• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201671
+
-

قبله تهران، آماده استقبال از جاماندگان اربعین

بیش از 1300موکب در مراسم جاماندگان اربعین برپا می‌شود

گزارش
قبله تهران، آماده استقبال از جاماندگان اربعین

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

چهارشنبه 15شهریور، شهرری؛ قبله تهران مقصد جاماندگان اربعین خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود حدود 4میلیون نفر در مراسم جاماندگان اربعین شرکت کنند و از این‌رو شهرداری تهران تدابیری در راستای برگزاری باشکوه این مراسم اتخاذ کرده است.
حمیدرضا جعفر خونوئی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در یک نشست خبری، برنامه‌ها را تشریح کرد و از برپایی 1300موکب برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان در این مراسم خبر داد.

پیاده‌روی در مسیر 14کیلومتری
بیش از یک دهه از شکل‌گیری خودجوش و مردمی آیین پیاده‌روی زائران جامانده اربعین در تهران می‌گذرد و هر ساله این آیین مذهبی، رونق بیشتری می‌گیرد و امسال این مراسم با عبارت «لشکر حسین(ع)» پس از نماز صبح با قرائـت زیارت شریف اربعین از میدان آیینی امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز می‌شود.

استراحتگاه برای دلدادگان
در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای جلوگیری از ازدحام در فضای داخلی حرم مطهر، در اطراف حرم موکب‌ها و استراحتگاه‌هایی در قسمت جنوبی و موکب‌هایی در شرق و غرب حرم مطهر درنظر گرفته شده است. در داخل حرم هم برنامه عزاداری و قرائت اربعین اجرا می‌شود.

موکب ویژه خردسالان
در موکب‌ها علاوه بر توزیع نذورات، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری هم اجرا می‌شوند. موکب حضرت ام‌البنین(س) برای ارائه خدمات به مادران دارای فرزند خردسال پیش‌بینی‌ شده است. این موکب توسط بانوان داوطلب مردمی راه‌اندازی شده و خدمت‌رسانی هم توسط خواهران صورت می‌گیرد. در این مراسم خدمات پزشکی و سلامت‌محور هم پیش‌بینی ‌شده که نهادهای مربوطه در این امر خدمت‌رسانی می‌کنند.

مترو رایگان است
در بحث حمل‌ونقل، رایزنی‌ها با شرکت‌های مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای تسریع و تسهیل جابه‌جایی شهروندان، انجام شده است. در مسیر راهپیمایی ۵ پارکینگ و توقفگاه تاکسی و اتوبوس پیش‌بینی‌ شده و ایستگاه‌های مترو در مسیر پیاده‌روی از ابتدا تا انتهای روز اربعین به ‌صورت رایگان در خدمت زائران خواهد بود. برای رفاه ساکنان اطراف مسیر پیاده‌روی، مسیرهای جایگزین تعیین شده که توسط پلیس راهور در روزهای آتی اطلاع‌رسانی  خواهد شد.

جزئیات اماکن روی سامانه
در طول مسیر، مکان‌هایی برای استقرار نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس تهران، اختصاص ‌داده ‌شده است. همچنین برای دسترسی راحت زائران به امکانات رفاهی و موکب‌ها در مسیر، سامانه‌ متمرکزی راه‌اندازی شده و شهروندان می‌توانند فهرست و جزئیات این اماکن و مراکز را در نشانی map.farhangsara.ir مشاهده کنند. همچنین سامانه تلفنی ۱۸۳۷ از ساعت ۸ تا ۱۷ و روز اربعین از ساعت ۶ تا ۲۰ پاسخگوی شهروندان درخصوص جزئیات برنامه راهپیمایی خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید