• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20006
+
-

جزئیات طرح ایجاد بازار اوراق پیش‌فروش سکه


 معاون اقتصادی بانک مرکزی جزئیات طرح اوراق گواهی پیش‌فروش سکه در بازار سرمایه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا،  پیمان قربانی که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد،  توضیح داد: خریداران در زمان پیش‌خرید رسیدی را دریافت کرده‌اند اما این رسیدها تاکنون در بورس کالا قابل معامله نبود. طبق مکانیسم مدنظر بانک مرکزی افراد می‌توانند برگه جدیدی دریافت کنند که قابل معامله در بورس کالاست. او تأکید کرد: جزئیات این طرح به‌زودی اعلام می‌شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که هزینه تبدیل اوراق سررسید به اوراق گواهی سپرده پیش‌فروش سکه چقدر است، گفت: تبدیل این اوراق هیچ هزینه‌ای برای دارندگان آن ندارد. وی گفت: نقد‌شوندگی اوراق گواهی سکه‌های پیش فروش شده،  ضمن کمک به آرامش بازار سبب گسترش بازار سرمایه نیز می‌شود. او ادامه داد: انتشار خبر صدور گواهی سپرده سکه اثر مثبتی بر بازار سکه و طلا داشت و در روز پنجشنبه گذشته افت 5درصدی را در حوزه سکه داشتیم درحالی‌که قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته بود.



چگونگی معامله اوراق سکه

پیمان قربانی گفت: با تاسیس این بازار،  افرادی که سکه‌های پیش‌خرید شده آنها سررسید نشده،  2راه در پیش رو خواهند داشت؛  می‌توانند اوراق متعلق به‌خود را در بورس کالا معامله کنند اما درصورتی که تمایلی به انجام این کار نداشته باشند می‌توانند اوراق سکه را تا زمان سررسید نگهداری کنند. او گفت: مکانیسم عرضه این اوراق در روزهای آینده پس از بررسی در واحدهای ذیربط بانک مرکزی و سازمان بورس مشخص و به اطلاع عموم خواهد رسید.

او افزود: با ایجاد بازار مبادله اوراق سکه در بورس کالا،  سرمایه‌گذاران می‌توانند رسیدهای خود را پیش از سررسید،  متناسب با زمان باقی‌مانده آن در بورس بفروشند و پول نقد دریافت کنند.

به گفته قربانی،  نقدپذیر کردن گواهی سکه سبب می‌شود 7.6میلیون سکه‌ای که فروخته شده در عمل وارد بازار شود. او تأکید کرد: زمان آغاز صدور گواهی‌های پیش‌فروش سکه در آینده نزدیک اعلام می‌شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی ابراز امیداوری کرد اجرایی شدن این طرح،  به التهاب‌زدایی در بازار کمک کند.



مکانیسم عرضه اوراق پیش‌فروش سکه

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه اوراق گواهی پیش‌فروش سکه با نام خواهد بود، افزود: با عرضه این اوراق و فراهم شدن امکان مبادله رسیدهای پیش‌فروش سکه در بازارسرمایه،  مشکلات امنیتی ناشی از نگهداری فیزیکی سکه‌های طلا برای خریداران هم کاهش می‌یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی توضیح داد: عمده خریداران سکه با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه به خرید سکه اقدام می‌کنند اما از آنجا که ریسک نگهداری سکه در منزل بسیار بالاست،  بانک مرکزی با درک علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در این حوزه این بازار جدید را با همکاری مجموعه بازارسرمایه طراحی کرده است.



هدف از تأسیس بازار اوراق سکه

او افزایش قدرت نقدشوندگی را مهم‌ترین مزیت ایجاد بازار اوراق گواهی پیش فروش سکه دانست و گفت: این اوراق براساس زمان سررسید،  در بازار تنزیل و قیمت این اوراق براساس معادلات عرضه و تقاضا در بازار کشف خواهد شد. قربانی توضیح داد: با اجرای این طرح روند عرضه سکه در بازار هموار خواهد شد. معاون بانک مرکزی با اشاره به تجربه سال گذشته بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در عرضه اوراق سخاب در فرابورس گفت: این اقدام پارسال نتایج مثبتی را به‌دنبال داشت و موجب کاهش هزینه تأمین مالی و اثرات مثبت در کاهش نوسان قیمت‌ها در بازار بودیم. به‌طور حتم طرح ایجاد بازار اوراق گواهی پیش‌خرید سکه نیز اثرات مثبتی در جوانب مختلف خواهد داشت.

او با تأکید بر اینکه هدف ما جهت‌دهی به بازار و حفاظت از سرمایه و دارایی مردم در مقابل تلاطم‌های نرخ ارز است،  گفت: پیش‌بینی بازار کار بانک مرکزی نیست،  اما انتظار داریم بر فرض ثبات سایر شرایط با افزایش عرضه،  کاهش قیمت‌ها را در بازار شاهد باشیم.


   آمار سکه‌های پیش‌فروش‌شده

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: طرح پیش فروش سکه 3مرحله داشت. سکه‌ها در سررسید‌های یک تا دو‌ساله عرضه شد و تاکنون سکه‌هایی که یک ماهه پیش فروش شده بود سررسید شده که بر همین اساس ٨٠٠ هزار سکه سررسید شده به بازار تزریق شده است. عضو هیأت عامل بانک مرکزی در عین حال تأکید کرد: با وجود آنکه ٨٠٠ هزار سکه سر رسید شده به خریداران تحویل داده شده اما به‌دلیل برخی التهابات،  این اقدام موجب کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی سکه نشد.او اعلام کرد: در طرح پیش فروش ١٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگی جمع شد که ۵.١ درصد پایه پولی سال ٩۶ است. قربانی گفت: از ٧ میلیون و ۶۴۴ هزار سکه پیش فروش شده فعلا  فقط ٨٠٠ هزار سکه آن به بازار تزریق شده است و این روند تا 2سال آینده ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید