• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 مرداد 1402
کد مطلب : 199351
+
-

گرما، ‌میوه و غذا را از اروپا می‌گیرد

گرما، ‌میوه و غذا را از اروپا می‌گیرد

تغییرات شدید اقلیمی، چهره کشاورزی را در اروپا دگرگون کرده و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، کشت میوه در این قاره همیشه سبز، به‌دست فراموشی سپرده شود. اوضاع همین الان هم نگران‌کننده است و انجمن کشاورزان در ایتالیا، جایی که بسیاری از میوه‌های اروپا تامین می‌شود، درباره کاهش شدید تولید میوه هشدار داده و گفته است که 6گلابی از هر10گلابی در باغات این کشور، ناپدید شده است. این انجمن دلیل این کاهش شدید تولید را وقوع سیل، بارش شدید تگرگ، دماهای بالا و حملات حشرات غیربومی خوانده است. اوضاع فقط در ایتالیا بحرانی نیست و در فرانسه، ‌دیگر تولید‌کننده عمده گلابی در اروپا هم، شرایط شدید آب و هوایی، باعث کاهش 23درصدی تولید شده است و این فقط گلابی نیست که از این شرایط جدید لطمه خورده است؛ تولید انگور، هندوانه، زردآلو، گوجه و بادنجان هم به‌شدت به‌خاطر تغییرات اقلیمی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر میوه ها، اروپایی‌ها باید در نگاهی گسترده‌تر، نگران سفره غذایی خود باشند؛ چون تولید محصولات غذایی، به‌شدت متاثر از تغییرات اقلیمی بوده است. تولید گندم و شیر نسبت به سال 2022 میلادی 10درصد کاهش پیدا کرده و عسل، محصول شیرین کوهستان‌های اروپا  عملا دیگر کمیاب شده؛ چون تولید آن، 70درصد کاهش پیدا کرده است.
وضعیت در ایتالیا از این بابت نگران‌کننده است که صادرکننده عمده بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به کشورهای شمالی‌تر اروپاست. اوضاع در این کشور اما به‌شدت نگران‌کننده است. تغییرات عجیب و سریع آب و هوایی، ازجمله توفان‌های تگرگ و صاعقه‌های مرگبار، باغداری و کشاورزی را در این کشور با بحران مواجه کرده و بعد از 2سال خشکسالی، باران‌های تند هم نتوانسته‌اند زمین‌ها را سیراب کنند. به همه این ها باید گرماهای تاریخی را هم اضافه کرد؛ این کشور طی ‌ماه گذشته، بالاترین دمای ثبت شده را تجربه کرده است.
پیامدهای این وضعیت بحرانی کشاورزی در ایتالیا‌ می‌تواند به کمیابی میوه، سبزیجات و غذا در دیگر کشورها منجر شود؛ زمستان پیش، مغازه‌داران در انگلیس به‌خاطر وضعیت بد هوایی در اسپانیا و مراکش، به سختی می‌توانستند میوه و سبزی به شهروندان ارائه دهند. از ابتدای تابستان هم تولید گوجه، سس گوجه، محصولات مرتبط با آن و همینطور مواداولیه پیتزا، در سراسر اروپا کاهش پیدا کرده است. اوضاع چنان نگران‌کننده است که کارشناسان، نگران سفره مردم اروپا در آینده هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید