• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200492
+
-

باید از تو و راه تو تا ابد گفت

مادر شهیدان خالقی‌پور از شیرینی و حلاوت دینداری می‌گوید

گفت‌وگو
باید از تو و راه تو تا ابد گفت

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

«باید خوند، باید از تو و راه تو تا ابد خوند/ باید گفت، باید از قیامِت آقا تا ابد گفت، باید رفت، باید دنبالِ پرچمت تا ابد رفت/ باید موند، باید پای این روضه‌ها تا ابد موند…» گوشم با این نوای نوحه حاج مهدی رسولی، غریبه نبود، اما نمی‌دانم چه شد وقتی با تلفن همراهم شماره مادر شهیدان خالقی‌پور را گرفتم و این آهنگ پخش شد، دلم لرزید. عجیب این نوحه و کلامش به دلم نشست: «چه کعبه‌رفته‌ها که حاجی هم نمیشن و چه کربلا‌نرفته‌ها که کربلایین… یه عده دست و پا زدن که کربلا نرن! یه عده دست و پا دادن تو راه کربلا…» با خودم گفتم این مادر چقدر عجیب و دوست‌داشتنی است که با پیشواز تلفن همراهش هم اثری را که باید بگذارد، می‌گذارد، همان چیزی که یک عمر دنبالش بوده و با جان و دل برایش وقت می‌گذارد: جهاد تبیین! بله درست شنیده‌اید  این مادر 3 شهید، مثل هزاران هزار مادری که عزیزکرده‌هایشان را برای دین و وطن فدا کردند، سال‌هاست که مسیر تبیین و اشاعه دین را باز کرده و این روزها در مجالس حسینی بیش از پیش برای مردم به‌ویژه دختران جوان، از شیرینی و حلاوت دینداری می‌گوید.

محرم امسال، دشمنان را روسیاه کرد
هفته پیش بود که خبر رسید رئیس‌جمهوری و چندنفر از مسئولان به دیدار مادر شهیدان خالقی‌پور رفتند. برای مایی که سال‌ها شاگرد و به قولی پامنبری این مادر هستیم اتفاق جدیدی نبود. سال‌هاست که در این خانه برو‌بیایی است، چه از روزهایی که خودش ۳‌پسر درسخوان و نمونه‌اش را راهی جبهه کرد و بعد هم صبورانه در فراق‌شان سوخت و دم نزد، چه آن ۳۰ و اندی سالی که مثل پروانه دور همسر مجروح خود، حاج محمود چرخید و پرستاری‌اش را کرد. همیشه در این خانه به روی مردم و مسئولان باز است تا حاجیه خانم فروغ منهی برایشان با زبان شیرین و لهجه دلنشین آذری از پاسداری از دین بگوید. مادر با اشاره به برپایی مراسم‌ پرشور ‌ماه محرم در سال ‌جاری می‌گوید: «دیدید که دشمن روسیاه شد و تمام برنامه‌هایی که برای ‌ماه محرم و دور کردن مردم از هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری چیده بود، همگی نقش برآب شد. سال به سال مراسم‌ مذهبی از عزاداری‌ها گرفته تا جشن‌های عید غدیر و نیمه شعبان، همگی پرشورتر برگزار شده و به دوستداران این مکتب و مذهب اضافه می‌شود. حضرت امام(ره) خیلی خوب فرموده‌اند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. من معتقدم هر چه به ظهور امام زمان(عج) نزدیک‌تر می‌شویم، این مراسم‌ باشکوه‌تر برگزار می‌شود. روزگار شما خوش خواهد شد. زمان ما بود که روزگارمان بد گذشت، روزهای درگیری با ساواک قبل از انقلاب، جنگ تحمیلی و پرپر شدن جوانان این وطن، آوارگی صدها هزار نفر، رحلت امام و … همگی رنج‌هایی بود که بر مردم ما گذشته و حالا روزهای خوب و پرآرامشی داریم.»

دنبال جذب باشیم تا دفع
وقتی از مادر می‌پرسیم که در شرایط کنونی با این همه هجمه‌های دشمن، چطور فرزندانمان را حسینی بزرگ کنیم؟ لبخندی می‌زند و می‌گوید: «نگران نباشید، خود امام حسین(ع) عشقش را در دل بچه‌های این سرزمین می‌اندازد. اگر دقت کرده باشید درصد افرادی که دیندار و شیفته ائمه هستند در برابر مخالفان، خیلی بیشتر هستند، اما نباید این تعداد کم را هم از خود برانیم. گاهی وقتی در خیابان دختر بی‌حجابی را می‌بینم به ‌خودم و دیگران می‌گویم که این رفتار او، تقصیر من نوعی است. چون هر وقت این افراد را در جامعه دیدم از آنها فاصله گرفتم و مثلا در دلم آنها را سرزنش کردم، اما هنوز دیر نشده و باید با طمأنینه و محبت جلو برویم و به‌دنبال جذب باشیم تا دفع. ان‌شاءالله خدا دست یاری به همه ما بدهد تا بتوانیم با علاقه بچه‌هایمان را در این مسیر ثابت‌قدم کنیم.»

مسیر کربلا به برکت خون شهدا باز شده است
او که راهی کربلاست در صحبت‌هایش گریزی هم به راهپیمایی عظیم اربعین می‌زند و می‌گوید: «بعد از ۱۴۰۰ سال بدون مشکل مردم راهی کربلا می‌شوند و این، ثمره انقلاب و خون شهداست. در طول تاریخ هیچ‌گاه کربلا اینگونه اربعین نداشت. برای هر وجب به وجب و برای هر عمود به عمود مسیر پیاده‌روی منتهی به کربلا صدها شهید دادیم. الحمدلله هر فردی از زن جوان گرفته تا کودک و سالمند همه و همه بدون هیچ تهدید و آسیبی راهی این مسیر شدند. شهدا این مسیر را باز کردند. قدر شهدا را بدانید. البته بچه‌های من که قطره ناقابل بودند؛ منظورم فرزندان خودم نیست، بلکه منظورم تمام شهدایی است که چه قبل از پیروزی انقلاب و چه شهدای مدافع حرم و امنیت، خودشان کربلا را ندیدند، اما راه کربلا را باز کردند.»

کوچ مردان خانه
شهید داوود خالقی‌پور ۲۲‌اسفند سال ۶۲ در عملیات خیبر و شهیدان رسول و علیرضا نیز در سال ۶۷ در عملیات مرصاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. همچنین حاج محمود خالقی‌پور، پدر شهیدان خالقی‌پور که از رزمندگان دفاع‌ مقدس بود و سابقه رزم در لبنان علیه رژیم صهیونیستی را داشت، تیر‌ماه سال ۹۵ در ۸۹سالگی به‌دلیل شدت جراحات به پسران و همرزمان شهیدش پیوست.


  پرچم‌های برافراشته فرهنگ شهادت
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در دیدار با خانواده شهیدان خالقی‌پور که با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، خانواده و به‌ویژه مادران و پدران شهدا را پرچم‌های برافراشته فرهنگ ایثار، شهادت و چشم و چراغ هر شهر و دیاری توصیف کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید