• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201760
+
-

حذف پوشش بیمه‌ای 400 قلم دارو واقعیت دارد؟

چند روز پیش بود که خبر خارج شدن «400داروی موردنیاز بازنشستگان از پوشش بیمه» در برخی رسانه‌ها منتشر شد. خبری که موجی از نگرانی ها را برای جامعه بازنشستگان ایجاد کرد؛ آنهایی که عمدتا به‌دلیل سالمندی با بیماری‌های متعددی دست به گریبان هستند و یک مشکل مهم‌تر هم دارند؛ میزان حقوق بازنشستگی آنها، آنقدر بالا نیست که علاوه بر خرج زندگی، کفاف تمامی داروهای مورد نیازشان را بدهد.
بررسی داده‌های تامین اجتماعی هم نشان می‌دهد که بیش از60درصد بازنشستگان با دریافت حداقل و پایین حقوقی را داریم که در برخی از آنها، این عدد کمی بیشتر از 5میلیون‌تومان است. حقوق نزدیک به 30درصد از این افراد بین 8تا 15میلیون تومان متغیر است که بخش اعظمی از آنها، صرف اسکان و هزینه‌های جاری زندگی می‌شود.


بیمه جدید برای 300قلم دارو
دغدغه اما از آنجایی شروع شد که محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور اعلام کرد: «امسال ۴۰۰ قلم دارو از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده و این داروها که ویتامین و مسکن‌ها را هم شامل می‌شوند، بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و آنها بدون این داروها نمی‌توانند سرپا باشند.» به‌گفته اسدی، این داروها تنها برای جوانان، جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده و آسیب آن برای بازنشستگان است: «در این‌باره به شورای‌عالی بیمه نامه زده و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است. البته شفاف‌سازی در حوزه دارویی وجود ندارد و ما هم در این شورا، نماینده نداریم. خود شرکت‌های بیمه و دولت که در این شورا حضور دارند هم پاسخگو نیستند.»
پیگیری‌های همشهری از سازمان بیمه تامین اجتماعی اما نشان می‌دهد که امسال هیچ دارویی از پوشش بیمه‌ای خارج نشده و هیچ تصمیم جدیدی هم در این‌باره از سوی شورای‌عالی بیمه اتخاذ و به بیمه‌ها اعلام نشده است. آن هم درحالی‌که سازمان‌های بیمه‌گر پایه هم در زمینه ورود یا خروج داروهای تحت پوشش بیمه تصمیم‌گیرنده نیستند. این در حالی است که بعد از اجرای طرح دارویار300قلم داروی جدید که پیش از این بیمه نبود هم، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و برخی از این داروها هزینه‌های هنگفتی را به جیب بیماران تحمیل می‌کرده است.


امسال هیچ مصوبه‌ای صادر نشده است
یک منبع آگاه هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که این خبر همان مصوبه قدیمی خروج برخی از داروهای OTC (بدون نسخه) است که پیش از این از فهرست داروهای بیمه خارج شده‌اند. بخشی از این داروها مکمل‌ها و داروهای تقویتی بودند که به‌عنوان نیاز درمانی جدی، در نظر گرفته نشدند و به جای آنها داروهای حیاتی و نیازی درمانی ازجمله داروهای شیمی درمانی یا بیماری‌های خاص که هزینه‌های سنگینی را به بیماران تحمیل می‌کردند، همه در فهرست پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.» به‌گفته این کارشناس، خروج دارو از فهرست دارویی بر مبنای تصمیم‌گیری شورای‌عالی بیمه صورت می‌گیرد و این شورا براساس اینکه کدام بخش از داروها هزینه سنگین‌تری به بیماران تحمیل می‌کند، منابع سازمان‌های بیمه‌گر را به آن سمت سوق می‌دهند. مسئله اینجاست که ورود داروهای حیاتی و مورد نیاز جدی بیماران به فهرست بیماران دیده نمی‌شود اما برخی مصوبات قدیمی دوباره منعکس می‌شود؛ آن هم درحالی‌که امسال هیچ دارویی از فهرست بیمه خارج نشده است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید