• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19964
+
-

باختم، باختی، برد

شرط‌بندی‌های اینترنتی اکثرا از سوی سایت‌هایی بدون مجوزهای قانونی راه‌اندازی می‌شود

اجتماعی
باختم، باختی، برد




 حسین دولت‌یاری| زنجان - خبرنگار:
  
‌امروزه تاثیر اینترنت و فضای مجازی بیش از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم و حال ماجرای این فضای پر چالش به جایی رسیده است که برخی افراد با چند کلیک می‌توانند در انواع و اقسام شرط‌بندی‌ها شرکت کنند، از سایت‌های به‌اصطلاح پیش‌بینی فوتبال گرفته، تا پوکر و ده‌ها بازی و سرگرمی دیگر. در شرطبندی که چوب 2 سر باخت است هم برنده ضرر می‌کند هم بازنده. 

در این میان سود کلان را متولیان و گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی به جیب می‌زنند. فرقی نمی‌کند فقط برد و باخت است که اهمیت دارد و البته پولی که دراین میان رد و بدل می‌شود. برخی افراد که حالا با خیالی راحت و با کمترین زحمت، بدون مزاحمت و سرحوصله، نه‌تنها از شرط‌بندی‌ها سود می‌برند، می‌توانند برای توسعه و جذب بیشتر قماربازان تبلیغات هم داشته باشند، آن هم یک تبلیغات پر و پیمان. 

شرط‌بندی روی برنده و بازنده بازی فوتبال یا حتی تعداد خطاهای احتمالی در یک بازی ورزشی تا تاس‌بازی اینترنتی و بازی‌های مختلف در این سایت‌ها همه‌جور شرط‌بندی انجام می‌شود. این‌ها امکاناتی است که این روزها گردانندگان این سایت‌ها به لطف توسعه و نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای فعالیت و کسب درآمد نامشروع خود از آن استفاده می‌کنند.

کانال‌های مختلف تلگرام و پیج‌های متعدد در اینستاگرام به محل مناسبی برای تبلیغ و فعالیت گردانندگان این سایت‌ها تبدیل شده است. پیج‌هایی که با تصویر و جملاتی فریبنده درخصوص ترفندهای پیش‌بینی و سریع پولدارشدن باز می‌شوند و با هر کلیک روی آن‌ها انبوهی از ارقام وسوسه‌انگیز برای شرط‌بندی روی صفحه گوشی یا مانیتور نقش می‌بندد تا یک نفر دیگر را به این چرخه اعتیادآور جذب کند. تقریبا محتوای همه ‌سایت‌های شرط‌بندی به همین صورت است، سایت‌هایی که کار شرط‌بندی و قمار را راحت کرده است؛ آن‌قدر آسان که هرکسی می‌تواند در هر بازی که به آن علاقه دارد و با هر میزان پولی شرط‌بندی کند. 


بازنده همیشگی

«آرش» جوان 27 ساله و یکی از مال‌باختگان سایت‌های شرط‌بندی است. به گفته خودش او همیشه بازنده بوده و اگر هم یک بار برنده می‌شده، طمع رسیدن به پول بیشتر، باعث می‌شد تا تمام پولی را که به دست آورده بود، در شرطبندی بعدی بگذارد و در نهایت با باخت، برمی‌گشت سر خانه اولش.  آرش در ادامه می‌افزاید: بعد از مدتی که خانه و املاک پدری‌اش را در این راه باخت، از یکی از دوستانش پول گرفت اما دوباره باخت. او حالا نه تنها تمام دارایی خود بلکه دارایی خانواده را نیز از بین برده است و با کلی بدهکاری زندگی سپری می‌کند. 

موارد این‌گونه فراوان هستند. مثلا فردی40 ساله که وارد این فرایند شد و بعد از حدود 4یا5سال، نه تنها تمام دار و ندار خود را باخت، بلکه کلی هم بدهی بالا آورد. طمع پولدار شدن آن هم به آسان‌ترین روش ممکن مهم‌ترین دلیل گرایش افراد به سمت سایت‌های شرط‌بندی است. جالب این‌جاست که این کار کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و هر آن کس که اندک آشنایی با فضای مجازی دارد و پول در حساب بانکی خود، می‌تواند در این قمار بزرگ شرکت کند. 


مال‌باختگان؛ قربانیان هیجانات کاذب

«پروانه شاطری» جامعه‌شناس درباره سایت‌های شرط‌بندی می‌گوید: شرط‌بندی‌های اینترنتی اکثرا از سوی سایت‌هایی بدون مجوزهای قانونی راه‌اندازی می‌شوند. نکته مهم این که قانون گریزی و دورزدن قانون در فضای مجازی به یک امر عادی تبدیل می‌شود. کسانی که به این وسیله می‌خواهند به ثروت برسند در واقع خواهان کسب مال از راه‌های غیر قانونی هستند. گسترش این سایت‌ها از نبود نظارت قوی بر فضای مجازی حکایت می‌کند. متولیان امنیت فصای مجازی نباید دامنه فعالیت و عمل خود را به بعد از وقوع جرم محدود کنند.
وی با بیان این‌که گسترش چنین پدیده‌ای از ناآگاهی برخی افراد و اعتماد کاذب آنان حکایت می‌کند، افزود: کسانی که به این کار مبادرت می‌کنند در واقع از خطرات و آسیب‌های عمل خود اطلاع ندارند. هر باخت می‌تواند زندگی و آینده یک فرد و خانواده را به تباهی بکشاند.
این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: اکثر این شرط‌بندی‌ها با باخت همراه است؛ همین موضوع باعث می‌شود که اعتماد افراد به مرور از بین برود و در نتیجه سرمایه اجتماعی جامعه کاهش یابد. 

شاطری یکی از دلایل گرایش جوانان به سایت‌های شرط بندی را تمایل به درک تجربه‌ای متفاوت می‌داند و عنوان می‌کند: ما کمبود شادی‌های عمومی در جامعه نداریم و به نظر می‌رسد برخی برای تفریح و تجربه‌ای متفاوت و به دنبال کسب لذت‌های آنی و هیجان ناشی از این کار به این شرط‌بندی‌ها روی می‌آورند. رسیدن به موقعیت و رفاه اجتماعی به شیوه میانبر، استفاده از فضای غیر متعارف برای گذران اوقات فراغت، کمبود امکان برون‌ریزی هیجانات برای جامعه جوان کشور به شیوه مناسب این نیاز و ضعف کنترل خانواده و نهادهای مربوط بر شکل‌گیری این گروه‌ها از دیگر دلایل گسترش این پدیده در بین جوانان است.


برخورد جامعه

یک جامعه‌شناس با اشاره به این‌که جامعه باید با این پدیده عقلانی برخورد کند، بیان می‌کند: کاهش عقلانیت در جامعه باعث می‌شود تا بدون فکر کردن به عواقب کار خود، اقدام به این کار بکنند و تا مرز باختن تمام دارایی خود و حتی فراتر از آن اقدام کنند. «پروانه شاطری» اظهار می‌کند: طمع برد آن‌ها را تا مرز از دست دادن تمام زندگی می‌کشاند؛ بدون آن‌که به عواقب روحی و روانی که برای خود و خانواده خود به وجود می‌آورند، فکر کنند. آن‌ها به طمع طی کردن ره صد ساله در یک شب، تمام زندگی خود را در شرط‌بندی می‌بازند و قربانیان هیجانات کاذب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید