ضرورت دریافت کد رهگیری
تـابــسـتــان، فـصل جا به جـایی و نقل و انتقال خانه است و به همین دلیل در این ایام بنگاههای املاک و مستغلات روزهای پرکاری را پشت سر میگذارند. در این بین دریافت و یا عدمدریافت کدرهگیری اجارهنامه برای برخی شهروندان جای سؤال دارد که آیا ضرورتی برای این کار وجود دارد یا خیر؟
صفر شعبانی، کارشناس ویژه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان تهران میگوید: مسئله دریافت
کد رهگیری در اصل بهدلیل وجود اسناد عادی مطرح شده، چرا که در سالهای دورتر، هیچ اطلاعاتی از اسناد عادی در سامانههای دولتی ثبت نمیشد و این مسئله ممکن است در پارهای موارد دردسرساز باشد.
بهگفته وی همین مسئله باعث شده تا اهمیت دریافت کد رهگیری در اینگونه معاملات مطرح شود تا اطلاعات اسناد عادی در اختیار سازمانهای دولتی نیز باشد. بنابراین دریافت کد رهگیری برای اسناد عادی که در آژانسهای املاک تنظیم میشود اهمیت دارد و فقط برای اجارهنامههای رسمی(ثبت در دفترخانه) ضرورتی برای دریافت کد رهگیری وجود ندارد.»
شعبانی این نکته را هم متذکر میشود که از نظر قانون برای تنظیم اجارهنامه با کد رهگیری نباید هیچگونه هزینه اضافه از موجر و مستأجر دریافت شود. اما متأسفانه برخی از مشاورین املاک از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و برای گرفتن کد رهگیری از آنها هزینه دریافت میکنند. بنابراین اگر مشاور املاکی برای دریافت کد رهگیری از شهروندان درخواست پول اضافه کرد، نباید بپذیرند. کارشناس ویژه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان تهران این نکته را هم یادآوری میکند که تا چند سال قبل موجرها تمایلی برای دریافت کد رهگیری نداشتند و مستأجرها نیز در برخی مواقع برخلاف موجرها تمایل به دریافت کد رهگیری داشتند. اما از اواسط تابستان ۹۹ و با اعلام مصوبه دولت درخصوص دریافت مالیات از خانههای خالی، این وضعیت در حال تغییر است. بعد از اعلام این مصوبه، شرایط تغییر کرد، به این معنی که اگر مالک کد رهگیری دریافت کند، مالیات بر اجاره شامل حال او میشود، اگر هم کد رهگیری دریافت نکند، مشمول پرداخت مالیات بر خانههای خالی! در نتیجه به مرور تمایل مالک برای دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه بیشتر از قبل میشود.