• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198781
+
-

دکتر زهره طالبی، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی و انجمن راگبی:

به استانداردهای لازم رسیده‌ایم

به استانداردهای لازم رسیده‌ایم

مژگان مهرابی-روزنامه‌نگار

بانوان ورزشکار ما در چند دهه اخیر خوش درخشیده‌اند و توانسته‌اند بارها در مسابقات جهانی، المپیک و پارالمپیک موفق شوند. مهم‌تر از پیروزی‌های پی در پی، پوشش کامل بانوان ماست که در جوامع بین‌المللی توانسته الگوی خوبی برای دیگر زنان ورزشکار دنیا باشد. اما موضوع جالبی که دانستنش خالی از لطف نیست، مراحل طراحی و تولید لباس تیم‌های ملی بانوان کشورمان است که روند آن جذابیت خودش را دارد. موضوع گفت‌وگوی ما با زهره طالبی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی هم در همین زمینه است؛ اینکه طراحان لباس چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشند تا بانوان بتوانند با پوشش کامل ورزش کنند.

برای طراحی لباس ملی بانوان ورزشکار چه ارگان یا ارگان‌هایی نظارت دارند؟
لباس بانوان مهم‌ترین ابزار برای حضور آنها در مسابقات است. ایده طراحی لباس را مربی‌های هر رشته ورزشی براساس نوع تحرکی که بازیکن‌ها دارند ارائه می‌دهند. طرح‌ها به‌دست کارشناسان طراحی سپرده شده تا ایده‌ها را روی پارچه پیاده کنند. بعد از آماده‌شدن لباس، طرح به وزارت ورزش و بخش بانوان ارجاع می‌شود. درصورت تأیید مسئولان ذیربط وزارت ورزش، لباس ملی بانوان تولید خواهد شد.
برای طراحی لباس ورزشی بانوان چه نکاتی درنظر گرفته شده است؟ مهم‌ترین نکته‌ای که مورد توجه کارشناسان ورزشی است؟
لباس باکیفیت می‌تواند نقش تأثیرگذاری در موفقیت ورزش بانوان داشته باشد. استفاده از هر نوع لباسی برای ورزش‌کردن مناسب نیست، انتخاب هر نوع لباس ورزشی صرفا به این علت که برای یک ورزش طراحی شده است نیز مناسب نبوده و در انتخاب آن باید یک‌سری فاکتورها را مورد توجه قرار داد. اصلی‌ترین فاکتور در انتخاب لباس ورزشی مناسب، کیفیت آن است. چون لباس مستقیم با بافت بدن ارتباط دارد بنابراین جنس آن نباید به پوست بدن آسیب بزند. در زمان ورزش‌کردن و تمرین بدنی به‌دلیل بالا رفتن سوخت‌وساز بدن دمای بدن افزایش پیدا می‌کند. اگر جنس لباس مناسب نباشد ورزشکار دچار مشکل می‌شود. از این‌رو طراحان لباس از پارچه‌ای استفاده می‌کنند که با تعریق بدن رطوبت را جذب کند و برای مدت زمان بیشتری خشک و خنک بماند. نکته دیگر توانایی بالایی برای خارج‌کردن هوای گرم داخل لباس داشته باشد یا به‌عبارتی تنفس خوبی داشته باشد. بعد از کیفیت لباس، استحکام و سبکی آن است. لباس حین تحرک بدنی و کشیده‌شدن ممکن است آسیب ببیند. بنابراین باید محکم و در عین حال کم‌وزن باشد. سنگین‌بودن لباس باعث می‌شود ورزشکار نتواند خوب بدود یا تلاش کند. نکته دیگر اینکه تولید لباس‌ها براساس شرایط آب و هوایی منطقه صورت می‌گیرد.
برای تولید لباس‌های ورزشی بانوان، به استانداردهای لازم رسیده‌ایم؟
بله. خوشبختانه توانسته‌ایم در تولید لباس به استانداردهای جهانی برسیم؛ آن هم با رعایت شئونات اسلامی که مهم‌ترین موضوع است. البته اهمیت طراحی خوب لباس ورزشکاران زن فقط خاص کشور ما نیست و هر سال همه تولید‌کنندگان ورزشی دیگر کشورها هم تلاش می‌کنند بهترین و باکیفیت‌ترین لباس را طراحی کنند.
آیا این لباس‌ها مانعی برای شرکت‌کردن بانوان ورزشکار در مسابقات جهانی، المپیک و پارالمپیک ایجاد نمی‌کند؟
خیر. مسئله پوشش بانوان ورزشکار ما در جوامع بین‌المللی جاافتاده است. در خیلی از موارد احساس کرده‌ام آنقدر که بعضی از مردم کشور خودمان نگاه محدودیتی به پوشش بانوان ورزشکار دارند در کشورهای آسیایی و اروپایی چنین دیدگاهی وجود ندارد. موقعیت ایران در دنیا مشخص است و همه کشورها می‌دانند ما به‌دلیل مسلمان‌بودن، به مسائل اعتقادی پایبند هستیم. تنها زمانی کارشناسان ورزشی مسابقات جهانی درباره پوشش بانوان ما نظر می‌دهند که بخواهند لباس تیم ملی را بررسی کنند، آن هم برای اینکه جنس و نوع دوخت لباس در داوری‌کردن شبهه‌ای ایجاد نکند. به‌طور مثال برای بانوان ما مقنعه‌های خاصی طراحی شده که حین بازی به هیچ عنوان جابه‌جا نمی‌شود و از سرنمی‌افتد. کشورهای خارجی به این نوع حجاب ورزشکاران ایرانی احترام می‌گذارند. حتی خیلی از کشورها از ما الگو گرفتند. چندی پیش تیم سپک‌تاکرای بانوان ما (یک بازی ترکیبی از والیبال و فوتبال) در مسابقه جهانی مالزی شرکت کردند. مسئولان ورزشی تیم مالزی از لباس بازیکنان ما خیلی استقبال کردند.
شرکت‌کردن در مسابقات آن هم با لباس‌های بلند و پوشیده کار راحتی نیست. به‌خصوص هنگام دویدن که گرمای زیادی تولید می‌شود و بازیکن را دچار مشکل می‌کند. آیا پیش آمده بانوی ورزشکاری از این موضوع گله‌مند باشد؟
در سخت‌بودن دویدن و تحرک‌کردن با چنین لباس‌هایی شکی نیست. بعضا باید ورزشکار یک لباس پوشیده زیر لباس ملی‌اش بپوشد. دشوارتر اینکه بازیکن، علاوه بر تمرکز برای مغلوب‌کردن حریف باید مراقب پوشش خود باشد که مبادا حین بازی، لباسش آسیب ببیند یا پاره شود. با همه این تفاسیر، هدف بانوان ما راه‌یافتن به تیم ملی و موفقیت در مسابقات جهانی و المپیک است. از این‌رو برای بالا‌بردن پرچم ایران همه سختی‌ها را به جان می‌خرند. پوشش اسلامی در لباس بانوان ورزشکار محدودیتی را ایجاب نمی‌کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید