• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200940
+
-

افشای راز کاهش صادرات ایران

صادرات
افشای راز کاهش صادرات ایران

ارزش دلاری صادرات ایران از ابتدای فروردین تا 25مرداد سال‌جاری 8درصد ریزش داشته و به 18.7میلیارد دلار رسیده است. محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک ایران با بیان این خبر دلیل اصلی افت ارزش صادرات کشور را کاهش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی اعلام کرد و گفت: سال۱۴۰۱ حدود ۵۳میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل رشد ۱۰درصدی داشته است. همچنین در سال گذشته حدود ۶۰میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن ۱۲.۵میلیارد دلار رشد داشتیم. به گزارش همشهری، معاون وزیر اقتصاد با اعلام حجم تجارت خارجی 113میلیارد دلاری در سال‌1400 اعلام کرد: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی به ۴۳۶‌دلار در سال۱۴۰۱ رسیده است که بیشتر به تغییر قیمت‌های جهانی به‌خصوص پتروشیمی برمی‌گردد. رضوانی‌فر افزود: حدود ۲۳‌میلیارد دلار از صادرات ۵۳‌میلیارد دلاری ما فرآورده‌های پتروشیمی است که شامل قیر، روغن خودرو و گاز طبیعی می‌شود و بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ما 5کشور است که در این زمینه محدود هستیم و مطابق با استعدادهای ما نیست. رئیس گمرک ایران می‌گوید: متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی ما در سال گذشته به ۱۶۰۰‌دلار رسید که نسبت به سال قبل ۲۵‌درصد رشد داشت و حدود ۲۲‌درصد واردات ما کالاهای اساسی بوده است.

ورود طلا به کشور
سکاندار گمرک ایران با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر آزادکردن مسیر واردات شمش طلای استاندارد بدون ثبت سفارش اعلام کرد: فقط با رویه مسافری ۸۷۸ و بدون رویه مسافری بیش از 3هزار کیلو طلا وارد کشور شده که عمدتا از مرز باشماق وارد کشور می‌شود.
او افزود: ما با حجم گسترده‌ای از بخشنامه‌ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال گذشته ۳۱۹‌بخشنامه مؤثر داشتیم که یا یک محدودیت ایجاد کرده‌ یا یک محدودیت را برداشته است که ۲۰۷‌مورد در حوزه صادرات و ۱۱۲‌مورد آن نیز در حوزه واردات بوده است، لذا تمرکز ما امسال محدود‌کردن این بخشنامه‌ها‌ست که البته با مصوبه اردیبهشت‌ماه دولت دستگاه‌ها باید بخشنامه‌ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و پس از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت.
معاون وزیر اقتصاد همچنین اظهار داشت: ۶۲‌هزارتن برنج خارجی در گمرک وجود دارد که به‌علت قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برنج ایرانی و حمایت از تولید داخلی، از اول مرداد تا آخر آبان امکان ترخیص آن وجود ندارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید