• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201815
+
-

چرا شهرداری در اربعین خدمات می‌دهد؟

مهدی اسماعیل‌پور - روزنامه‌نگار

موضوعی که این روزها تبدیل به دستاویز و سوژه تازه‌ای برای ایراد‌گیری و تنقید شهردار و مدیریت شهری پایتخت شده، لجستیک و خدماتی است که شهرداری تهران برای مراسم اربعین ارائه می‌کند؛ ازجمله در بحث اعزام تدریجی چند صد دستگاه اتوبوس و همچنین حضور پرسنل و کارگران شهری و دایر شدن موکب‌ها در مرز‌ها یا در طول مسیر پیاده‌روی برای خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله‌حسین(ع). برخی‌ها با اشاره به این موضوع که شهر تهران در شرایط عادی هم با مشکلات و کمبودهای فراوان و جدی در حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی و نگهداشت شهر روبه‌روست، با انتقاد از برنامه‌های شهرداری تهران به شهرداری و مدیریت شهری پایتخت طعنه می‌زنند که چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است! اصولا حرف این گروه از منتقدان این است که شهرداری تهران براساس کدامین وظیفه ذاتی و قانونی و مبنای چه حساب و کتابی به نقش اول در برگزاری مراسم اربعین و خدمات‌رسانی در این حوزه تبدیل شده است؟
در این موضوع که شهر تهران برای خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان به‌علت ترک فعل و کم‌کاری صورت گرفته در دوره پنجم مدیریت شهری با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، تردیدی نیست و این موضوع را بیش از همه از زبان شهردار تهران و رئیس شورای شهر و دیگر مدیران ارشد شهری پایتخت شنیده‌ایم، اما مسئله اینجاست که آیا واقعا شهرداری تهران این روزها خارج از وظایف و مسئولیت‌های ذاتی و قانونی‌اش در بحث برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین نقش اول را ایفا می‌کند و کارهای انجام شده طبق ادعای منتقدان، قانون‌گریزی و بی‌مسئولیتی مدیریت شهری است یا برعکس؛ جدا از جایگاه و اهمیت و ارزش والای معنوی، درواقع اجرای نص صریح قانون و ادا کردن تکالیف محول‌شده قانونی است؟
اولین و مهم‌ترین نکته در پاسخ به منتقدان، ارجاع آنها به مصوبه سال1394 هیأت دولت و در ادامه تأیید و موافقت مقام معظم رهبری با این مصوبه بود که براساس آن ساماندهی مراسم اربعین از سازمان حج و زیارت منفک و به وزارت کشور سپرده شده است. براساس این مصوبه 19دستگاه ملزم شده‌اند که در این زمینه با وزارت کشور همکاری کنند. طبق این مصوبه، شهرداری تهران به‌عنوان هشتمین دستگاه موظف به مدیریت کمیته خدمات شهری شده است. در بند 11دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت کشور 8وظیفه بر دوش شهرداری تهران گذاشته شده که ازجمله آنها می‌توان به اختصاص اتوبوس شهری در 4مرز و حمل زباله و ساماندهی نیروهای داوطلب برای نظافت مسیر اشاره کرد. تمام این موارد در سند «دستورالعمل مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی(ع)» وزارت کشور به‌عنوان دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین حسینی ذکر شده است. خدمات و فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت در مراسم اربعین موضوع تازه‌ای نیست و امسال هم ستاد اربعین حسینی طبق روال سال‌های گذشته در شهرداری تهران تشکیل شده است. بر همین اساس از سوی ستاد مرکزی اربعین حسینی مسئولیت‌ها و وظایفی برای مدیران و معاونان شهرداری تهران تعیین شده است که ازجمله آن می‌توان به انتخاب شدن و حکم نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران به‌عنوان «رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور» و همچنین مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به‌عنوان «رئیس کارگروه حمل‌ونقل عمومی کمیته خدمات شهری اربعین حسینی» اشاره کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید