• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198593
+
-

تردد ایمن زائران اربعین در جاده «برکت»

جاده «برکت» با اعتبار 82 میلیارد تومان در کرمانشاه در دست ساخت است

گزارش
تردد ایمن زائران اربعین در جاده «برکت»

 راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

تدارک برای میزبانی از زائران اربعین در استان‌های مرزی در حال پیگیری است و یکی از شاخصه های اصلی این تدارک در بهبود وضعیت محورهای مواصلاتی خلاصه می‌شود. در میان مسیرهای پیاده‌روی زائران اربعین، یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی زائران اربعین را باید کرمانشاه ‌دانست. کرمانشاه که با مرز خسروی، میزبان زائران اربعین بوده، این روزها شاهد ضرباهنگ تند عملیات ساخت جاده «برکت» است که با بهره‌برداری از این جاده قبل از ایام اربعین امسال، مسیر ترانزینی مرز خسروی از مسیر پیاده‌روی زائران جدا می‌شود و تداخلی بین تردد کامیون‌ها و زائران ایجاد نخواهد شد تا زائران در کمال ایمنی و آرامش راهی عتبات عالیات شوند. از سوی دیگر، با تکمیل جاده «برکت» فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی مرز خسروی در ایام اربعین تعطیل نمی‌شود و کامیون‌ها به تردد و فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مسیر مجزا برای پیادگان

جاده برکت یکی از توافقات استانداری کرمانشاه و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) است که با پیگیری قرارگاه نجف به نمایندگی از قرارگاه امام حسن(ع) در حال ساخت است. با احداث جاده برکت، مسیر زائران، کاملا آماده پذیرایی عبور زائران پیاده اربعین و ماشین‌های مسافری می‌شود و به موازات آن، یک جاده دوبانده برای تردد کامیون‌ها و ترانزیت نیز ایجاد می‌شود.
به ‌گفته «محمدطیب صحرایی»، استاندار کرمانشاه احداث جاده برکت منجر به برقراری ایمنی و سلامت عبور و مرور زائران خواهد شد و همچنین بعد از ایام اربعین نیز یک امکان بسیار خوب را به مرز و پایانه خسروی اضافه می‌کند. سال1401 بیش از ۵۰۰هزار نفر زائر اربعین از مرز خسروی راهی کربلا شدند و طبق پیش‌بینی مسئولان، امسال این تعداد به دوبرابر خواهد رسید.

راه هموار زائران

آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نشان می‌دهد کرمانشاه سال1401 جزو استان‌های برتر در جذب اعتبار بود و اعتباری بیش از سقف تعیین شده جذب کرد. امسال مسئولان استانی در تلاش‌اند تا با اعتبار موجود به تقویت زیرساخت‌ها ازجمله تکمیل محورهای مواصلاتی برای تردد آسان زائران بپردازند. تکمیل جاده «برکت» نیز با تامین بخشی از اعتبار از طریق استان و بخشی نیز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور انجام می‌شود. به‌گفته «فریبرز کرمی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه در سال1401 به‌طور کلی بیش از 1180میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که بیش از 800میلیارد تومان آن از اعتبار داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و 300میلیارد تومان از استان تامین شده است. کرمی، درباره اعتبار ساخت جاده «برکت» به همشهری می‌گوید: «این جاده 3کیلومتری که عمده تردد اربعین از آن انجام می‌شود با اعتبار 82میلیارد تومان در دست ساخت است و تا‌کنون عملیات تسطیح جاده انجام شده‌. 50درصد از اعتبار داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، 25درصد از سوی استانداری و 25 درصد آن از سوی بنیاد برکت تامین می‌شود.»‌

مکث
تقویت زیرساخت‌های مواصلاتی


«محمد مخبر»، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز به تازگی از تزریق 800میلیارد تومان در حوزه راه‌سازی استان کرمانشاه خبر داده که مقرر شده ۶۵درصد از این توافق توسط سازمان راهداری کشور و ۳۵درصد هم از اعتبار سازمان راهداری استان تامین شود. از اقداماتی که در راستای این توافق انجام خواهد شد علاوه بر احداث جاده برکت، آسفالت ۲۰۰کیلومتر راه روستایی استان است.
فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه ادامه می‌دهد: «اصلاح نقاط حادثه‌خیز در مسیرهای اربعین در اولویت قرار دارد. ایجاد تقاطع غیرهمسطح و زیرگذر کارخانه سیمان نیز از هفته گذشته آغاز شده و در تلاشیم تا تقاطع محور کنگاور و محور بیستون به کرمانشاه نیز برای اربعین آماده شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید