• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20125
+
-

تور مالیات علیه گرانفروشان

رئیس‌جمهور در نشست سامان‌دهی بازار به سودجویان اقتصادی هشدار داد از طریق اهرم‌های مالیاتی با آنها مقابله می‌شود

تور مالیات علیه گرانفروشان


حسن روحانی، رئیس‌جمهور به گرانفروشان و سودجویان اقتصادی هشدار داد و تأکید کرد آنها باید آماده برخورد قاطع مالیاتی باشند. این اظهارنظر در حالی مطرح شده که پس از اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز از 21فروردین‌ماه امسال و تصمیم دولت برای تأمین ارز واردکنندگان بر مبنای دلار 4200تومانی، عرضه کالاهای وارداتی با قیمت ارز غیررسمی در بازار ادامه یافته است.

دیروز رئیس‌جمهور در نشست ساماندهی بازار و بررسی نوسان قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان تأکید کرد: مردم مطمئن باشند که تولید یا تأمین کالاهای مورد نیاز جامعه و حل هرگونه مشکل بخش‌های تولیدی در این عرصه اولویت دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، روحانی اعلام کرد: درحالی‌که دولت تمام خدمات و ارز لازم برای واردات کالاهای مورد نیاز را تأمین می‌کند، نباید مصرف‌کننده‌ها هزینه سودجویی عده‌ای را بپردازند. او با اشاره به اینکه «مبنای افزایش قیمت کالاها و خدمات نباید فراتر از نرخ تورم باشد»، تأکید کرد: پذیرفتنی نیست افرادی از دولت ارز 4200تومانی بگیرند ولی کالای وارد شده را در بازار با سودجویی و با قیمت بالا و با اجحاف به مردم بفروشند.

رئیس‌جمهور «کنترل تولید، توزیع و قیمت کالاهایی را که روزمره مورد نیاز مردم است»، محور اصلی فعالیت دستگاه‌های مرتبط دولتی و عمومی اعلام و تأکید کرد: عرضه کالا‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان باید با سرعت مطلوب صورت گیرد و همه عوامل تأخیر در ترخیص و عرضه برطرف شود. او هدف اصلی دولت را در حمایت از بخش تولید رفاه و آرامش جامعه دانست و افزود: رشد پایدار بخش تولید در گرو این است که با سود متعارف بازار خود را گسترش دهد.



مردم نباید تحت فشار قرار گیرند

رئیس‌جمهور با تشریح شرایط کنونی و برنامه بدخواهان کشور برای ایجاد بی‌ثباتی ذهنی و مصنوعی در اقتصاد ملی، ادامه داد: مردم تحت هر شرایطی نباید تحت فشار قرار گیرند؛ به‌ویژه در مورد کالاهای اساسی و کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود ضمن اینکه در شرایط فعلی منطقی نیست کالایی که تماماً در داخل کشور تولید می‌شود با قیمت‌ جدیدی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. رئیس‌جمهور هشدار داد: دولت در بازار کالاهای مورد نیاز مردم اجازه سوءاستفاده نخواهد داد و اگر کسانی به فکر سود باد آورده هستند، آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند. او بر هماهنگی لازم اقتصادی - فرهنگی و رسانه‌ای برای دور‌کردن التهاب از بازار و ایجاد فشارهای روانی کاذب و همچنین لزوم بهره‌گیری از نظارت عمومی و به‌میدان آمدن اتحادیه‌ها و اصناف برای ساماندهی بازار تأکید کرد.



گرانی خودرو طبیعی است

امیر‌حسین کاکایی، مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو هم با بیان اینکه گرانی اخیر خودرو طبیعی است، گفت: چالش بازار را قبول ندارم. او مدعی شد، عده‌ای از اطراف می‌خواهند صنعت خودرو را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد. او با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ تحت نظارت کامل هستند، گفت: قرار فروش 6هزار خودرو گذاشته شده بود؛ لذا، 27میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این 6هزار خودرو به‌صورت رندوم در کل ایران پخش شده است؛ بنابراین تهمت زده می‌شود که 9هزار خودرو احتکار شده است، پس نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با اینگونه صحبت‌ها زیر سؤال برد.

او با اشاره به اینکه 12درصد هزینه‌های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است، اعلام کرد: قیمت کارگر ارزان نیست. متوسط  دستمزد کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای 4تا 5میلیون است. امروز ایران‌خودرو 220هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود  حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می‌دانند که با مشکل روبه‌رو هستیم.



مجلس از روحانی توضیح می‌خواهد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سؤال جدید از رئیس‌جمهور درباره مشکلات اقتصادی و مؤسسات مالی را کلید زدند. به گزارش فارس، احد آزادیخواه، نماینده سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی مردم به‌خصوص در حوزه مسکن، خوراک و خودرو باید هرچه سریع‌تر رفع شود، تصریح کرد: هدف ما از این سؤال رفع مشکلات مردم است و اگر مطمئن باشیم دولت مشکلات مردم را پیگیری می‌کند دیگر اصراری به این سؤال نداریم اما وقتی کابینه اهتمام جدی برای رفع مشکلات مردم ندارد، طبیعی است که ما از ابزارهای قانونی خودمان استفاده خواهیم کرد.


   واکنش بازارها به کمپین نخریدن

بازار سکه ، طلا و ارز به کمپین نخریدن تاکنون واکنش منفی نشان داده است و تقاضا و همچنین اثرپذیری بازار سکه و طلا از نرخ غیررسمی ارز باعث شد تا دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید با 26هزار تومان افزایش، 2میلیون و 479هزار تومان خرید و فروش شده و هر یورو نیز در بازار ارز هم با 140تومان افزایش نسبت به روز قبل آن 8هزار و 238تومان دادوستد شود. به گزارش همشهری، دیروز اکثر قریب به اتفاق ارزهای خارجی در بازار و همچنین انواع سکه در بازار طلا رشد قیمت را تجربه کرد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر هم اعلام کرد: سیاست‌های دولت در بازار طلا و ارز نتیجه نداده و نوسان موجود گواه آن است و اگر به جای امنیتی کردن بازار ارز پاسخگوی تقاضای مردم بودند و سیستم عرضه و تقاضا براساس نیاز، تنظیم می‌‌شد، شاهد این وضع نبودیم اما ایجاد کمپین برای نخریدن طلا هم نمی‌تواند بازار را کنترل کند؛ زیرا نوسان‌ها ناشی از عوامل دیگری است. به گزارش ایسنا، ابراهیم محمد‌ولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با اعلام اینکه حتی در بازار غیررسمی ارز، قیمت دلار به بالای 7هزار تومان رسیده است، در واکنش به تلاش به گفته او سلبریتی‌ها برای راه‌اندازی کمپین نخریدن طلا و سکه تا یک‌ماه آینده اعلام کرد: اینگونه موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد اطلاعات فنی در مورد طلا در جامعه کم است؛ زیرا تعیین قیمت طلا عوامل مختلفی دارد و مهم‌ترین عامل نوسان آن نرخ‌های جهانی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :