• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201535
+
-

افتتاح اولین‌مرکز اهدای‌خون بانوان‌کشور

اولین و تنها مرکز اهدای خون بانوان کشور در بروجرد لرستان به صورت رسمی افتتاح شد

گزارش
افتتاح اولین‌مرکز اهدای‌خون بانوان‌کشور

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

‌دیروزتنها مرکز اهدای خون بانوان کشور در شهرستان بروجرد ‌ لرستان راه‌اندازی شد.
میزان مراجعه بانوان به مراکز اهدای خون لرستان همیشه بالا بوده است؛ به‌ویژه در شهرستان بروجرد؛ به همین دلیل، یک مرکز انتقال خون در این شهرستان که حدود 6سال تعطیل بود، بازسازی و بهسازی شد تا با تجهیزات جدید فقط به بانوان بروجردی اختصاص یابد.
مدیرکل انتقال خون لرستان با تأیید این خبر به همشهری گفت: «این مرکز انتقال خون که تعطیل بود، با تمهیدات اندیشیده شده، حالا به یک مرکز اهدای خون بانوان با تجهیزات لازم تبدیل شده است.»
علی سوری ادامه داد: «بروجرد در میان دیگر شهرستان‌های لرستان بیشترین میزان اهدای خون بانوان را دارد. برای اینکه زنان بروجردی در یک مرکز جدید که مختص بانوان است، بتوانند با خیالی آسوده خون اهدا کنند، امکانات ویژه‌ای را درنظر گرفتیم. در این مرکز یک اتاق کودک تعبیه شده و بانوان می‌توانند با فرزندان خود به مرکز اهدای خون مراجعه کنند. حتی در حیاط مرکز اهدای خون وسایل بازی برای کودکان درنظر گرفته شده تا فضای مناسبی برای بانوان و فرزندانشان به‌وجود بیاید. مطمئنا بانوانی که به مرکز اهدای خون بروجرد مراجعه می‌کنند، دیگر دغدغه نگهداری از  فرزندان خود را نخواهند داشت.»‌

رتبه نخست لرستان
به‌گفته مدیرکل انتقال خون لرستان، بروجرد یکی از شهرهایی است که در آن آمار متقاضیان زن برای اهدای خون به‌شدت بالاست و برای همین، تصمیم بر این شد که یک مرکز اهدای خون بانوان در بروجرد راه‌اندازی شود. سوری تأکید کرد: «لرستان از نظر میزان اهدای خون بانوان در 10سال اخیر در رتبه نخست قرار داشته است. آمار 5‌ماه نخست سال 1402نشان می‌دهد اهدای خون بانوان افزایشی بوده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال برای یازدهمین سال رتبه نخست اهدای خون در سراسر کشور متعلق به لرستان باشد.»
به‌گفته مدیرکل انتقال خون لرستان، حدود 70درصد از بانوانی که  به مراکز اهدای خون در کشور مراجعه می‌کنند، متاهل و دارای فرزند هستند. سوری عنوان کرد: «برای راحتی مراجعان قسمتی از این مجموعه برای نگهداری کودکان و نونهالان با نصب وسایل بازی استاندارد اختصاص یافته است.»
اداره کل انتقال خون لرستان درنظر دارد دومین مرکز اهدای خون بانوان را در شهرستان خرم‌آباد راه‌‎اندازی کند. سوری در این‌باره گفت: «درنظر داریم در خرم‌آباد هم یک مرکز اهدای خون بانوان راه‌اندازی کنیم. یک مرکز جامع اهدای خون 2طبقه در حال ساخت است که یک طبقه برای آقایان و یک طبقه برای بانوان خواهد بود.»
 از سال ۱۳۶۳ تا ۱۴۰۰ تنها 4پایگاه انتقال خون در لرستان وجود داشت که سال گذشته 7پایگاه انتقال خون جدید و یک سردخانه نگهداری پلاسما با ظرفیت 5500واحد در این استان به بهره‌برداری رسید.

میزان مراجعه به مراکز اهدای خون
به‌گفته مدیر مرکز اهدای خون بانوان بروجرد، در سال‌های گذشته یک مرکز اهدای خون بانوان در قم راه‌اندازی شد که موفق نبود. هادی چگنی به همشهری گفت:‌ «با جست‌وجوی انجام شده متوجه شدیم که در سال‌های گذشته یک مرکز اهدای خون در قم راه‌اندازی شده بود، ولی به‌دلیل اینکه موفق نبود، راه به جایی نبرد. با توجه به اینکه میزان مراجعه بانوان به مراکز اهدای خون لرستان به‌ویژه در بروجرد بسیار بالاست، از پنجم شهریور مرکز اهدای خون بانوان بروجرد فعالیت خود را شروع کرد؛ زیرا به پاس قدردانی از بانوان این شهرستان لازم بود که یک مرکز اهدای خون مختص بانوان در اینجا راه‌اندازی شود.»
او ادامه داد: «در دنیا میانگین مراجعه به مراکز انتقال خون بین زنان و مردان 50-50 است، اما در ایران معمولا گفته می‌شود زنان دچار کم‌خونی هستند. به‌نظر من، این تفکر درست نیست و باید برای استقبال زنان از اهدای خون فرهنگسازی صورت بگیرد.» مدیر مرکز اهدای خون بانوان بروجرد یادآور شد: «خوشبختانه در لرستان عوامل زیادی سبب مراجعه چشمگیر بانوان به مراکز اهدای خون می‌شود و یکی از عمده عوامل، تبلیغات مناسب و لازم برای این کار است. اکنون بیشتر از یک دهه است که بانوان لرستانی استقبال قابل‌توجهی از مراکز اهدای خون می‌کنند. میانگین استقبال بانوان شهرستان بروجرد از مراکز انتقال خون به‌شدت افزایشی و چند سال است که رتبه نخست را در استان به‌دست می‌آورد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید