• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201803
+
-

گره‌گشایی از بازار کار با گزینه اروپایی

تهیه گزارش راهبردی از فرایند اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی و ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی، ماحصل نشست هم‌اندیشی دو زیرمجموعه وزارت کار و وزارت امور خارجه برای فعال‌سازی سناریوی اعزام نیروی کار به اروپا بود که محقق شدن آن می‌تواند گره از کار متخصصان و حتی بازار کار ایران باز کند.
به گزارش همشهری، کار در کشورهای دیگر، یکی از گزینه‌های نیروی کار متخصص است که در شرایط موجود به‌واسطه نبود زیرساخت‌های دیپلماتیک، به شکل مهاجرت نمود پیدا می‌کند و عایدی آن برای کشور، تقریبا هیچ است؛ اما با توافقی که زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور خارجه برای فعال کردن اعزام نیروی کار به اروپا انجام داده‌اند، لااقل می‌توان امیدوار بود که نیروی نخبه و متخصص ایرانی که در داخل کار مرتبط برای او نیست یا از دستمزد و منزلت کار داخلی رضایت ندارد، گزینه‌ای جز مهاجرت و ترک دائمی کشور پیدا کند و ایران، نه‌تنها سرمایه‌های باارزش خود را از دست ندهد، بلکه با اعزام آنها به خارج، مسیر جدیدی برای کسب درآمد ارزی به‌دست آورد.

دادوستد نیروی کار
در اقتصاد جهانی، نیروی کار نیز کالایی است که می‌تواند در ابعاد جهانی دادوستد شود و بر همین اساس، کشورهای توسعه‌یافته که دچار پیری جمعیت نیز هستند، نیاز خود به نیروی کار متخصص و حتی غیرمتخصص را از سایر کشورها تأمین می‌کنند. این مسئله به‌خصوص در اروپا مشهود است. همچنین کشورهایی نظیر شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج‌فارس که جمعیت کمی دارند و از نیروی کار متخصص برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و اجتماعی خود برخوردار نیستند، تأمین نیروی کار خارجی را در دستور کار قرار داده‌اند و حتی کارگران ساده را نیز از کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا تأمین می‌کنند. در این شرایط، اعزام نیروی کار به خارج از کشور به‌عنوان یک تجارت در میان کشورها رسمیت پیدا کرده و درخصوص کار در کشورهای پیشرفته به‌عنوان یک گزینه مطلوب برای زندگی و فعالیت مدنظر افراد قرار گرفته است. در ایران اما، به‌واسطه ویژگی‌های اقتصادی- سیاسی، دادوستد نیروی کار بسیار محدود بوده و همین مسئله به تشدید مهاجرت نخبگان و متخصصان از ایران به کشورهای دارای مزیت‌های شغلی و زندگی دامن زده است. اعزام نیروی کار ضمن کاهش بیکاری و ارزآوری برای کشور، به ارتقای دانش متخصصان کشور به‌واسطه حضور در بازار کار کشورهای پیشرفته منجر می‌شود؛ اما غفلت از اعزام نیروی کار، علاوه بر رشد نرخ بیکاری و انقباض درآمدهای ارزی کشور، راه را برای انتخاب مهاجرت نخبگان هموارتر می‌کند.

اعزام نیروی کار در اولویت
خبرهای منتشر شده از نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی فعال کردن مقوله اعزام نیروی کار به اروپا که با حضور دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار برگزار شده، حاکی از این است که وزارت کار اعزام نیروی کار را جزو برنامه‌های خود قرار داده و وزارت امور خارجه نیز آماده کمک به اجرای این راهبرد است. امید ملک، مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ معتقد است: اعزام نیروی کار مازاد به کشورهای خارجی، پیامدهای مثبتی نظیر کسب تجربه، ارزآوری و انتقال دانش دارد؛ اما این فرایند نباید به‌گونه‌ای باشد که منجر به مهاجرت بی‌بازگشت شود. ملک با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌ها با کشورهای قطر، عراق و ارمنستان در زمینه اعزام نیروی کار، حمایت و پیگیری وزارت امور خارجه به‌عنوان آغازگر فرایند اعزام از طریق مجاری دیپلماتیک را برای استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده خواستار شد.

ملاحظات اعزام نیروی کار
مجید نیلی، مدیرکل دفتر اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به سوابق اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی، می‌گوید: برای اینکه اعزام نیروی کار منجر به پدیده مهاجرت نشود باید ملاحظات سیاسی، امنیتی و اجتماعی در موضوع اعزام رعایت شود. او از مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار خواست تا گزارش راهبردی از فرایند اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی را به وزارت امور خارجه ارسال کند و در مقابل مقرر شد وزارت امور خارجه نسبت به ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی اقدام کند. پیش‌ازاین، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفته بود سیاست محوری وزارت کار در دولت سیزدهم، فعال شدن دیپلماسی بازار کار بوده و بر همین اساس، ۵۰۰ ویزای کار برای ایرانیان تا تیرماه امسال توسط قطر صادر شده است. به عقیده او، اگر دولت خود وارد چرخه نظارت و سیاستگذاری اعزام نیروی کار نشود، فضاهای غیررسمی خروج نخبگان فراهم می‌شود؛ بر همین اساس همکاری‌های مشترک برای اعزام نیروی کار باید موردتوجه قرار گیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید