• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 27 مرداد 1402
کد مطلب : 200329
+
-

راز جذابیت سپاه و بسیج

یادداشت
راز جذابیت سپاه و بسیج

علی مهدیان؛ استاد حوزه و دانشگاه

سپاه و بسیج جذابند و این جذابیت را باید به چشم آورد و از باب و اما بنعمه ربک فحدث کمک کنیم فراگیر شود. چرا که به تعبیر روایات ما تحدیث النعمه شکر. و راهبرد توسعه کمی و تعالی کیفی نعمت شکر است که لان شکرتم لازیدنکم. این درس زینب کبری(س) است که روایت کنیم. روایت کردن تثبیت‌کننده و فراگیر‌کننده است. باید خط روایتگری جدید حماسه‌های سپاه و بسیج شکل بگیرد. خطی که جذابیت این هویت انقلابی و مردمی را نمایان کند و عملا آن را تبدیل به الگوی ارزشمند قابل توسعه کند. مثلا:

1 کاروان‌های برون‌مرزی روایت جنگ با داعش در عراق و سوریه و تبیین حماسه جوانان نسل دو و سه انقلاب شکل بگیرد تا فهم عینی از اتحاد و انسجام مسلمین به‌دست آید، نگاه راهبردی و جهانی برای جوانان سهل‌تر به‌دست بیاید و شناخت از نزدیک هویت امتی حاج قاسم محقق شود.
2 همینطور اگر کاروان‌های جهادی برون‌مرزی برای کمک به سازندگی کشورهای عراق و سوریه مثلا شکل بگیرد می‌توان با کمک جوانان همان کشورها یک فضای همدلی فرامرزی را شکل داد. ایجاد نگاه‌های بین‌المللی و صدور حضورهای مردمی مومنانه و فهم از نزدیک دردهای جبهه مقاومت و در یک کلمه ارتقای نیروهای جوان از نگاه‌های محصور جناحی و سیاسی داخلی به رویکردهای کلان منطقه‌ای و بین‌المللی از ثمرات این حرکت‌هاست.
3 باید درخواست ایجاد جریان‌های روایتگری مردمی داشت یعنی اگر قبلا هنرمندان و انتشاراتی‌ها کتاب با موضوع روایت چاپ می‌کردند، همه جوانان دست به قلم ببرند و شرح آنچه خود از نزدیک دیده‌اند را بنویسند. مثلا آنانکه به خانواده شهدا سر می‌زنند و آنها را می‌بینند، فهم خود را روایت کنند. گروه‌های جهادی روایت کنند، زائران اربعین حتما آنچه در اربعین می‌بینند روایت کنند و کسانی که در صحنه‌های خاصی بوده‌اند روایت کنند. روایت حضور بسیجیان و سپاهیان پاسدار از قلب خود و جان امت توسط همه مردم و تک‌تک افراد و جلوداران انقلاب شکل بگیرد.
4 سپاهیان می‌توانند در اتصال جوانان به میدان با رویکردهای بین‌المللی نقش داشته باشند. جلسات روایت مقاومت ملت‌ها و شب خاطرات در این جهت شکل بگیرد با همه ملاحظات امنیتی و غیره البته. روایت موشک‌باران عین‌الاسد، روایت تأثیرات راهبردی ایران در منطقه و امثالهم. اساسا سپاه قدس و هم دیگر فرماندهان مثل قرارگاه سازندگی و علمی و غیره تا جایی که امکان دارد کمک کنند به عرصه روایتگری تلاش‌های بعد از جنگ سپاه.
5 رشد نسل جوان سپاه و بسیج در مسائل فکری و اندیشه‌ای و روایت پیرامون خود با ذهن مجهز به اندیشه ناب رهبران انقلاب در دستور کار سپاه و بسیج می‌تواند قرار بگیرد، خصوصا نقل خاطرات خانواده‌های مجاهد و خانواده‌های شهدا و...
6 می‌توان مقاتل شهدا در شهر‌ها، رفتن بر در منزل شهدا در همان کوی و برزن‌ها، رفتن به گلزار شهدای هر شهر در کنار قبور شهدا را نیز در عداد مسیرهای راهیان نور درون‌شهری قرار داد و با هماهنگی با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، جوانان و نوجوانان را در شهرها سیر معنوی داد. هم هویت معنوی شهرها را به چشم آورد و جریان روایتگری را برجسته کرد هم برانگیختگی‌های انقلابی برای حضورهای مردمی را شکل داد. بسیاری از اتفاقات اغتشاشات سال گذشته یا دهه هشتاد و هفتاد را حول خون شهدای بسیج و سپاه می‌توان روایت کرد و به قلب مردم رساند.
7 استفاده از طلاب حوزوی نیز برای تنظیم رویکرد درست الهی و معنوی به وقایع انقلاب در گام دوم می‌تواند مؤثر باشد. ارتباط بین حوزه و طلاب انقلابی با مجموعه‌های بسیج و سپاه و همینطور آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌تواند سه‌ضلعی مؤثری را در پررنگ کردن خط روایت مردمی و ناب انقلابی حماسه‌های انقلاب شکل دهد.
باید جذابیت نهادهای انقلاب را به چشم آورد. این جذابیت عادی نیست. جذابیت سلوک و معنویت انقلابی است. جذابیت توحید است و این بروز توحید است که فطرت‌های پرعطش مردم و جوانان آن را می‌طلبد و جذب می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید