• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200573
+
-

نزول 3000همتی بورس در 100روز

به لحاظ دلاری، ارزش بازار سهام در 100روز گذشته 38میلیارد دلار کاهش یافته است

روند نزولی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و این شاخص با 16هزار واحد کاهش نزدیک به یک درصد افت کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بازار سهام در 100روز گذشته بیش از 3000هزار میلیارد تومان نزول کرده و ارزش سهام بیش از 100شرکت نصف شده است.
به گزارش همشهری، بازارسهام از 17اردیبهشت‌ماه وارد یک روند نزولی شده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. در مبادلات روز گذشته نیز شاخص بورس با 16هزار واحد کاهش مواجه شد. طبق آمار‌های موجود شاخص کل بورس تهران در 100روز گذشته نزدیک به 578هزار واحد کاهش یافته است. این به‌معنای آن است که سهامداران در این مدت به‌طور میانگین 23درصد زیان کرده‌اند. نگاهی دقیق‌تر به قیمت سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد در این مدت دست‌کم ارزش سهام بیش از 100شرکت نصف شده است که بیش از میزان افت شاخص بوده است. مقایسه میزان نزول شاخص کل بورس تهران با سقوط سال1399 که بزرگ‌ترین نزول تاریخ بازار سرمایه است نشان می‌دهد که ابعاد این نزول بیشتر از آن دوره است چرا که شاخص بورس از مرداد1399 تا آبان پارسال در طول 27‌ماه در حدود 45درصد افت کرد اما در دوره فعلی این نماگر مهم در طول فقط 100روز 23درصد افت کرده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه امیدی به توقف روند نزولی شاخص بورس ندارند.
آمار‌های تکمیلی‌تر همچنین نشان می‌دهد ارزش کل بازار سهام یک روز قبل از نزول به 11655هزار میلیارد تومان رسیده بود اما در حال حاضر تحت‌تأثیر نزول شاخص، ارزش کل بازار سهام به 8727هزار میلیارد تومان رسیده است. در این مدت 3000هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شده است. مقایسه ارزش دلاری بازار سهام نیز بیانگرآن است که در این مدت ارزش کل بازار سهام با 38میلیارد دلارکاهش به 178میلیارد دلار رسیده است.

پیش‌بینی آینده
به زعم کارشناسان در شرایط فعلی با توجه به تغییراتی که در سیاست‌های اقتصادی به‌وجود آمده، بازار سهام دچار سردرگمی و ابهام شده و تا زمانی که این ابهام‌ها برای بازار سهام بر طرف نشود، شاخص کل بورس تهران نمی‌تواند مسیر صعودی خود را در پیش بگیرد. اشاره کارشناسان به تغییر مقررات در صنایع مختلف به‌طور مثال تغییر نرخ خوراک گاز صنایع و افزایش عوارض صادراتی محصولات فلزی است.
جلال روحی یک کارشناس بازار به تأثیر نرخ خوراک گاز صنایع اشاره کرد و گفت: درخصوص نرخ خوراک مذاکرات زیادی صورت گرفته تا آرامش به بازار باز گردد اما باید توجه کرد که همه صنایع از افزایش نرخ خوراک تأثیر نمی‌پذیرند با این حال استنباط سهامداران این است که ممکن است چنین تصمیم‌هایی به کل بازار سرایت کنند در نتیجه حجم سرمایه‌گذاری دربازار کاهش یافته است.
علیرضا فرشید یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز گفت: یکی از دلایلی که منجر به نزول بازار شد تغییراتی است که در نرخ‌گذاری برخی صنایع اتفاق افتاده با این حال گزارش‌های فصلی و تیرماه توانست قدری از اثرخبرهای مربوط به نرخ خوراک گاز صنایع و عوارض صادراتی محصولات فلزی کم کند.او درباره آینده بازار سهام گفت: بخشی از حرکت بازار سهام ایران تحت‌تأثیر نوسان قیمت کالاهای پایه در جهان و قیمت دلار است در حال حاضر قیمت این کالا‌ها نیز در جهان به‌دلیل رکود اقتصادی چین و آمریکا در حال کاهش است و قیمت دلار نیز نوسان چندانی ندارد، به همین دلیل فعلا نمی‌توان رشدی برای بازار سهام متصور بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید