• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198936
+
-

بارش‌های سیل‌آسا درآذربایجان‌غربی

سیل تابستانه در شهرستان‌های چایپاره و خوی حادثه‌آفرین شد. به گزارش همشهری، بارش باران سیل‌آسا که عصر جمعه (13مرداد) در شمال غربی آذربایجان غربی رخ داد، هر‌چند با خسارت جانی همراه نبود، اما باعث بروز خسارت در حوزه کشاورزی، راه‌های مواصلاتی روستایی و آب‌گرفتگی منازل شد و نیروهای امدادرسان تا روز شنبه (14مرداد) مشغول امدادرسانی بودند.
فرماندار چایپاره با بیان اینکه برآورد کلی از میزان خسارات حدود 200میلیارد ریال ارزیابی شده‌است، به همشهری گفت: «رگبار و باران شدید به جاده مواصلاتی ترانزیتی بین‌المللی ماکو به ارومیه راه پیدا کرد و باعث بروز ترافیک شدید و بسته‌شدن جاده شد. خوشبختانه مسیر بعد از چند ساعت بازگشایی شد.» سعید شکورزاده ادامه داد: «سرعت توفان ۸۲‌کیلومتر بر ساعت و میزان بارندگی ۱۹‌میلی‌متر از سوی اداره هواشناسی عنوان شد و این بارندگی باعث بسته‌شدن راه روستایی ‌به طول 2کیلومتر شد. خوشبختانه روز گذشته راه‌های روستایی باز شد، اما طبق ارزیابی کارشناسان، باران سیل‌آسا باعث بروز 15‌میلیارد ریال خسارت به پل‌ها و راه‌ها در شهر چایپاره و روستاهای بسطام، بابل‌آباد و خاتون‌آباد شد.» به‌گفته شکورزاده، باران سیل‌آسا در شهرستان چایپاره باعث بروز خسارت به 400هکتار از اراضی کشاورزی شد. او در این‌باره افزود: «270هکتار از اراضی آسیب‌دیده مربوط به کشت آفتابگردان و مابقی شامل مزارع یونجه، کدو آجیلی و چغندرقند بوده است.»
فرماندار چایپاره خسارت حوزه سوم را در بخش مسکونی و تجاری عنوان کرد و یادآور شد: «آب‌گرفتگی بیشتر در زیرزمین منازل رخ داد که با همکاری نیروهای امدادی آب‌گرفتگی تخلیه شد.» اینطور که فرماندار چایپاره به همشهری می‌گوید، وقوع سیل در تابستان در این منطقه بی‌سابقه نبوده و در اثر سیل سال‌های گذشته 6 نفر خسارت جانی دیدند. شکورزاده تأکید کرد: «در برنامه هفتم توسعه مطالعه جدی آبخیزداری به‌ویژه برای شهرستان‌ چایپاره در نزدیکی سد آق‌چای، ضروری است تا شاهد وقوع آسیب‌هایی از این دست نباشیم و بتوانیم مخاطرات طبیعی را مدیریت کنیم.» سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی نیز گفت: «امدادرسانی در شهرستان چایپاره در روستاهای بسطام، تاج‌خاتون و بابل‌آباد و شهر قره‌ضیاءالدین انجام شد. در این مناطق ۳۵‌منزل مسکونی آسیب‌دیده مورد ارزیابی قرار گرفت و در ۱۵‌منزل مسکونی تخلیه آب انجام شد. ۱۴۰‌نفر نیز آسیب دیدند.» حمید محبوبی افزود: «  عملیات امدادرسانی برای بازگشایی مسیرهای مسدودشده با سختی همراه بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید