• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198284
+
-

از تهران تا زنجان

قطار گردشگری «کاروان عشق»

سوگواره
قطار گردشگری «کاروان عشق»

آزاده سلطانی‌؛ روزنامه‌نگار

قطار گردشگری «کاروان عشق» به مناسبت عزاداری یوم‌العباس(ع)، روز هشتم‌ماه محرم در مسیر تهران به زنجان راه‌اندازی شد و امروز چهارشنبه 4مرداد کار خود را آغاز کرد. از آنجا که حسینیه اعظم زنجان هر سال در یوم‌العباس(ع) میزبان خیل عظیم عزاداران حسینی از سراسر کشور است، راه‌اندازی قطار عشق زمینه‌ساز حضور گردشگران معنوی در حسینیه اعظم زنجان شده است‌.
به گزارش ایرنا، مدیرکل راه‌آهن شمال ‌غرب کشور با اعلام این خبر گفت: «قطار کاروان عشق رجا از تهران به سمت زنجان با هماهنگی‌های انجام گرفته با راه‌آهن جمهوری اسلامی در راستای توسعه قطارهای گردشگری با موضوع ترویج فرهنگ حسینی حرکت می‌کند.»
منوچهر صفری افزود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قطار فوق‌العاده رجا با ظرفیت 300مسافر، ساعت 7از ایستگاه راه‌آهن تهران حرکت می‌کند و ساعت برگشت ۱۹:۳۰ از ایستگاه راه‌آهن زنجان است تا جابه‌جایی گردشگران در مسیر تهران به زنجان تسهیل شود.»
متقاضیان سفر با قطار گردشگری کاروان عشق برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت رجا به نشانی اینترنتی www.raja.ir مراجعه کنند یا با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت تماس بگیرند.
راه‌آهن منطقه شمال‌‌غرب کشور مسافران مسیرهای تاکستان، ابهر، خرمدره، زنجان و میانه و بستان‌آباد را پوشش می‌دهد و از تقسیمات کشوری جغرافیایی تبعیت نمی‌کند. راه‌آهن این منطقه در حوزه کاری و شبکه ریلی با حداقل ۶ استان در ارتباط است.

یوم‌العباس(ع) در زنجان
از روز هشتم محرم در زنجان با عنوان یوم‌العباس(ع) یاد می‌شود. این آیین به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است. عزاداران هر سال چند هزار راس گاو و گوسفند برای قربانی به این حسینیه هدیه می‌کنند. یوم‌العباس(ع) روزی است که زنجانی‌ها هر سال به انتظار می‌نشینند تا در اجتماع عظیم عزاداران حسینی حضور یابند. امسال مراسم عزاداری یوم العباس(ع) قبل از شروع حرکت دسته عزاداری از ساعت۱۴ چهارشنبه۴مرداد برگزار می‌شود و هیأت عزاداری نیز ساعت ۱۶ از حسینیه اعظم به سمت امامزاده سیدابراهیم(ع) حرکت می‌کند. علاوه بر تدارک محل اسکان برای عزاداران، یک وعده غذای گرم تبرکی حسینیه اعظم به سوگواران حسینی داده می‌شود. مسافرانی که قصد استفاده از فضای ستاد اسکان حسینیه اعظم زنجان را دارند کارت ملی همراه داشته باشند.

حسینیه اعظم زنجان در گذر تاریخ
حسینیه اعظم زنجان در جنوب شهر زنجان واقع است. براساس آنچه در سایت حسینیه آمده، قدیمی‌ترین منبع موجود که نام حسینیه زنجان در آن آمده «تاریخ دارالعرفان خمسه» تالیف «رستم الحکما» است.
با استناد به این کتاب تاریخ بنای این محله و مسجد را قبل از دوره زندیان دانسته‌اند. دومین سند تاریخچه حسینیه اعظم بر مبنای اشیای تاریخی، علمی فلزی است که در حسینیه موجود و به نام «علم اصلی» معروف و اندازه آن از سایر علم‌ها کوچک‌تر بوده و تاریخ ساخت ۱۲۲۱هجری قمری روی آن حک شده است.
سومین سند، سنگ نوشته‌ای است که در ذیل اشعار آن تاریخ ۱۲۶۱هجری قمری حک شده است. این سنگ نوشته‌ هم‌اکنون در راهرو و مدخل ورودی مسجد حسینیه بر دیوار نصب شده‌است. در دوره پهلوی اول با هجوم و تهدید مأموران حکومتی، حسینیه و برنامه‌های آن مدتی تعطیل شد. بعد از تبعید رضاخان فعالیت‌های حسینیه دوباره به حالت عادی برگشت و به‌دنبال تعمیر و نگهداری آن توسط اهالی محل و پیشکسوتان، حسینیه با عنوان «مسجد حسینیه شهرستان زنجان» دوباره شروع به فعالیت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید