• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19792
+
-

کالای ایرانی؛ چشم‌انتظار مشتری ایرانی

فعالان اقتصادی خراسان از موانع رونق تولید می‌گویند

اقتصادی
کالای ایرانی؛ چشم‌انتظار مشتری ایرانی




 جواد افتخاری| خراسان رضوی-خبرنگار:


هرچند کیفیت بسیاری از کالاهای ایرانی در کیفیت با نمونه‌های خارجی برابر و در قیمت ارزان‌تر باشند، باز هم عده‌ای ترجیح می‌دهند نمونه خارجی را خریداری کنند. اعتماد به تولیدات وطنی نیازمند تلاش تولیدکنندگان و البته دستگاه فرهنگ‌ساز است. اعتمادی که توسعه اقتصادی و اشتغالزایی را در پی دارد.  برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صنایع و حمایت از کالای ایرانی قانون کم نداریم. حتی برخی مواقع این قوانین، مانع پیشرفت می‌شود و باید اصلاح شوند. 


ضرورت همراهی مسئولان

در همین خصوص یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی می‌گوید: شعار امسال می‌توانست در حوزه‌های مختلف و با عناوین مختلف مطرح شود، اما باز هم به دلیل اهمیت، امسال هم سمت و سوی اقتصادی دارد و شعار آن به موضوع معیشت مردم توجه خاصی دارد. 
«جعفر سلیمانی» با اشاره به اینکه اکنون در شرایط خاصی هستیم و مقابله با تنگناهای اقتصادی برای ما یک نوع جنگ است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، می‌افزاید: بدون شک هر کشوری دنبال این است تا اقتصاد خود را کاراتر سازد اما در ایران و در سایه فعالیت دولت‌های مختلف با سیاست‌های متفاوت، اهتمامی بر ترویج و استفاده از کالای ایرانی نشده است. 
وی می‌گوید: در بسیاری سال‌ها، بعد از مشخص شدن شعار سال، مسئولان بدون اینکه بدانند چه باید کرد، تنها بر برگزاری جلسات و سمینارهای مختلف اکتفا کرده‌اند درصورتی‌که وقتی صحبت از حمایت از کالای ایرانی می‌شود باید دانست که چه باید کرد؛ این خود مهم‌ترین مساله‌ای است که با درک اهمیت آن، مشکلات بسیاری رفع می‌شود. 
 این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه باید واقعیت‌ها را پذیرفت زیرا اکنون در مواجهه با و بحران‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داریم، عنوان می‌کند: اگر مسئولان همراهی نکند اوضاع بحرانی‌تر می‌شود.  وی حمایت از کالای ایرانی را نه تنها وظیفه مسئولان به تنهایی ندانست بلکه با تاکید بر اینکه مخاطب آن آحاد ملت ایران هستند، می‌افزاید: بدون‏شک هر کالای ایرانی که خریداری شود نه تنها کار و اشتغال ایجاد می‌شود، بلکه کارگر ایرانی وادار می‌شود در تولیدات خود ابتکار داشته باشد. 


 کالای ایرانی ضرورتی برای مقاوم‌سازی اقتصاد

خرید کالای ایرانی یک ضرورت برای مقاوم‌سازی اقتصاد است و تأثیری مستقیم برای تمام مسائل کشور خواهد داشت. در این راستا نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همراهی مسئولان با تولیدکنندگان تاکید کرده و می‌گوید: باید به بیان و رفع مشکلات تولید کالاهای باکیفیت ایرانی پرداخت. 
 «بهروز بنیادی» با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی به لحاظ کیفیت باید با کالای خارجی، هم‌تراز باشند، عنوان می‌کند: مسئولان باید هزینه تولید را کاهش دهند و اگر این‌گونه نباشد به دلیل هزینه بالای قیمت تمام شدهو مسائلی چون بیمه و حقوق، تولید داخل را با مشکل مواجه می‌کند. 

 وی با اینکه مردم بر اساس پولی که می‌دهند طالب کالای خوب هستند، اظهار می‌کند: حال که خرید کالاهای داخلی در کشورهای دنیا اقدامی میهن‏پرستانه محسوب می‌شود ما هم باید تلاش کنیم با خرید کالاهای باکیفیت، ارزان و قابل‌ رقابت با نمونه‌های خارجی هم صنعت را حمایت و هم کارگران قشر زحمت‌کش را حمایت کرد. 
 عضو فراکسیون امید با اظهار تاسف از اینکه اکنون وضعیت کارخانه‌ها به خصوص در منطقه ترشیز مناسب نیست و با ظرفیت بسیار پایین فعالیت دارند، بیان می‌کند: چراغ بسیاری از کارخانه‌ها کم سو است. 
 وی با تاکید بر اینکه بدون‏شک نمی‌توان انتظار داشت با نرخ تسهیلات بالای 30 درصد کارخانه‌ها روی پای خود بایستند، عنوان می‌کند: برای اینکه واحدهای تولیدی بر روی ریل بازتولید بازگردند ابتدا باید کالای ایرانی به منصه ظهور برسد و بتوانیم با کاهش قیمت تمام شده و تسهیلات ارزان‌قیمت، کالاهای مطلوب را در اختیار مردم قرار داد. 


ضرورت بازگشایی مرزها 

بدون شک برای رفع مشکلات، افزایش تولید و ارتقای کیفیت کالاهای منطبق با سلایق مردم، کم کردن هزینه‌های تمام شده و رقابت‌پذیر بودن نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی ضروری است.  در همین خصوص بزرگ‌ترین تولیدکننده کاشی و سرامیک شرق کشور، با بیان اینکه ابتدا باید این تصور که کالای خارجی بهتر از ایرانی است از بین برود؛ هرچند این مهم شرط‌هایی دارد.

 «محمد خیاط» می‌گوید: تولیدکنندگان سخت می‌توانند فعالیت کنند اما باید سعی کنند کیفیت را بالا ببرند و هزینه تمام شده را پایین بیاورند.  وی اظهار می‌کند: اگر کالاهای ایرانی خریده شود و این کار رونق بگیرد گسترش چرخه تولید و سرمایه‌گذاری جدید، افزایش توان پولی کشور، خرید انبوه و کم شدن هزینه‌ها، جلوگیری از انتقال ثروت کشور به خارج، مقابله با تحریم‌های اقتصادی، کاهش وابستگی‌ به نفت و اقتدار سیاسی را در پی خواهد داشت.  خیاط با تاکید بر اینکه باید قبول کرد دولت نه تنها توان ایجاد اشتغال را ندارد بلکه در بودجه کسری دارد و به همین دلیل باید از سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی دعوتبه همکاری کرد می‌گوید: این ظلم به مصرف‌کننده است که بخواهیم مرزها را ببندیم.   

مدیرعامل کارخانه کاشی زهره کاشمر با اعلام اینکه نه تنها نباید مرزها را به روی تجارت جهانی بست بلکه باید با ارتقای کیفیت کالاهای داخلی کاری کرد، مصرف‌کننده خود حق انتخاب داشته باشد، عنوان می‌کند: بهتر است به جای بستن مرزها به سمت جلوگیری از قاچاق کالا رفت.  او می‌گوید: می‌توان با حمایت از تولید و افزایش ظرفیت‌های داخلی به خصوص معادن منطقه، مسابقه به رخ کشیدن مارک‏های خارجی را از بین برد. حمایت از کالاهای ایرانی بدون حمایت از تولیدکننده، کارآفرینان و همه کسانی که در تأمین، تولید و توزیع مشارکت دارند، امکان‌پذیر نیست.  خیاط با اشاره به اینکه اولین دغدغه تولیدکنندگان حمایت نیست بلکه موانعی پیش روی آن‌هاست، منابع مالی را یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها می‌داند و افزاید: ‌متأسفانه اکنون سطح دسترسی و نرخ‌های تأمین مالی ایجاد مشکل کرده ‌ البته ناگفته نماند قوانین بیمه‌ای و قانون کار از دیگر مشکلات است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید