• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 10 شهریور 1402
کد مطلب : 201853
+
-

اربعین 1402

خروج ۲میلیون‌و۷۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای کشور
به‌گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین، تا عصر پنجشنبه بیش از ۲میلیون‌و۷۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور خارج شده‌اند. سیدمجید میراحمدی، با تأکید بر هماهنگی‌های مطلوب مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران در مرزها، گفت: موج بازگشت زائران به کشور شروع شده و بحمدالله وضعیت خوبی برای بازگشت زائران در مرزها وجود دارد و از این خیل جمعیت بیش از ۷۰۰هزار نفر پس از زیارت عتبات عالیات از طریق مرزها وارد کشور شده‌اند.

عرضه ارز اربعین از ۱ میلیون نفر گذشت
براساس آمار بانک مرکزی تا بعدازظهر پنجشنبه بیش از یک‌میلیون‌و۲۰ هزار نفر ارز اربعین دریافت کرده‌اند. با تدابیر بانک مرکزی امسال شرایط دریافت ارز اربعین تسهیل شده، به‌صورتی که فروش مجازی ارز اربعین از طریق پیام‌رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» نیز انجام می‌شود که برخلاف ادوار گذشته است و دریافت ارز اربعین (به میزان ۲۰۰هزار دینار عراق) بدون صف و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. براساس آمارهای دریافتی ۱۷۹۰شعبه ۶ بانک عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست‌بانک در زمینه عرضه ارز اربعین فعال هستند و افراد می‌توانند با در دست داشتن کارت‌ملی، گذرنامه یا برگه تردد اربعین به یکی از ۶ بانک عامل مراجعه کنند. امسال توزیع ارز(اسکناس) به زائران حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق تا ۱۴شهریور ادامه دارد.

برپایی اتاق‌های مادروکودک در مرز مهران
اتاق‌های مادر‌ و کودک شهرداری تهران برای رفاه حال این گروه از زائران در مرز مهران دایر شده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از قرارگاه‌های مرزی مهران و زرباطیه گفت: اتاق‌های مخصوص مادر و کودک توسط شهرداری منطقه۵ تهران در مرز مهران ایجاد شده است و شرکت شهر سالم نیز به کارکنان و زائران حسینی  در مرز مهران خدمات خوبی ارائه می‌دهد.

ایستایی زائران در مرزها به ۴ ثانیه رسید
سردار رادان، فرمانده انتظامی کشور گفت: در بعضی از روزها تجربۀ20 تا ۵۰ درصد افزایش زائر در مرزهای مختلف را داشتیم. با پیگیری دولت، وضعیت جاده‌ها به خصوص در جاهایی که دچار بست ترافیکی می‌شدیم گشایش‌های بسیار عالی ایجاد شد به گونه‌ای که تا دیشب در جایی مشکل ترافیکی نداشتیم. در مرز مهران با توافقی که با طرف عراقی داشتیم واردشدن زائران به عراق را فقط ما بررسی می‌کنیم و آنها فقط مُهر می‌زنند. از جمعه نیز در مرز شلمچه زمان تحویل گذرنامه به افسر پلیس ۴ ثانیه بیشتر ایستایی ندارد و طرف عراقی هم کنترل ما را می‌پذیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید