• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198161
+
-

آتش اختلاف شخصی بر پیکر نخل 300ساله اردستان

نخل 300ساله کوشک اردستان اصفهان که مراتب ثبت ملی آن انجام شده بود، عصر روز شنبه و در یکی از داغ‌ترین روزهای آغاز تابستان در آتش سوخت و خاکستر شد. آیین تزیین و نخل‌برداری محرم هر سال در برخی شهرهای ایران به‌ویژه در استان یزد و استان اصفهان انجام می‌شود و علاوه بر شکوه مراسم نخل‌برداری، جمعیت انبوهی از گردشگران مذهبی را نیز به‌خود جذب می‌کند. حالا اما اردستان نخل تاریخی خود را در شعله‌های آتش از دست داده است. ابتدا تصور بر آن بود که این نخل به‌دلیل شدت تابش خورشید آتش گرفته است. فرضیه‌های مختلف ازجمله تردد خودروهای مشکوک یا آتش‌زدن عمدی این نخل تاریخی نیز بررسی شد، اما درنهایت مشخص شد که اختلاف شخصی با بانی یکی از هیئت‌های مذهبی اصفهان انگیزه به آتش‌کشیدن نخل 300ساله محله کوشک اردستان اصفهان بود.
نخل تاریخی اردستان در استان اصفهان به آن اندازه مهم بود که سیدمحمدهادی احمدی‌طباء، فرماندار اردستان نیز درباره آن سخن گفت و اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵روز شنبه ۳۱ تیرماه بود که نخل عزاداری محله کوشک اردستان که قدمت آن را حدود ۳۰۰سال عنوان می‌کنند، به دلایل نامشخص آتش گرفت و کاملا از بین رفت. نخل‌گردانی یا نخل‌برداری، نمادی از سوگواری ایام محرم‌الحرام در ایران است که در دهه اول این ماه، درحالی‌که توسط پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران پرشماری حمل می‌شود. قربانی‌کردن گوسفند، دود‌کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و... از آیین‌های جانبی مراسم بزرگ و سنتی نخل‌برداری در ایران است. در اجرای این مراسم باشکوه تقسیم کار جالبی وجود دارد که در برخی شهرها این سنت هنوز به دقت انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بلندکردن هر پایه نخل بر عهده طایفه خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را ندارد و معمولا این حق موروثی است.
حالا اما نخل 300ساله کوشک اردستان اصفهان در آتش یک کینه شخصی سوخته است. بررسی‌ها نسبت به دلایل آتش‌گرفتن نخل تاریخی اردستان به پایان رسید و آنطور که سرهنگ مصطفی صادق‌زاده، فرمانده انتظامی کاشان اعلام کرده است: «در پی اعلام آتش‌سوزی عمدی نخل محله کوشک اردستان و اهانت به مقدسات و اعتقادات مردم ۲ نفر از عاملان این حریق عمدی با هوشیاری کامل مأموران پلیس در کمتر از 5ساعت شناسایی و دستگیر شدند. متهمان نیز با توجه به شواهد و دلایل موجود به بزه انتسابی اعتراف و انگیزه خود را از ارتکاب جرم، اختلاف با مسئولان یک هیئت مذهبی اعلام کردند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید