شما کمک می‌کند تا در طول سفر راحت‌تر باشید.
حتما در دوران بارداری به همراه همسر یا دوستان یا اعضای خانواده‌تان سفر کنید. در صورتی ‌که مشکلی برای‌تان پیش آمد یا ‌مثلا خواستید از پله‌ها بالا یا پایین بروید، به کمک آنها احتیاج پیدا می‌کنید.
یکی از مهم‌ترین وسایلی که  هنگام بارداری باید همراه خود به سفر ببرید، دستمال، دستمال مرطوب و الکل ضدعفونی‌کننده است.  هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی این وسایل به کارتان می‌آید.
دریاچه‌ها و رودخانه‌ها امکان دارد که حاوی میکروب‌ها و باکتری‌ها باشند. با قرار گرفتن در این آب‌ها دچار عفونت یا قارچ پوستی می‌شوید. برای رفع آن باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید که برای جنین بسیار ضرر دارد بنابراین از وارد شدن به این آب‌ها خودداری کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید