• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198773
+
-

مریم کاظمی‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان:

پاداش المپیکی بانوان با آقایان یکسان است

پاداش المپیکی بانوان با آقایان یکسان است

مژگان مهرابی، روزنامه‌نگار

ورزش بانوان از 2دهه پیش تحول خاصی پیدا کرده و می‌توان گفت امروز ورزشکاران زن ایرانی در جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و این گفته شعار نیست و موفقیت‌های پی در پی آنها گواه این ادعاست. حضور پر تلاش51زن رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون ورزشی، فعالیت 10 هزار و 650 نفر در مسابقات ملی و بین‌المللی، حضور در 97کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان، اشتغال 70زن رئیس هیأت ورزشی در سطح استان‌ها، فعالیت 16هزار و 11باشگاه ورزشی برای بانوان، کسب 3هزار و 302مدال در رویدادهای بین‌المللی، کسب همزمان سهمیه المپیک و پارالمپیک توسط ورزشکاران زن تنها بخشی از اتفاقات خوبی است که در عرصه ورزش بانوان رخ داده است. اما خبر خوش دیگری که مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان بیان می‌کند، اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که در آن بانوان و آقایان در مسابقات کشوری به یک اندازه پاداش دریافت می‌کنند. او درباره عملکرد حوزه ورزش بانوان اطلاعات ارزنده‌ای دارد.

پله‌های ترقی، یکی پس از دیگری
پرداختن به موضوع ورزش بانوان ایرانی از زمانی اهمیت پیدا کرد که زنان ورزشکار ما با همه موانعی که سر راه خود داشتند توانستند در مسابقات بین‌المللی حضور چشمگیری داشته باشند و موفقیت‌های زیادی را از آن خود کنند؛ یعنی از 3دهه پیش که مسئولان ورزشی کمر همت به کشف استعدادها و پرورش آنها بستند. بعد هم زمینه‌ای فراهم کردند تا بانوان بتوانند توانمندی خود در زمینه‌های ورزشی را محک بزنند. الحق هم بانوان خوب درخشیدند. آنها در مدت زمان کمی پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کردند و خود را به جایگاهی ارتقا دادند که امروز مورد تحسین ورزشکاران جهان است. به‌گفته مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان، طبق تحقیقات صورت گرفته، در جمهوری اسلامی اهدای پاداش بابت مدال قهرمانی در مسابقات کشوری توسط آقایان و بانوان به یک اندازه است. او در این‌باره می‌گوید: «اینکه خانم‌های ورزشکار ما همپای آقایان در مسابقات ورزشی شرکت کنند و موفق به کسب مدال شوند یک اتفاق نیک است. یعنی توانسته‌اند به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کنند و در مسابقات جهان خوش بدرخشند.»

کارنامه درخشان مسابقات جهانی بانوان
کسب رتبه نایب قهرمانی تیم بسکتبال دختران زیر 16سال، رتبه اول رشته والیبال نشسته در جهان، رتبه دوم رشته کبدی، رتبه سوم والیبال ساحلی، رتبه 6فوتسال، رتبه 8والیبال در جهان تأییدی بر صحبت‌های کاظمی‌پور است. همچنین از آمار به‌دست آمده چنین برآورد می‌شود که ایران در دهه‌های گذشته، از جنبه‌های فرهنگی و سیاسی پیشرفت خوبی کرده است. معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌هایش به احساس وظیفه درباره سلامت بانوان اشاره می‌کند و می‌گوید: «استعدادیابی برای نیل به اهداف ورزش بانوان یک ضرورت است. باید شرایط را طوری مهیا کرد که در آینده نسلی پرافتخار، سالم و بانشاط داشته باشیم.» او در ادامه به موفقیت تیم هاکی روی یخ بانوان اشاره می‌کند: «زنان ما در جامعه امروزی خیلی خوب عمل کرده‌اند و بارها روی سکوی افتخار ایستاده‌اند. مصداق بارز آن ملی‌پوشان هاکی روی یخ است که فقط 3‌ماه از فعالیت‌شان می‌گذرد و در این زمان کم توانسته‌اند به مقام قهرمانی در آسیا برسند. ورزش قهرمانی زنان می‌تواند مبلغ خوبی برای انتقال فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد.»

کسب 829 مدال فقط در یک سال
به‌گفته کاظمی‌پور از 16دوره بازی‌های المپیک، زنان ایرانی در 9دوره شرکت کرده‌اند و سربلند از مسابقات بیرون آمده‌اند. او ادامه می‌دهد: «در زمان پیش از پیروزی انقلاب فقط 7رشته ورزشی به خانم‌ها اختصاص داشته و حالا 150رشته و 52 فدراسیون فعال است. در بازه زمانی 1400تا 1401، زنان ایرانی موفق به کسب 829مدال در رویدادهای بین‌المللی و  ملی شده‌اند. در این مدت 31رشته ورزشی بانوان به سکوی قهرمانی راه یافته‌اند.
در مسابقات پارالمپیک توکیو 3مدال طلا کسب کرده‌اند. این مهم نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی تا چه اندازه توجه ویژه به ورزش بانوان دارد.» البته ناگفته نماند وزارت ورزش در مورد ارتقای دانش فنی هم اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و صرفا به پرورش بازیکن بسنده نکرده است. ایران در سال 1357فقط 32مربی خانم داشته که این آمار در حال حاضر به 64هزار و 362نفر رسیده است.
در زمینه داوری هم موفقیت‌های چشمگیری داریم. پس از انقلاب اسلامی بیش از 88366 داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی مسابقات ورزشی گوناگون را داوری کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید