• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199432
+
-

تعداد روستاهای جنوب تهران محدود است اما خوش‌آب وهوا

قدم‌زنی میان کوچه‌باغ‌ها

قدم‌زنی میان کوچه‌باغ‌ها

پروانه بهرام نژاد

در میانه گرم‌ترین‌ماه فصل، بهترین راه برای اینکه بتوانید از این ایام استفاده اقتصادی کنید و آب و هوایی هم عوض کنید، رفتن به روستاها و تفرجگاه‌های اطراف تهران است؛ محل‌هایی که فاصله چندانی با ما ندارند و البته لازم هم نیست که ساعت‌ها در ترافیک‌های چند‌کیلومتری بمانید و لذت سفر به کامتان تلخ شود. اطراف تهران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب مملو از تفرجگاه‌های کمتر شناخته‌شده‌ای است که می‌توانید برای یک سفر نیم‌روزه کم‌خرج روی آنها حساب کنید. کافی است کمی همت کنید و بار و بنه ساده‌ای همراهتان بردارید و به یکی از این مناطق در جنوب پایتخت بروید و خستگی یک هفته کار را از تن به در کنید.


‌این روستا 400سال قدمت دارد و پر از باغ‌های سرسبز، زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری است. بقعه امامزاده اسماعیل(ع) یکی از محل‌های گردشگری این روستاست که در جنوب احمدآباد مستوفی و در 5کیلومتری شمال غربی روستای چیچکلو قرار دارد. در جوار این بقعه تپه باستانی چیچکلو قرار دارد که زمان آن به دوران پس از اسلام تخمین زده می‌شود. همچنین یخچال قدیمی علی‌آباد یادگاری از دوران قاجار است که یخدانی با دیواره‌های بلند و قطر 10متر وجود دارد و همانند تپه باستانی چیچکلو به ثبت ملی رسیده است. احمدآباد باغ‌هایی سرسبز‌ دارد که بسیاری از آنها به‌عنوان باغ تالار و باغ رستوران استفاده می‌شود.‌



فیروزبهرام‌ از روستاهای قدیمی و سرسبز منطقه چهاردانگه است که بنای اولیه آن به فیروز ساسانی نسبت داده می‌شود و اغلب ساکنان این روستا از اقوام کرد، لر و بلوچ هستند. قلعه فیروز بهرام با حدود هزارو٧۵٠هکتار زمین زراعی و کشاورزی جزو محله‌های سرسبز منطقه به شمار می‌رود که حالا دیگر تنها نام قلعه را یدک می‌کشد و هیچ اثری از قلعه در آن نیست. این منطقه به‌دلیل دسترسی آسان به بزرگراه‌های آزادگان، آیت‌الله سعیدی، جاده ساوه و... محل مناسبی برای گردش و تفریح است. دراین روستا می‌توانید از محصولات کشاورزی تولید شده در روستا از محلی‌ها خرید کنید و در کنار باغات سرسبز این منطقه که ممکن است سال‌های آینده به‌دلیل کم‌آبی، تغییر کاربری دهند، ساعات خوبی را داشته باشید. یادتان باشد بدون کسب اجازه از صاحبان باغ‌ها به هیچ عنوان وارد باغ نشوید و از میوه و سبزی‌های کاشته شده استفاده نکنید.



از روستای گلدسته به‌عنوان ریه‌های شهر تهران نام برده می‌شود؛ روستایی که از توابع بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر بوده و جزو حریم منطقه18 تهران محسوب می‌شود. از یک قرن پیش این روستا را با دشت‌های پر از گل می‌شناختند.
در این محدوده از شهر دشت‌های وسیعی از گل‌های رز، محمدی و یاس وجود داشت و بخشی از درآمد مردم از پرورش و نگهداری این گل‌ها بود. بنابراین کارهایی مثل گلابگیری و عرضه انواع گل از اینجا به شهرها و نقاط دور و نزدیک رونق زیادی داشت، به همین دلیل نام اینجا را گلدسته گذاشته‌ و هنوز هم بخشی از آن مزارع پرورش گل باقی مانده که بیشتر مشتری گل‌های روستای گلدسته کارخانه‌های گلابگیری و گل‌فروشان محدوده بزرگراه آزادگان و بهشت‌زهرا(س) هستند.



فاصله کمی با بافت شهری منطقه 18 دارد. این روستا اگرچه در گذشته صاحب دروازه و قلعه بوده اما حالا هیچ اثری از این دو نیست و تنها مزارع کشاورزی است که رسیدن به یک منطقه خوش آب و هوا را به مسافران نوید می‌دهد. نیمی از این روستا در محدوده ناحیه3 شهری و نیم دیگر در محدوده ناحیه4 منطقه18 قرار دارد. کشاورزی و دامداری از عمده‌ترین مشاغل ساکنان است و اهالی محصولاتشان را در آلاچیق‌هایی که در کنار جاده برپا شده، می‌فروشند.
این روستا می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری در تابستان محسوب شود. برای گذراندن یک روز خوب در این روستا تنها کافی است یک زیرانداز، مقداری میوه و غذا و چادر مسافرتی همراه خود داشته باشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید