• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200895
+
-

درخواست دیه در پرونده قتل چوپان ایرانی

پرونده
درخواست دیه در پرونده قتل چوپان ایرانی

چوپان ایرانی که در مرزهای شمال شرقی کشور در حال چرای گوسفندان بود، ناگهان مسیر را گم کرد و اشتباهی وارد مرز ترکمنستان شد و همین اشتباه به قیمت جانش تمام شد.
به گزارش همشهری، چوپان ایرانی، مردی 41ساله بود که چون در خارج از ایران به قتل رسیده بود، مطابق قانون پرونده وی برای رسیدگی به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. خانواده این مرد با حضور در دادسرا خواستار رسیدگی به پرونده قتل این مرد شدند. یکی از بستگان مقتول توضیح داد: مقتول معمولا برای چرای گوسفندانش به دشت‌ها و کوهستان‌های اطراف روستا در مرز ترکمنستان می‌رفت، اما آخرین بار هفتم اسفند سال 97، وقتی چرای گوسفندان تمام شد و او قصد بازگشت به خانه را داشت ناگهان مسیر را گم کرد. ظاهرا به‌دنبال یکی از گوسفندانش رفته و بی‌آنکه متوجه شود از مرز ایران و ترکمنستان عبور کرده و وارد کشور ترکمنستان شده بود. در ادامه نیز 3مرزبان ترکمنستانی به سمت او هجوم برده وعلاوه بر شلیک گلوله، وی را به باد کتک گرفتند. آنها سپس مرد چوپان را به بیمارستان انتقال دادند، اما به‌دلیل صدماتی که به سرش وارد شده بود، وی جان باخت. با شکایت این خانواده و به دستور بازپرس جنایی تهران، تحقیقات در این‌باره آغاز و مشخص شد که 3مرزبان به تصور اینکه چوپان ایرانی قصد ورود غیرقانونی به خاک کشورشان را داشته است با او درگیر شده‌اند. تحقیقات در این پرونده زیرنظر قاضی جنایی و از سوی اینترپل ایران ادامه داشت که مشخص شد مرزبانان در دفاع از خود مدعی شدند که با دیدن مرد ایرانی به او مشکوک شده اند چرا که وی اسلحه همراهش بوده است. او چون در تاریکی هوا، به چرای گوسفندانش می‌رفت همیشه برای دفاع از خودش، یک اسلحه همراه داشت که ظاهرا مرزبانان با دیدن وی یک قلاده سگ را به سمتش رها کرده اند. مرد چوپان از ترس سگ، گلوله‌ای به سمتش شلیک کرد که همین موجب شد مرزبانان وی را به باد کتک بگیرند و گلوله‌ای به سمتش شلیک کنند.

درخواست تازه
درحالی‌که رسیدگی به این پرونده ادامه داشت، خانواده مرد چوپان دیروز راهی دادسرای جنایی تهران شدند و درخواست دیه از بیت‌المال کردند. آنها گفتند که مرد چوپان 4فرزند داشته که همسرش به سختی خرج و مخارج آنها را تامین می‌کند. از سوی دیگر بعد از گذشت 5سال هنوز دیه‌ای به آنها پرداخت نشده است و آنها براساس ماده473 قانون مجازات اسلامی که در این‌ ماده قانونی آمده است: «هرگاه ماموری در اجرای وظایف قانونی، عملی را مطابق مقررات انجام دهد و همان عمل موجب فوت یا صدمه بدنی کسی شود، دیه بر عهده بیت‌المال است.»درخواست دیه از بیت‌المال را کرده‌اند.
در این شرایط قاضی وحید ناصری، بازپرس دادسرای جنایی تهران پرونده را برای ادامه رسیدگی به دادگاه کیفری فرستاد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید