• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198542
+
-

معاینه فنی در خارج از تهران، تردد درون پایتخت!

همزمان با شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار، وضعیت معاینه فنی پایتخت نسبت به سایر شهرها مورد بحث و بررسی قرار گرفت

امید و افتخار
معاینه فنی در خارج از تهران، تردد درون پایتخت!

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

همزمان با شصت و ششمین پویش امید و افتخار، 8خط معاینه فنی به خطوط شهر تهران اضافه شد و مراسم افتتاح این خطوط جدید فرصتی برای مسئولان شهری و پلیس راهور بود تا انتقادات خود را  درباره آلودگی هوا و ارتباط آن با خودرو‌های فرسوده و آلوده‌کننده بیان کنند. دیروز در ابتدای مراسم، شادی مالکی، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: وقت‌دهی اینترنتی و کاهش معطلی شهروندان، ایجاد تعمیرگاه اختصاصی بانوان، ایجاد خط ویژه بانوان در مرکز نیایش، آموزش‌های محیط‌ زیستی، ایجاد مرکز تخصصی معاینه فنی و تعمیر تاکسی‌ها، خدمات جانبی مانند کارشناسی رنگ و بدنه و ... از برنامه‌های 2 سال گذشته است. همچنین در اسفند سال گذشته 3مرکز شبانه‌روزی راه‌اندازی شدند تا کسانی که به‌دلیل مشغله کاری روزانه نمی‌توانند مراجعه کنند فرصت بیشتری داشته باشند.
او با اشاره به تبدیل زمین‌های بلا‌استفاده و نقاط بی‌دفاع شهری به واحد‌های خدمت‌رسان گفت: از سال ۹۸ تا بهمن سال گذشته هیچ‌گونه توسعه زیرساختی در شهر تهران نداشتیم، اما در بهمن گذشته  2 خط به خطوط معاینه فنی اضافه شد و امروز هم ۸خط در مناطق 1، 2، 4، 11 به مراکز معاینه فنی تهران اضافه می‌شوند که تعداد خطوط را به 15خط می‌رساند. با این‌ کار ظرفیت کاری این مراکز به 3میلیون خودرو در سال می‌رسد.

لزوم افزایش تعداد دوربین‌ها برای رصد خودرو‌های بدون معاینه فنی
در جریان این مراسم، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط ‌زیست شورای شهر تهران صحبت‌های خود را با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول برای کاهش آلودگی هوا شروع کرد و گفت: در حوزه آلودگی هوا امیدی به بهبود نداریم؛ گرچه شهرداری تمام تلاش خود را می‌کند. سایر دستگاه‌های متولی در جهت مقابله با آلودگی هوا مانند وزارت نیرو، وزارت نفت و صمت باید پیشقدم این حوزه باشند؛ درصورتی که اقدامی شکل نمی‌گیرد و بی‌نتیجه به پایان می‌رسد. فقط به‌دلیل افزایش آلودگی هرازگاهی جلسات اضطراری تشکیل و شهر تعطیل می‌شود. همین روز‌ها هم تهران درگیر افزایش آلاینده ازن است.
او با تأکید بر اینکه آلودگی هوای تهران موجب 4هزار مرگ زودرس می‌شود، افزود: بیش از ۶۵درصد آلایندگی‌ها از وسایل نقلیه سواری نشأت می‌گیرد و هرچه معاینه فنی دقیق صورت گیرد، می‌توان نسبت به کاهش این آلاینده‌ها اقدام کرد، اما تعداد دوربین‌هایی که خودرو‌های بدون معاینه فنی را شناسایی کنند، محدود است.
پیرهادی گفت: شورای شهر امسال بودجه خوبی در زمینه توسعه حمل‌ و نقل در اختیار شهرداری گذاشته است، شهرداری هم قرارداد‌هایی تنظیم کرده و شورا را در جریان گذاشته که شامل مواردی مانند تامین اتوبوس می‌شود، اما باید در آینده اثر این قرارداد‌ها به‌صورت عملی در شهر دیده شود.
این عضو شورای شهر با اشاره به وظایف دیگر ارگان‌ها تأکید کرد: وزارت نفت باید طرح کهاب (کاهش تبخیر بنزین در هنگام سوختگیری) را اجرا کند، اما به درستی اجرا نشده و کسی هم پیگیر نیست. وزارت نیرو هم کاری را که لازم است، انجام نمی‌دهد. این در حالی است که در فصل زمستان کمی دورتر از تهران اجازه مازوت‌سوزی به نیروگاه‌ها را می‌دهد. 4میلیون موتورسیکلت داریم که بخش زیادی از آن فرسوده است و با این حال دستگاه‌هایی در دولت قبل باز هم مجوز تولید موتورسیکلت کاربراتوری دادند.
وی با بیان اینکه شهر تهران شرایط خاصی دارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که به فکر اسقاط خودرو و موتورسیکلت‌ها و واردات خودروهای باکیفیت و با سوخت هیبریدی نباشیم، وضعیت آلودگی هوا ادامه دارد. میزان خسارتی که در حوزه سلامت به شهروندان وارد می‌شود و نسل آینده‌ای که دچار بحران سلامتی می‌شوند، باید مورد توجه قرار گیرد.

تهران را متفاوت ببینید
محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جریان این مراسم گفت: آلودگی هوای تهران سابقه 80- 70ساله دارد که با کلانشهرهای دیگر کشور قابل مقایسه نیست و می‌دانیم که ترافیک تا 80درصد بر آلودگی هوا تأثیر دارد. او افزود: اگر می‌خواهیم در قانون هوای پاک یا کشور برای آلودگی هوا چاره‌جویی کنیم باید تهران را متفاوت ببینیم. قانون هوای پاک برای همه شهرها قانون کلی قلمداد می‌شود؛ درحالی‌که باید برای تهران با توجه به شرایط آن نگاه متفاوتی داشته باشیم. تعداد زیادی از خودروها معاینه فنی خود را خارج از تهران می‌گیرند و این در شرایطی است که می‌دانیم سختگیری‌های درون شهر تهران بیشتر است؛ لذا باید معاینه فنی تهران در کشور اجازه تردد داشته باشد ولی نه برعکس.
حمیدی با بیان اینکه اگر برای سازمان‌ها تکلیف تعیین شود ولی پیگیری نشود مؤثر نخواهد بود، گفت: باید قانون‌ها بازدارنده‌تر و نظارت دقیق‌تر باشد.

مکث
کاهش معطلی خودرو‌ها

سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه یک تهران نیز در انتهای این مراسم با بیان اینکه صف انتظار معاینه فنی در خیابان دستواره گاهی آنقدر طولانی می‌شد که تا پل صدر و منطقه 3 هم ادامه پیدا می‌کرد، از ایجاد 3خط معاینه فنی جدید در نقاط مختلف منطقه یک تشکر و ابراز امیدواری کرد که این کار باعث کاهش معطلی خودرو‌ها شود. جالب است بدانید محل برگزاری مراسم افتتاح 8مرکز جدید معاینه فنی، فضای خالی زیر یکی از بزرگراه‌های منطقه یک بود که پیش از این تبدیل به مکانی برای تجمع معتادان شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید