• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19919
+
-

نشست‌های تدارکاتی توافق قرن

آمریکا و انگلیس مذاکرات درباره صلح اعراب و رژیم اسرائیل را آغاز کردند

گزارش
نشست‌های تدارکاتی توافق قرن

به گفته کانال 10تلویزیون رژیم صهیونیستی،  درحالی‌که کاخ سفید بررسی‌های نهایی برای تکمیل طرح توافق قرن میان اعراب و اسرئیل را انجام می‌دهد،  انگلیس در تدارک برگزاری نشستی میان وزرای خارجه کشورهای اروپایی و عرب با تیم مشاوران دونالد ترامپ،  ازجمله جرد کوشنر داماد رئیس‌جمهور است. دیپلمات‌های غربی در این زمینه به کانال 10تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند؛ هدف از این نشست بیان معیارها و خطوط قرمز کشورهای اروپایی و عربی برای حمایت از طرح آمریکا برای توافق قرن است.

براساس اطلاعات منتشر شده مهم‌ترین نگرانی پایتخت‌های اروپایی نسبت به برنامه آمریکا،  طراحی توافق قرن به نفع رژیم صهیونیستی است. دیپلمات‌های غربی و همچنین مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که چند هفته پیش،  بوریس جانسون،  وزیر خارجه انگلیس در واشنگتن با جرد کوشنر،  در مسائل مربوط به گفت‌وگوهای سازش دیدار و ایده برگزاری این نشست را با او مطرح کرده است. از سوی دیگر در اوایل هفته گذشته نیز دیوید فریدمن،  سفیر آمریکا در اسرائیل به‌منظور انجام آخرین رایزنی‌ها درباره توافق قرن به واشنگتن سفر کرده است؛ این خبر از سوی رسانه‌های عربی به‌عنوان نهایی شدن مراحل تکمیل طرح توافق قرن ارزیابی شده است. تمام اینها در حالی است که در طرف مقابل هنوز هیچ نشانه جدی از آمادگی فلسطینی‌ها برای پذیرش این توافق به چشم نخورده است؛  به‌گونه‌ای که برای نخستین بار بعد از چندین دهه،  نوعی همسویی رسانه‌ای میان جریانات نزدیک به فتح و حماس و همچنین سایر گروه‌های فلسطینی مبنی بر مخالفت با سیاست‌های دولت ترامپ شکل گرفته است.

طرح توافق قرن همچنین نوعی شکاف کم سابقه میان متحدان آمریکا در منطقه به‌وجود آورده است؛ شکافی که براساس آن،  کشورهایی نظیر عمان،  قطر،  کویت،  اردن و ترکیه که تا پیش از این با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه همراهی می‌کردند به‌طور جدی با مفاد مختلف این توافق،  ازجمله تعیین شهر قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل مخالفت کرده‌اند.

‏این در حالی است که از سوی دیگر، محوری متشکل از عربستان، امارات و مصر با همراهی بحرین با شدت کم سابقه‌ای از سیاست‌های جدید آمریکا در قبال توافق قرن حمایت می‌کند، تا جایی‌که چندی پیش، رسانه‌های عربی و آمریکایی مدعی شدند محمود عباس از سوی این کشورها زیر فشار شدیدی برای پذیرش توافق قرن قرار گرفته است. روزنامه رأی‌الیوم چندی پیش مدعی شده بود بحران اقتصادی شکل گرفته در اردن نیز تا حد زیادی در نتیجه مواضع این کشور در مخالفت با توافق قرن و فشار عربستان و امارات بر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن برای کنار آمدن با این توافق شکل گرفته است.

‏اما علی‌رغم تمام این فشارها، همچنان به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از سیاستمداران منطقه حاضر به پذیرش چنین توافقی که گفته می‌شود تا حد زیادی حقوق فسلطینیان در آن نادیده انگاشته شده نیستند؛ اگرچه در طرف مقابل نیز، عزم واشنگتن و متحدان آن در خلیج فارس برای اجرایی کردن این توافق بسیار جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید