• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19963
+
-

دو شهر در رؤیای آبادانی

آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها آرزو دارند که باز به روزهای درخشان و رو به پیشرفتِ گذشته برگردند

نمای نزدیک
دو شهر در رؤیای آبادانی




رسول عوده‌زاده| آبادان- خبرنگار:

 همه مردم ایران اخبار خرمشهر و آبادان را همیشه دنبال می‌کنند. این دو شهر پیوند عجیبی با روح ایرانی‌ها دارد. این دو شهر نمادی هستند برای مقاومت، شادابی، نشاط، ارتباط با دنیای مدرن و مهم‌تر از همه پاره‌ای از ایران و کل مردم کشور آرزو دارند که این دو هرچه سریع‌تر به دوران اوج و پویایی خود بازگردند.
مردم این دو شهر بعد از جنگ تحمیلی و تحمل دوران مهاجرت، اکنون خواسته‌هایی دارند و می‌گویند مسئولان در برابر آنها کم‌کاری می‌کنند؛ خواسته‌هایی برای بهتر شدن زیرساخت‌ها و زیباتر شدن شهرها. مردم آبادان و خرمشهر خدمات رفاهی و امکانات شهری می‌خواهند. آنها می‌گویند با توجه به گذشته درخشان این دو شهر، بجاست که باز به روزهای خوش و درخشان و رو به پیشرفت گذشته برگردیم.


انتظارات آبادانی‌ها

یک شهروند آبادانی درباره وضعیت عمرانی و معابر شهری به همشهری می‌گوید: ما از وضعیت زیرساخت‌ها و مسائل عمرانی و رفاهی شهر ناراضی هستیم. جای تاسف دارد شهری که نفت‌خیز است وضعیت آسفالت معابر عمومی‌اش این جور خراب باشد.
«حمید کعبی» می‌افزاید: نباید وضعیت این شهر این جور باشد. منطقه‌ای که نفت و اقتصاد کشور را تامین می‌کند نباید وضعیت زیرساخت‌های شهری و آسفالت و کوچه‌ها و خیابان‌هایش این باشد. مگر غیر از قیر و نفت و ماسه برای آسفالت چه چیز دیگری نیاز است که تامین نمی‌شود؟ حالا هر چقدر هم هزینه ببرد بالاخره باید درست و ساماندهی بشود.

وی می‌گوید: درست است که ما شهر و استان بدون مشکل در کشور نداریم، اما انتظار می‌رود در آبادان و خرمشهر با این همه ظرفیت، کمترین مشکل را داشته باشیم، اما چنین نیست. مسئولان آبادان و خرمشهر باید بیشتر و دلسوزانه‌تر تلاش کنند.این شهروند ادامه می‌دهد: نمایندگان مجلس از نزدیک نارسایی‌های شهرهای خرمشهر و آبادان را دیده‌اند و از آن خبر دارند و از آنها انتظار می‌رود در کمیسیون‌ها در حد توان و در حیطه وظایف، موضوع را دنبال کنند تا دست‌کم بخش کوچکی از مشکلات مردم این دو شهر حل شود.


محرومیت خرمشهر

یک شهروند خرمشهری نیز به همشهری می‌گوید: وضعیت فعلی خرمشهر در شأن و منزلت مردم نیست و باید از فرصت‌ها برای ایجاد تغییرات بنیادی و اساسی بهره گرفت.
«امیر عیدانی» می‌افزاید: خرمشهر شهر فرصت‌هاست. شهر ما می‌تواند با بهره‌گیری از فرصت‌های فراوان توسعه پایدار، بدون نیاز به اعتبارات دولتی به جایگاه واقعی خود در تجارت و اقتصاد برسد. اما مسئولان باید کمک کنند این شهر در جایگاه درست خود قرار بگیرد.
او تاکید می‌کند: ما از سازمان منطقه آزاد اروند می‌خواهیم که به عمران و توسعه آبادان و خرمشهر و خدمات‌رسانی به این شهرها توجه بیشتری داشته باشد. 

این شهروند با بیان مشکلات شهرستان خرمشهر در بخش‌های زیربنایی، تجارت، آب‌ شرب و شهری می‌افزاید: امکانات و زیرساخت‌های تأمین‌شده برای شهروندان و گردشگران در شهرهای آبادان و خرمشهر متناسب با منزلت مردم این خطه تأمین نشده است.
به گفته عیدانی، اگر منطقه آزاد اروند تمرکز خود را روی احیای فرودگاه آبادان و بنادر خرمشهر و آبادان بگذارد، بهتر می‌تواند برای توسعه منطقه مفید باشد. الان به فرودگاه که می‌روید، انگار به بیابان می‌روید و این مسئله شأن این منطقه را زیرسوال برده است. 
او می گوید: مطالبه مردم از سفر هر وزیر به خرمشهر و آبادان توجه به مسائل عمرانی این شهرهاست که باید مورد اهمیت قرار بگیرد.


پروژه‌هایی برای بالا بردن روحیه شهری

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است. این منطقه با کشورهای عراق و کویت همسایه است و با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در این زمینه به همشهری می‌گوید: مهیا بودن زیرساخت‌های عمرانی زمینه رشد و توسعه در منطقه را فراهم می‌کند.
«موعود شمخانی» می‌گوید: نخستین گامی که از ابتدای کار قصد اجرا شدنش را داشتیم توسعه زیرساخت‌های این منطقه بود که هر روز بیشتر به اهداف مورد نظر نزدیک می‌شویم.
وی تاکید می‌کند: در طول این مدت از هر گونه پروژه حمایت کامل کرده‌ایم و هیچ‌ گونه انحصاری در این زمینه نداریم و هدف عمده ما ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه و زیباسازی هرچه بیشتر آن است.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند می‌گوید: ما تلاش کرده‌ایم پروژه‌های عمرانی منطقه استاندارد و به‌روز باشند، چراکه ایجاد فضاهای زیبا و دلپذیر و سازمان‌دهی ساختارهای شهری موزون و متناسب، نقش بسیار مهمی در ایجاد روحیه نشاط و شادابی و کاستن از تنش‌های روحی جامعه ایفا می‌کند.
وی عنوان می‌کند: اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند با همکاری شهرداری، بخش خصوصی و برخی دیگر به ‌صورت مستقیم توسط سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفته است و می‌گیرد.
شمخانی تاکید می‌کند: با عزم راسخ و تعامل بیشتر ظرفیت نهفته برای بهینه ساختن و متحول کردن هرچه بیشتر منطقه آزاد اروند به فعلیت خواهد رسید و منتظر آینده درخشان‌تر و هماهنگ‌تر برای آبادان و خرمشهر خواهیم بود.


افتتاح و کلنگ‌زنی 20 پروژه عمرانی

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه گفت‌وگو از افتتاح و کلنگ‌زنی 20 پروژه عمرانی، خدماتی و تفریحی در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: بهسازی، ترمیم و روکش آسفالت بخشی از معابر ناحیه صنعتی، ایجاد فضای سبز در بخشی از اراضی سایت صنعتی، تکمیل محوطه‌سازی اطراف ساختمان سایت صنعتی خرمشهر (فاز دوم)، اجرای فاز اول احداث سردر ورودی اصلی سایت صنعتی و احداث ساختمان گمرک ایران در سایت آبادان‌ تعدادی از این پروژه‌ها هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید