• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20133
+
-

رفاقت در اوپک رنگ می‌بازد؟

گزارش خبری
رفاقت در اوپک رنگ می‌بازد؟


همه دنبال درآمد بیشتر از محل فروش نفت‌شان هستند؛ چه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت دنیا (اوپک) و به‌طور خاص عربستان سعودی و چه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غیراوپک یعنی روسیه. هدف‌شان این است که نفت بیشتری با قیمت بالاتر بفروشند و اگر هم نشد راه‌شان این است که درآمد بیشتر با فروش بیشتر به‌دست آورند. چالش اصلی سلاطین نفت دنیا در نشست پیش‌روی اوپک که اواخر این هفته برگزار می‌شود، چگونگی توافق بر سر تولید و عرضه نفت است؛ به‌ویژه اینکه میزان عرضه نفت لیبی و ونزوئلا کاهش محسوسی یافته و احتمال کاهش تولید نفت ایران با اعمال تحریم‌های آمریکا وجود دارد.

به گزارش همشهری، توافق اخیر عربستان و روسیه به‌عنوان 2تولیدکننده اصلی نفت دنیا برای به گفته آنها مدیریت بازار، نقش و سهم دیگر بازیگران به‌ویژه اعضای اوپک را در هاله‌ای از ابهام، پیچیدگی و حساسیت برای تصمیم‌گیری قرار داده و بیم از هم پاشیدن توافق تاریخی اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها وجود دارد. حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به شبکه خبری بلومبرگ گفته تصمیم تهران این است که پیشنهاد افزایش تولید را وتو کند، حالا باید دید دیگر اعضای اوپک آیا به اجماع رأی خواهند داد یا اینکه اوپک دچار واگرایی تازه‌ای در تصمیم‌گیری برای مدیریت بازار نفت خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند تضادها زیاد است و محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم تلاش می‌کند همه را راضی نگه دارد و به این بهانه که هدف اوپک تصمیم‌گیری سیاسی نیست، از تنش بیشتر بین اعضا جلوگیری کند. ایران پیش‌تر خواستار واکنش اوپک در قبال فشارهای آمریکا برای تحریم کشورمان شده اما هنوز این درخواست در دستور کار نشست این هفته اوپک قرار نگرفته و احتمال موضعگیری نرم اوپکی‌ها به جای تصمیم‌گیری سخت وجود دارد.



همه دنبال درآمد بیشتر

بازار جهانی نفت این روزها چشم به نشست اوپکی‌ها در وین اتریش دارد و حساسیت و پیچیدگی تصمیم اعضا بر این نشست سایه افکنده است. روسیه دنبال درآمد بیشتر است و عربستان هم‌چنین انگیزه‌ای دارد و انگیزه دیگر این کشور سیاسی است و می‌خواهد به ایران به‌دلیل اختلاف بر سر مسائل منطقه‌ای فشار بیاورد و در این راه حمایت سیاسی امارات را به‌دست آورده است. ایران در این میان به رایزنی با دیگر اعضا ادامه می‌دهد و دست‌کم حمایت ونزوئلا و عراق را تا اندازه‌ای جلب کرده؛ هرچند عراق هم که تشنه دلارهای نفتی است و معاف از نظام سهمیه‌بندی اوپک، شاید در نشست پیش‌رو چندان با پیشنهاد افزایش تولید مخالفت نکند.



پیشنهاد عربستان را وتو می‌کنیم

ایران اعلام کرده به اتفاق ونزوئلا و عراق پیشنهاد افزایش تولید که مورد حمایت عربستان سعودی و روسیه قرار دارد را در نشست رسمی هفته جاری اوپک و متحدانش در وین وتو خواهد کرد. حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به بلومبرگ گفت: 3عضو مؤسس اوپک با این پیشنهاد مخالفت خواهند کرد. به گفته این مقام ایرانی، اگر عربستان سعودی و روسیه بخواهند تولید افزایش پیدا کند، این امر مستلزم توافق جمعی است و اگر این دو کشور بخواهند به تنهایی اقدام کنند، نقض توافق همکاری به شمار می‌رود. کاظم پور اردبیلی گفته است: من به برادرانم در اوپک و روسیه می‌گویم لازم نیست ترامپ که 2کشور مؤسس اوپک و همچنین روسیه را تحریم کرده است، آرام شود، بلکه ما کشورهای مقتدری هستیم که مسئولیت‌ها و ارزش‌های خود را داریم؛ دنیا باید در برابر این رفتار متکبرانه بایستد.



اختلاف بر سر 5/1میلیون بشکه

خبرها حکایت از آن دارد که عربستان و روسیه پیشنهاد افزایش تولید 1.5میلیون بشکه نفت در روز را در دست دارند و به بهانه ایجاد تعادل در بازار می‌خواهند سهم بیشتری از دلارهای نفتی دنیا به‌دست آورند؛ هرچند برای راضی کردن دیگر اعضا ممکن است پیشنهاد افزایش 2مرحله‌ای را مطرح کنند، یکی برای فصل سوم میلادی که تقاضا به‌دلیل فصل سفر افزایش می‌یابد و دیگر برای فصل چهارم که تقاضای فصل سرما رشد می‌کند. پیشنهادشان هم روشن است، تولید نفت لیبی و ونزوئلا به‌شدت افت کرده و به این زودی قادر به بازگشت به بازار نیستند؛ ناگفته پیداست که هر دو کشور روی کاهش سهم ایران هم درصورت اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. اما ایران در مسیر دشواری قرار دارد و به‌نظر می‌رسد گزینه اصلی تهران حفظ توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها و تلاش برای تصمیم‌گیری با نظر همه باشد، نه دیکته نظر دیگران.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :