• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 6 مرداد 1402
کد مطلب : 198360
+
-

روایت عاشورا در قاب سینما و تلویزیون

فیلم کده
روایت عاشورا در قاب سینما و تلویزیون

در سال‌های اخیر کارگردان‌ها و هنرمندان بسیاری به این مهم‌ترین واقعه زندگی شیعیان پرداخته‌ و آن را در قالب فیلم، سریال، انیمیشن، نمایش و... به تصویر کشیده‌اند. در ادامه برخی از آثاری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم واقعه عاشورا را دستمایه قرار داده‌اند، مرور می‌کنیم.


معرفی :این فیلم از زاویه نگاه بکیر(فرزند حر ابن یزید ریاحی) واقعه کربلا را روایت می‌کند. او ابتدا همراه یزید است، اما به واسطه ماموریتی که دارد با رفتار و منش امام‌حسین(ع) آشنا می‌شود و در صف یاران او قرار می‌گیرد. فیلم از این منظر به قیام امام‌حسین(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد.


معرفی :
فیلم حول زندگی عبدالله، جوان نصرانی تازه مسلمان شده‌ای است که پس از ده‌ها بار خواستگاری موفق می‌شود با راحله دختر یکی از اشراف ازدواج کند اما در روز عروسی خود، ندایی می‌شنود که کیست که مرا یاری کند؟ عبدالله پس از چندبار شنیدن آن صدا، منقلب شده و مجلس عروسی را ترک می‌کند. او به جست‌وجوی صدا برمی‌آید و برادران متعصب عروس که ترک مجلس عروسی را توهینی به‌خود دانسته و در پی‌اش روان می‌شوند. عبدالله به تاخت بیابان‌ها را طی می‌کند و خود را به صحرای کربلا می‌رساند و ...


معرفی :
روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از اهالی کوفه است که از حسین بن علی(ع) دعوت کرده تا به کوفه بیاید و زمانی که می‌شنود سپاه به کوفه نزدیک شده ‌است، از این شهر خارج می‌شود تا با حسین روبه‌رو نشود، اما ناگهان با او روبه‌رو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه حسین بزند. از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را دربرمی‌گیرد. داستان درواقع از زمانی آغاز می‌شود(پس از نبرد کربلا) که قیس بن مالک، عبیدالله بن حر جعفی را به همراه یک نفر از سپاه یزید دستگیر می‌کند و آنان ماجرای خودشان و پشیمانی‌شان را تعریف می‌کنند.


معرفی :
«خاتون» به وضعیت شام و بازگشت اسرای کربلا و محوریت داستان حضرت رقیه(س) پرداخته است. این اثر نمایشی به غفلت مردم و ارتباط نادرست‌شان با اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخته و دسیسه‌های بنی‌امیه و استقامت بانوی صبر سیدالشهدا(ع) را به تصویر کشیده است. فضای داستانی کار در کنار پیام‌های کربلا و ظلم و جور به اهل‌بیت(ع)، از نکته‌های این اثر نمایشی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید