• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199781
+
-

رشد 2 /9درصدی تولیدات صنعتی در تیرماه

پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود میزان رشد تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس را در تیر‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.2درصد اعلام کرد. بیشترین رشد تولید در تیر‌ماه مربوط به گروه فرآورده‌های نفتی است اما صنایع نساجی و محصولات کاغذی با افت سنگین تولید مواجهند.
به گزارش همشهری، شرکت‌های صنعتی ثبت شده در بازار سهام 59درصد از ارزش محصولات کارگاه‌های بزرگ صنعتی را در اختیار دارند به همین دلیل هر نوع تغییر درمیزان تولید و فروش این شرکت‌ها نمایی کلی از وضع تولیدات صنعتی اقتصاد نشان می‌دهد. تازه‌ترین گزارش‌ها از وضع تولید کارخانه‌های صنعتی که توسط بازوی پژوهشی بانک مرکزی تهیه شده، نشان می‌دهد سطح تولید کارخانه‌های صنعتی در تیر‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.2درصد افزایش داشته است با این حال مقایسه دوره‌های 3ماهه این نماگر با دوره‌های 3ماهه قبلی حاکی از آن است که روند تولید در کارخانه‌های صنعتی شیب نزولی دارد و این شیب نزولی در تیر‌ماه هم حفظ شده است. آذر‌ماه پارسال میزان تولید کارخانه‌های صنعتی در دوره‌های 3ماهه به سطح 10درصد رسیده بود اما از آن زمان تاکنون این نماگر شیب نزولی داشته و در حال حاضر به سطح 5.4درصد رسیده است.

صنایع برتر
آمارها نشان می‌دهد گروه فرآورده‌های نفتی در تیر‌ماه امسال بیشترین رشد تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته و حجم تولیدات این صنعت 10.5درصد افزایش داشته است. بعد از آن گروه ماشین‌آلات و تجهیزات با 10.1درصد رشد در رتبه بعدی قرار گرفته و گروه فلزات اساسی نیز بعد از ماه‌ها کاهش رشد با 7.8درصد افزایش در مقایسه با تیر‌ماه سال قبل مواجه شده است. از دیگر صنایعی که در تیر‌ماه امسال با رشد تولید مواجه شده‌اند می‌توان به گروه دارو‌سازی‌، دستگاه‌های برقی و کانی غیرفلزی اشاره کرد.

نزول تولید در برخی صنایع
با وجود رشد تولیدکارخانه‌های صنعتی درتیرماه، برخی صنایع با افت تولید مواجه شده‌اند و حتی میزان تولید در برخی صنایع افت قابل توجهی داشته است. مهم‌ترین صنعتی که در تیر‌ماه امسال با افت تولید مواجه شده صنعت خودروسازی است که در ماه‌های گذشته عموما سطح تولید در آن با رشد مواجه بود. آنطورکه پژوهشکده پولی و بانکی محاسبه کرده میزان تولید خودرو در تیر‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7.7درصد کاهش داشته است. اهمیت نزول تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در این است که این صنعت در ماه‌های گذشته عمدتا موتور محرک رشد تولیدات صنعتی بوده است. از چند‌ماه پیش برخی تحلیلگران بازارسرمایه پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به افزایش قیمت‌گذاری دستوری در شورای رقابت، شرکت‌های خودرو‌ساز با کاهش تولید مواجه می‌شوند.
بیشترین میزان افت تولید در تیرماه امسال متعلق به گروه منسوجات بود که سطح تولیدآن 37.3درصد افت کرده است که نزول سنگینی محسوب می‌شود. بعد از آن گروه محصولات کاغذی با افت 13.1درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند. گروه لاستیک و پلاستیک و صنایع غذایی نیز از دیگر صنایعی هستند که در تیر‌ماه امسال با افت تولید مواجه شده‌اند.

کاهش صادرات
یکی از عوامل مهمی که منجر به رشد تولید و افزایش سودآوری شرکت‌های بورس می‌شود میزان صادرات است اما آنطور که داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد میزان صادرات کارخانه‌های صنعتی در تیر‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.8درصد کاهش یافته است. در این میان بیشترین میزان کاهش صادرات مربوط به گروه فلزات اساسی بوده که میزان صادرات 23.2درصد افت کرده است. بعد از آن گروه فرآورده‌های نفتی با 18.5درصد و محصولات شیمیایی با 5.2درصد کاهش در صادرات محصولاتشان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در تیر‌ماه امسال تنها صنعتی که میزان صادراتش افزایش یافته کانی‌های غیرفلزی بوده‌اند که میزان صادرات آنها 24.6درصد رشد کرده است.

سود صنایع
بررسی سودآوری شرکت‌های بورس در بهار امسال نیز نشان می‌دهد که ارزش اسمی سود خالص شرکت‌های بورس تقریبا ثابت بوده و تغییر نکرده است.اما سود اسمی گروه خودرو‌سازی‌ وگروه فرآورده‌های نفتی با افت محسوسی مواجه شده‌اند. شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی هم همچنان با کاهش سود اسمی مواجهند اما سود اسمی صنایع دارو‌سازی‌ و غذایی در تیر‌ماه امسال رشد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید