• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 31 تیر 1402
کد مطلب : 197961
+
-

قرآن سوزی به دستور کودک‌کش‌ها

مردم شهرهای مختلف کشور در راهپیمایی‌ محکومیت قرآن‌سوزی در سوئد، خواستار تجدیدنظر در روابط با این کشور شدند

گزارش
قرآن سوزی به دستور کودک‌کش‌ها

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

هتاکی دوباره به قرآن‌کریم در سوئد، بار دیگر ملت‌های مسلمان در سراسر جهان را به خشم‌ آورد و مردم شهرهای مختلف ایران هم دیروز (جمعه) همنوا با سایر مسلمانان جهان، با برگزاری راهپیمایی‌های باشکوهی پس‌از برگزاری نمازجمعه، ضمن محکوم کردن این اقدام سخیف، خواستار اتخاذ مواضع قاطع ازسوی مقام‌های دستگاه دیپلماسی کشور شدند.خشم و اعلام انزجار عمومی در ایران و سایر کشورهای اسلامی نسبت به اهانت به کلام‌الله مجید در سوئد در شرایطی است که فرد هتاک به قرآن‌کریم، برای دومین‌بار در چند هفته اخیر است که با چراغ‌سبز پلیس این کشور، به کتاب آسمانی مسلمانان اهانت می‌کند.
پیش‌از این در هشتمین روز تیرماه و همزمان با عیدسعید قربان بود که سلوان مومیکا، شهروند عراقی ـ سوئدی، در خارج از مسجدی در استکهلم، به قرآن‌کریم اهانت کرد؛ اقدامی شنیع که با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان‌اسلام مواجه شد و در ایران نیز مردم با برگزاری تجمع‌های مختلف، اهانت به قر‌آن را محکوم کردند. ازسوی دیگر مقام‌های دولتی نیز با انجام رایزنی‌های گسترده با مقام‌های دیگر کشورهای مسلمان، بر انسجام و اتحاد امت‌اسلامی به‌منظور برخورد با اهانت‌کنندگان و حامیان غربی آنها، تأکید کردند.

اعلام انزجار عمومی در ایران
دیروز پس ‌از برگزاری نمازجمعه، شهرهای مختلف کشور شاهد راهپیمایی پرشور نمازگزارانی بودند که خواستار انجام اقدام‌های لازم به‌منظور برخورد با اهانت‌کنندگان به کتاب مقدس مسلمانان بودند. از تهران و کاشان گرفته تا قم و مشهد و اصفهان و البته دیگر شهرهای کشور، ظهر جمعه صحنه اعلام خشم و انزجار مردمی بودند که ضمن محکوم کردن چنین اقدام‌های اهانت‌آمیزی، خواستار انجام اقدام‌های دیپلماتیک لازم به‌منظور تجدیدنظر در روابط ایران با سوئد بودند. نمازگزاران از قشرها و صنف‌های گوناگون در شهرهای مختلف کشور همچنین با در دست گرفتن پلاکاردهایی و سردادن شعارهای مختلف، سوءاستفاده ابزاری دولت‌های غربی از مفاهیمی مانند «آزادی‌بیان» و «حقوق‌بشر» را محکوم کردند.

درخواستی از علمای اسلام
راهپیمایی محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، که دیروز در شهرهای مختلف کشور برگزار شد، با صدور قطعنامه پایانی ازسوی حاضران همراه بود. در این بیانیه که در 6محور تنظیم شده بود، ضمن اشاره به لزوم اتحاد امت‌اسلامی در مقابل توطئه‌های آمریکایی – صهیونیستی، تأکید شده بود که نقطه کانونی نجات اسلام و مبارزه با استکبار ایجاد جبهه واحد برای مقابله با حرکت‌های زشت و شرورانه غربی‌هاست. «مجازات اهانت‌کنندگان برابر احکام اسلام»، «تجدیدنظر کشورهای اسلامی در روابط با سوئد» و «درخواست از علمای اسلامی به‌منظور تحریم کالاهای سوئدی» از دیگر محورهای این بیانیه بود.

خشم دانشجویان

دانشجویان نیز از دیگر قشرهایی بودند که در تجمع دیروز حضور پررنگی داشتند. جمعی از تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی کشور نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای، هتک حرمت دوباره به قرآن‌کریم در سوئد را محکوم کردند. برهمین اساس هم بود که شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در بیانیه‌ای تأکید کرد که هتک‌حرمت به کتاب آسمانی مسلمانان که با مجوز دولت سوئد انجام شده، سند محکمی است بر آنکه مفاهیم بدیهی مانند احترام به مقدسات دیگر کشورها و جهانیان برای دولت سوئد تعریف نشده‌است. در این بیانیه به دولت سوئد توصیه شده از سرنوشت اربابان آمریکایی خود در مواجهه با ایران اسلامی و جریان‌های مقاومت درس‌عبرت بگیرد. بسیج دانشجویی نیز با صدور بیانیه‌ای در محکومیت اهانت مجدد به مقدسات مسلمانان جهان، خواستار اخراج سفیر سوئد شد.

کارنامه سیاه سوئد

اهانت به قرآن‌کریم در سوئد، آن‌هم با حمایت مقام‌های دولتی، از رویکردی ازسوی مقام‌های این کشور حکایت دارد که اگرچه شعار «آزادی ‌بیان» سرمی‌دهند، اما این کشور را به محل امنی برای انجام اقدا‌های ضدانسانی و ضدامنیتی تبدیل کرده‌اند. اتخاذ چنین رویکردی ازسوی مقام‌های سوئدی اما مسبوق به سابقه است و این کشور در سال‌های اخیر به‌دفعات اقدام‌های خصمانه‌ای از این دست، به‌ویژه در مواجهه با جمهوری‌اسلامی انجام داده‌است؛ اقدام‌هایی که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

حمایت از اعضای گروهک تروریستی منافقین
حمایت از گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب کردی
پرونده‌سازی برای حمید نوری، شهروند ایرانی، آن‌هم با ادعاهای واهی و اثبات نشده
حمایت از توهین‌کنندگان به مقدسات اسلامی
هم‌نوایی با دولت‌های غربی در رویکردهای ضدایرانی طی ماه‌های اخیر
حمایت از برگزاری تجمع گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست

تجمع دانشجویان تهرانی درمقابل سفارت سوئد

جمعی از شهروندان و دانشجویان تهرانی در اعتراض به اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد، عصر دیروز (جمعه) مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. دراین تجمع که به‌همت جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی، نسبت به هتک حرمت به قرآن‌کریم در سوئد ابراز انزجار کردند و خواستار اقدام قاطع دستگاه دیپلماسی دراین زمینه و اخراج سفیر سوئد در تهران شدند.

عکس‌ها: همشهری/ حامد خورشیدی



 

این خبر را به اشتراک بگذارید