• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200580
+
-

با پیگیری کسبه و تلاش مدیریت شهری

بازار تهران صاحب ایستگاه آتش‌نشانی می‌شود

همشهری‌یار
بازار تهران صاحب ایستگاه آتش‌نشانی می‌شود

ابوذر امیرانی-روزنامه‌نگار

هرازگاهی شاهد آتش‌سوزی در سراها و تیمچه‌های مختلف بازار تهران هستیم که طی آن، چند مغازه دچار حریق شده و خسارت‌های فراوانی به بازاریان وارد می‌شود. آخرین مورد هم ایجاد خسارت‌های سنگین به 30باب مغازه و انبار در بازار آهنگران بود که خوشبختانه به‌دلیل وقوع حادثه در زمان تعطیلی بازار، مصدوم و فوتی نداشت. همین موضوع سبب شد تا ایمن‌سازی بازار تهران به یکی از درخواست‌های مهم کسبه و شهروندان تبدیل شود.
حسن خدایاری، از کاسبان بازار تهران می‌گوید: «مسئولان بارها به ایمن‌سازی بازار تأکید کرده‌اند، اما متأسفانه اقدام چندانی در این خصوص انجام نشده است. البته چندی پیش وزیر کشور شخصاً از بازار تهران بازدید کرد و استاندار تهران هم برای حل مشکلات موجود ضرب‌الاجل داد. با وجود این، بازار تهران امنیت کافی برای کسبه و خریداران ندارد و ممکن است در یک آتش‌سوزی کوچک، جان ده‌ها نفر به خطر بیفتد.» سیدمحمد موسوی هم که 10سالی است در تیمچه اکبریان مشغول کار است، می‌گوید: «یکی از دلایلی که سبب می‌شود در آتش‌سوزی‌ها خسارت زیادی به مغازه‌ها وارد شود، نبود ایستگاه آتش‌نشانی در این محدوده است. وقتی هم که نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه می‌رسند، مجبورند صدها متر شیلنگ آب به یکدیگر وصل کنند تا آتش را خاموش کنند؛ چراکه به‌خاطر عرض کم معابر بازار تهران، امکان حضور در نزدیکی محل آتش‌سوزی را ندارند و این کار باعث می‌شود وقت زیادی از آنها تلف شود. به‌نظر من، در کنار راه‌اندازی چند ایستگاه آتش‌نشانی در بخش‌های مختلف بازار تهران برای دسترسی سریع نیروها به محل حادثه، لازم است تمهیداتی برای تعریض معابر و اتصال پاساژها، سراها و تیمچه‌ها به تجهیزات آتش‌نشانی اتخاذ شود.» ملکعلی سلیمی که یک‌روز در میان برای خرید لوازم کفاشی به بازار تهران مراجعه می‌کند تا اجناس مغازه‌اش را در محله نظام‌آباد تکمیل کند، می‌گوید: «با اینکه رفت‌وآمد زیادی به بازار تهران دارم، اما همیشه از حضور در اینجا احساس ترس می‌کنم. هرلحظه احساس می‌کنم ساختمان‌های قدیمی در حال ریزش هستند یا ممکن است مغازه‌ای آتش بگیرد و در کوچه‌های تنگ و باریک گیر بیفتم.»
وی با بیان اینکه بازار تهران نیازمند استقرار ثابت نیروهای آتش‌نشانی است، به مهم‌ترین دلیلی اشاره می‌کند که راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی را در این بخش از پایتخت با مشکل مواجه کرده است: «بازار تهران قبل از اینکه زیرساخت‌های آن فراهم شود، شکل گرفته است. یکی از این زیرساخت‌ها، ایستگاه آتش‌نشانی است که لازم بود قبل از توسعه بازار تهران، اقدامی برای ساخت آن انجام شود. حالا هم مسئولان برای راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی باید هزینه هنگفتی برای خرید زمین در بازار تهران بپردازند؛ چراکه مغازه‌های بازار ارزش ریالی زیادی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر، کسی حاضر نمی‌شود محل کسب خود را که درآمد خوبی هم دارد، به شهرداری بفروشد تا تخریب کرده و در آن ایستگاه آتش‌نشانی بسازند.»
 
ایمن‌سازی در حال انجام است
شهردار منطقه۱۲ درباره وضعیت بازار تهران می‌گوید: «بازار تهران به‌عنوان نخستین مرکز تپنده اقتصادی کشور در این منطقه فعال است، اما با آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند. اگر به این موضوعات توجه نکنیم، در آینده نیز حل نخواهد شد.» وحیدرضا انارکی‌محمدی با بیان اینکه بازار تهران ۱۱۲هکتار مساحت دارد و قدمت و فرسودگی ساختمان‌ها از مهم‌ترین مشکلات آن به‌شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: «با وجود این، مخاطره اصلی بازار تأسیسات و موضوعات برق، ۷۰۰حلقه چاه و معابری است که امکان تردد و کمک را برای نیروهای آتش‌نشانی سخت کرده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «با وجود محدودیت‌های موجود، ایمن‌سازی بازار تهران را شروع کرده‌ایم و جانمایی برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی را انجام می‌دهیم. امسال این کار انجام می‌شود تا مهار آتش هنگام بروز حوادث غیرمترقبه به‌سرعت صورت گیرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید