• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198198
+
-

هر روز 15 ساعت درختکاری

دریچه
هر روز 15 ساعت درختکاری

مهتاب خسروشاهی

 اگر اهل گل و گیاه باشید، می‌دانید که جوانه زدن، رشد کردن و قد کشیدن هر بوته و گل و درخت چقدر دوست‌داشتنی است. حس مثبت ناشی از پرورش گل‌ها و گیاهان بی‌نظیر است. حالا تصور کنید در یک روز، بیش از 4 هزار اصله نهال بکارید! و این حس خوب را هم با دیگران سهیم شوید تا آنها را هم به انجام این کار تشویق کنید. لزلی دارت، زن جوان ساکن ایالت ساسکاچوان کشور کانادا، همین چند روز پیش، 4545اصله درخت کاشت و این کار را با دوستان خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت و حدود 7.8میلیون نفر از طریق فضای مجازی، این کار او را دنبال کردند. دارت دلیل این کار را سهیم کردن لذت درختکاری با دیگران و تشویق آنها به کاشت درخت، عنوان می‌کند.
لزلی دارت که فارغ‌التحصیل رشته فضاهوا از دانشگاه  است، در همین حوزه نیز کار و فعالیت خود را آغاز کرده و کاشت درخت درواقع کار تفننی و دلخواه او در تعطیلات تابستان است. در واقع درختکاری یکی از مشاغل دوست‌داشتنی بسیاری از دانشجویان است؛ چرا که هم راهکاری برای کمک به حفظ طبیعت و از سوی دیگر کاری برای کسب آرامش و سلامت روان است.

دارت، طی 3تابستان گذشته، 372هزار و 290اصله نهال در سراسر کشور کانادا کاشته و این کار او الهام‌بخش بسیاری از افراد برای کاشت درخت بوده است. گاهی اوقات لزلی به‌مدت 15ساعت بی‌وقفه به درختکاری می‌پردازد و با بیل زدن و کاشت نهال، ساعت‌های مفیدی را طی می‌کند. این نوع درختکاری درواقع کمکی 2جانبه است که یک سوی آن دولت- صنعت کانادا و سمت دیگر لزلی و افرادی مانند او ایستاده‌اند. به این معنی که طبق قوانین کشور کانادا، هر اصله درختی که برای استفاده صنعتی بریده می‌شود، باید درختی به جای آن از همان نوع کاشته شود. لزلی و افرادی مانند او که به حفظ محیط‌زیست علاقه‌مند هستند، برای این کار خود بین 17تا 44سنت برای کاشت هر نهال دریافت می‌کنند. گاهی هم این شکل درختکاری برای بخش‌هایی که در اثر آتش‌سوزی پوشش گیاهی خود را از دست داده‌ و یا نیازمند بهبود شرایط و ارتقای کیفیت جنگل‌هاست، انجام می‌شود.

دولت کانادا فرهنگ کاشت درخت را به این شکل در میان رده‌های مختلف سنی آموزش می‌دهد. از سوی دیگر برای احیای جنگل‌های تخریب شده از مردم کمک می‌خواهد. نمونه آن فراخوان همکاری برای کاشت 1.6میلیارد اصله درخت سوخته در استان‌های غربی کاناداست که با کمک افرادی مانند لزلی دارت در حال احیاء است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید