
تبلیغ، نخستین تکلیف ماست

حجتالاسلام سیدمصطفی میرلوحی؛ استاد حوزه و دانشگاه
همه ما در تبیین و روایت واقعه عاشورا رسالتی برعهده داریم اما رسانهها در این راه باید چطور عمل کنند؟ در پاسخ به این سؤال به 5فراز اشاره میکنم:
1 بزرگترین وظیفه، رسالت و تکلیف انبیا و اولیا از آدم تا خاتمالانبیا(ص) و امیرالمومنین تا خاتمالاوصیا(ع) تبلیغ و ابلاغ و جهاد تبیین است. خود عاشورا یکی از بزرگتبلیغهای ولایت و جهادهای تبیین غدیر و معرفی ولایت الهی امیرالمومنین(ع) است و جبهه دشمن مقابل امام حسین(ع) هم بزرگترین دشمن ضدعلی و دشمن ولی و شعار اصلی آنها هم در کربلا مقابل امام حسین(ع) «بغض لاَبیک» بود.
2 عاشورا رسانه فدایی غدیر بود و قافله اسرای آلالله و نوامیس آلرسول(ص) در سفر اسارت به کوفه و شام در حقیقت رسانه جهاد تبیین عاشورا بودند و بزرگترین رسانه عاشورایی عالم هم خطبههای دختر فاطمه الزهرا، زینب کبرا(س) و زینالعابدین(ع) بود.
3 همانطور که خود غدیر و اجتماع عظیم 100هزار نفری بیعت با ولایت امیرالمومنین(ع) در غدیر، بزرگ مبلغ و رسانه تبیینی بعثت خاتمالانبیا(ص) بود، غدیر، رسانه مبعث بود. خودِ مبعث شریف ختمی مرتبت هم بزرگ رسانه معرفی توحید و ربوبیت حق تعالی بود.
4 یعنی ما هر چه از تولید و معرفتالله فرا گرفتهایم از آل رسول(ص) بوده است. به قول زیارت جامعه کبیره «بکم فتحالله و بکم یختم» همهچیز منجمله معرفت با شما اهلبیت(ع) شروع و تمام میشود. خدا همه عوالم را با شما شروع و با شما تمام کرد. «بموالاتکم علمناالله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا» هر چه داریم از معالم دین، فهم توحید، معرفت الهی همه از برکت موالات و ولایت شماست. هر جای دنیا و دینمان درست بوده به برکت شما بوده و هر جا از شما دور شدیم فاسد شده. باز تعبیر دیگر در زیارت جامعه کبیره «مَنْ أَرَادَالله بَدَأَ بِکمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکمْ» هر کسی دنبال خدا بگردد، هر کس اهل توحید باشد و چیزی از توحید یاد گرفته باشد از شما یاد گرفته است. پس نتیجه میگیریم توحید و معرفت ما مدیون رسانه مبعث و مبعث ما مدیون رسانه غدیر و غدیر ما مدیون رسانه عاشورا و عاشورای حسینی ما مدیون خطبههای زینبی و سجادی و... این سلسله علت و معلولها ختم میشود به آخرین حجتالله و آخرین بقیهالله، مهدی آلمحمد (عج).
5 در این تنها مسیر، ما اهل رسانه (منبر و خطابه و وعظ و مسجد و حسینیه و هیئت و شاعر و روضهخوان و مداح گرفته تا انواع رسانههای نوین و فرانوین مثل روزنامهها، فضای مجازی و صدا و سیما و رسانههای جدیدی که در راهند و هنوز آنها را نمیشناسیم) باید ببینیم در این میدان وسیع، مرکز عالم برای ما کجاست؟
به تعبیر مقام معظم رهبری در دیداری با مبلغان جهادی فرمودند هر جا هستید، کار خودتان و تکلیف خودتان را مرکز عالم بدانید و هم و غمتان آن باشد. باید ببینیم «کارویژه» ما چیست؟ به تعبیر دیگر هنر ما در این ابلاغ و جهاد تبیین وتبلیغ چیست و نقش حقیقی ما در این میدان تبلیغی کدام است؟ چون به فرموده امیرالمومنین«ارزش هر کسی به هنرش است.» یکی هنر حاج قاسمی دارد، یکی هنر شهید حججی دارد و... هر کسی هنری دارد.
تکلیف را مقام معظم رهبری که اخیرا در آستانه محرمالحرام حسینی 1445در حسینیه امامخمینی(ره) با جمعی از مبلغان و مسئولان حوزهها و مجامع دینی و فرهنگی خدمتشان رسیدیم، معلوم کردند و در یک بیان کمسابقهای فرمودند:«اولین تکلیف، تبلیغ است» که باید به این اولویتدهی کمتوجهی نکنیم.