• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199756
+
-

یک میلیارد دلار چگونه پرید؟

یک میلیارد دلار چگونه پرید؟

محمدرضا فرزین، رئیس ‌کل بانک مرکزی در حساب شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس، از آزاد شدن تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره‌جنوبی خبر داد و اعلام کرد: این منابع به‌صورت پرداخت بانکی برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. خبر مهم‌تر اما این است که او شفاف می‌گوید: ارزش طلب ایران یک میلیارد دلار افت کرده؛ به این معنا که به جای 7میلیارد دلار آمریکا، 6میلیارد دلار دریافت شده است.

اصل ماجرا چیست؟
داستان از این قرار است که 7میلیارد دلاری که ایران به سبب صادرات نفت و فرآورده‌های آن به کره‌جنوبی صادر کرده، به ‌صورت دلاری سپرده‌گذاری نشده چرا که به‌احتمال زیاد مشمول تحریم‌های دلاری آمریکا می‌شده و دسترسی به آن سخت‌تر بوده و به همین سبب این طلب ایران به شکل وون یعنی پول ملی کره‌جنوبی نگهداری شده است.
کاهش یک میلیارد دلاری ارزش طلب 7میلیارد دلاری ایران هم به‌گفته محمدرضا فرزین ناشی از افت ارزش وون در برابر دلار آمریکا بوده که بررسی روند نرخ برابری واحد پول ملی کره در برابر ارزهای جهان‌روا از یک سال اخیر به‌ویژه پس از جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شده است. رئیس‌ کل بانک مرکزی توضیح می‌دهد که متأسفانه نزدیک به 7میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در سال‌های پایانی دهه 90به‌صورت وون (واحد پول ملی کره‌جنوبی) به بانک‌های کره‌جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی طی این سال‌ها نیز به‌دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.
فرزین که آزادسازی منابع ارزی ایران را موفقیت تیم دیپلماسی ارزی خوانده، می‌گوید: بدون تردید آنچه به‌دست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرایند، ادامه خواهد داشت و با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره‌جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شده است. او همچنین خبر داده که به‌زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های 6بانک ایرانی در قطر واریز و به‌صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود و مابقی این منابع هم درصورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. رئیس‌ کل بانک مرکزی تأکید کرد: منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهده خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید