• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198317
+
-

قدرت‌نمایی با «ابومهدی»

نخستین موشک کروز زمینی و دریایی ایرانی با برد هزار کیلومتری خواب را از چشم دشمنان ایران می رباید

گزارش
قدرت‌نمایی با «ابومهدی»

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

صبح دیروز (سه‌شنبه سوم مردادماه)، آیین الحاق موشک کروز ابومهدی به نیروهای دریایی ارتش و سپاه با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، دریادار حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه برگزار شد. به گزارش همشهری، موشک کروز ابومهدی که توسط مهندسان هوافضای وزارت دفاع تولید شده است، بیش از هزار کیلومتر برد دارد. به این ترتیب محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل چندین برابر شده و دامنه عملیاتی گسترده‌ای تحت پوشش قرار گرفته است. نخستین بار امیر خانزادی، فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در خردادماه 99از تجهیز نیروی دریایی ارتش با موشک‌ کروز برد بلند با نام طلائیه خبر داده بود. سپس در مردادماه همان سال این موشک با نام شهید «ابومهدی» رونمایی شد. در حقیقت موشک ابومهدی همان موشک طلائیه بوده که حالا مزین به اسم شهید ابومهدی المهندس شده است. در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد این موشک بومی اشاره خواهیم کرد.

برد هزار کیلومتری
«اگر شناور شما هزار کیلومتر وارد عمق شود و موشک ابومهدی را با برد هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی کند و در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت.» این جمله فرمانده نیروی دریایی سپاه خبر از برد هزار کیلومتری موشک ابومهدی می‌دهد. در واقع در حوزه موشکی که بعد اصلی قدرت بازدارندگی کشور است، علاوه بر مولفه کمیت و کیفیت، افزایش برد این موشک‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است و موشک ابومهدی با دارا بودن برد بالای هزارکیلومتر، انقلابی جدید در حوزه موشکی کشور ایجاد کرده است.



قدرت تخریب بالا
استفاده از مواد منفجره با قدرت تخریب بالا در سر جنگی موشک ابومهدی، قابلیت انهدام انواع ناو، ناوچه و ناوشکن‌ها را به این موشک داده است. این موشک همچنین قابلیت شلیک از انواع حامل‌های متحرک و ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبری آن، قابلیت به‌روزرسانی موقعیت نهایی هدف را در طول پرواز دارد. واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دورزدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از دیگر ویژگی‌های مهم موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود.



پرواز در نزدیکی سطح آب
موشک ابومهدی قابلیت‌های کافی برای پرواز در ارتفاع پایین و نزدیک به سطح آب را به اندازه لازم دارد که ارتفاع‌سنج‌های راداری در این امر به آن کمک می‌کنند. همچنین این موشک می‌تواند نسبت به موشک‌های ضدکشتی قبلی، به‌علت داشتن سوخت بیشتر، از فاصله دورتری نسبت به هدف در مقایسه با آنها پرواز در نزدیکی آب را شروع کند که به مخفی ماندن آن از دید برخی از حسگرهای شناسایی دشمن کمک می‌کند. رادار این موشک نیز قابلیت جست‌وجو برای اهداف و انتخاب هدف دریایی و نیز امکان قفل روی تأسیسات ساحلی دشمن را دارد.

دورکردن دشمنان از مرزهای آبی
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، یکی از توانمندی‌های موشک ابومهدی را در دورسازی دشمنان از ساحل کشورمان می‌داند چرا که این موشک قادر است دقیقاً اهداف دشمن در عمق را مورد اصابت قرار دهد که باعث دورسازی دشمن از ساحل کشور می‌شود.

اولین موشک زمینی و دریایی ایران
موشک ابومهدی همچنین قادر است هم روی شناور نصب شود و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود. در حقیقت موشک ابومهدی نخستین موشک کروز کشور با قابلیت دوگانه زمینی و دریایی محسوب می‌شود.

استفاده از موتور توربوجت
در موشک ابومهدی از موتور توربوجت از خانواده «طلوع» استفاده شده است که سابقه عملیاتی پررنگ و طولانی‌مدتی در پهپادهای کرار، موشک‌های کروز خانواده نور، قادر و قدیر از خود برجای گذاشته است. همچنین به واسطه قابلیت‌های مناسب کنترل رانش این نوع موتور و وجود سوخت کافی که در بدنه بزرگ‌تر موشک کروز جدید وجود دارد و نوع بال‌ها، موشک ابومهدی امکان پرواز با گستره سرعتی متنوعی دارد.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی
موشک کروز ابومهدی از قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن، رادارگریزی و هوش مصنوعی در نرم‌افزار طراحی مسیر پروازی بهره ‌برده است.نقطه‌زنی، قدرت تخریب بسیار بالا و عبور از عوارض جغرافیایی و ارتفاع پست از ویژگی‌های بسیار مهم این موشک است.

نقطه‌زنی موشک ابومهدی
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موشک کروز ابومهدی را می‌توان نقطه‌زنی آن در اصابت به اهداف مختلف در فواصل بالای یک هزار کیلومتر دانست. در حقیقت این موشک نخستین موشک کروز بردبلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده کرده و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی داشته و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.


فرماندهان درباره موشک ابومهدی چه می‌گویند؟


پاسخگوی هر تهدیدی
دریادار حمزه‌علی کاویانی،جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش: موشک ابومهدی با قابلیت‌ها و سر جنگی بسیار پرقدرت می‌تواند پاسخگوی هر تهدیدی باشد. ان‌شاءالله با این موشک بتوانیم قدرت بازدارندگی و زنجیره دفاعی خودمان را در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خلیج‌فارس، تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد و هر کجا که منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت عزیز و نجیب ایران اسلامی باشد، تامین کنیم.‌ حتماً با دریافت این موشک و به کارگیری آن این توان ایجاد خواهد شد.

سامانه بی‌همتا
محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران و ارتقای توان موشکی و پدافندی، مراسم الحاق سامانه کروز برد بلند ابومهدی را شاهد هستیم که این سامانه، یک سامانه راهبردی است و می‌توانیم بگوییم که همتا ندارد. ما در پشتیبانی از نیروهای مسلح همواره به نوآوری و بومی‌سازی فکر کرده و آن را دنبال می‌کنیم. قطعاً توانمندی‌هایی که ما به‌دنبال آن هستیم در مسیر صلح و دوستی و برادری است و ضامن ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

تلافی در دریاها
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه: من این موفقیت را به عزیزانمان در وزارت دفاع تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله به برکت این ایام که متعلق به امام حسین(ع) است و به برکت نام شهید ابومهدی که به‌دست آمریکای جنایتکار به ناحق و مظلومانه به شهادت رسید، بتوانیم آن را در دریا بر سر دشمنان‌مان تلافی کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید