• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199860
+
-

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با همشهری:

تعطیلات تابستانی اروپا دلیل اوج گرفتن کرونا

پروانه بندپی- روزنامه‌نگار

سویه جدید کرونا که نام علمی آن EG.5 است و زیرمجموعه «او میکرون» محسوب می‌شود، از هفته پیش در بیش از50کشور جهان گزارش شده است و سازمان بهداشت جهانی نیز آن را سویه‌ای «قابل ‌توجه» خوانده است. این زیرسویه که به نام عمومی Eris شناخته می‌شود، طی یک‌ماه گذشته 1.5میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است؛ سازمان جهانی بهداشت جمعه گذشته اعلام کرد که تعداد موارد جدید کرونای گزارش‌شده در سراسر جهان در ‌ماه گذشته ۸۰درصد افزایش یافته است. در آمریکا طی یک ‌ماه گذشته موارد بستری، ناگهان افزایش پیدا کرده و در اروپا نیز موارد ابتلا بالا رفته است. در ایران نیز علائمی شبیه به علائم ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. هرچند کارشناسان این حوزه می‌گویندکه آن قدر جدی نیست. معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز 2 روز پیش اعلام کرده زیرسویه جدید کرونا هنوز در کشور مشاهده نشده است. با این حال نباید اقدامات کنترلی را کنار گذاشت.طبق گزارش وزارت بهداشت، در 7روز اخیر ۲بیمار کرونایی در کشور جان خود را از دست دادند و روز گذشته (22مرداد) نیز روز بدون فوتی را گذراندیم. با این حال متخصصان تأکید دارند که همچنان یک‌سری از موارد باید رعایت شود تا کووید دوباره اوج نگیرد.

بیمار یا بستری بدحال نداریم
دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی به همشهری می‌گوید: کرونا هنوز از جهان پاک نشده و همیشه هم وجود خواهد داشت. مدتی بود که موارد کرونا خیلی کم شده بود، اما الان دوباره آمارها در جهان و همچنین در ایران افزایش پیدا کرده است.دکتر محرز می‌گوید: البته موارد جدید در کشور سرپایی است و بیمار بدحال یا بستری بدحال نداریم. ویروس در شهرها دارد می‌چرخد ولی آن قدر شدید نیست. در این میان کودکان که آسیب‌پذیرترند، افراد سالمند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از بقیه مبتلا می‌شوند.این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: خوشبختانه چرخش ویروس در حدی نیست که آمار مرگ‌ومیر را در کشور بالا ببرد، اما درهرحال وقتی زیاد بشود، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بدحال‌تر می‌شوند، آمار بستری‌ها بالا می‌رود و ویروس دوباره شیوع پیدا می‌کند. الان هم که فصل مسافرت است، افراد بین شهرها و کشورهای مختلف در سفر هستند و این بیماری را مدام به همدیگر انتقال می‌دهند.عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید: این سویه جدید از همان خانواده او میکرون است ولی قدرت سرایتش بالاست، خانوادگی درگیر می‌کند و کودک و بزرگسال همه مبتلا می‌شوند.

ممکن است بیماری خود را با کرونا اشتباه بگیریم؟
این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سؤال که ممکن است فرد به عفونت دیگری مبتلا شده باشد، اما بیماری‌اش با کرونا اشتباه گرفته شود، توضیح می‌دهد: ما در بیمارستان‌ها از مراجعین آزمایش می‌گیریم، اما خب، ممکن است واقعا فرد به کرونا مبتلا نشده باشد. الان ویروس‌های دیگر هم در کشور زیاد است. خیلی‌ها با علائم اسهال، تب و تهوع به ما مراجعه می‌کنند و بسیاری از آنان وقتی آزمایش می‌گیریم، کوویدشان منفی است. در واقع فصل، فصل شیوع عفونت‌های مختلف است.دکتر محرز می‌گوید: تابستان فصلی است که ویروس‌ها، انگل‌های مختلف و بیماری‌های گوارشی خیلی شایع است و امکانش هست که فرد به عفونت‌ دیگری مبتلا شده باشد و با کرونا اشتباه گرفته شود.

تعطیلات تابستانی اروپا؛  دلیل اوج گرفتن کرونا
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش آمارهای کرونا در جهان، تعطیلات تابستانی در اروپاست، ادامه می‌دهد: الان تقریبا 20روز از ورود کسانی که از اروپا برای دیدن خانواده‌های خود به ایران آمده‌اند، یا کسانی که سفرهای خارجی داشته و حالا برگشته‌اند و کووید را با خودشان منتشر می‌کنند، می‌گذرد. دکتر محرز می‌گوید: الان در همه کشورها کووید اندکی افزایش پیدا کرده است. مخصوصا در اروپا چون تعطیلات تابستانی دارند، مردم عادت دارند مسافرت بروند و درنتیجه شیوع کووید در اروپا بیشتر شده و مواردی هم که ما داریم، کووید را بیشتر از اروپا به کشورمان آورده‌اند.

5 روز در هیچ جمعی حاضر نشوید
این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سؤال که آیا هرکس علائمی داشت، فوری به پزشک مراجعه کند، می‌گوید: این موضوع بستگی به علائم فرد بیمار دارد. اما چون علائم این سویه خفیف است، بهتر است فرد مبتلا استراحت کند تا حالش خوب شود. فقط مهم این است که اگر می‌دانند که مبتلا شده‌اند، در خانه بمانند و آن 5 روزی را که دوره قرنطینه سویه امیکرون است، رعایت کنند و در اجتماع حاضر نشوند یا در آن چند روز که علائم دارند، ماسک بزنند. حتی اگر علائم‌شان خفیف است، در جمع حاضر نشوند تا پخش نشود و بقیه مبتلا نشوند؛ به‌خصوص که این سویه، خانوادگی مبتلا می‌کند و لازم است که خیلی رعایت حال دیگران را بکنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید