• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 30 تیر 1402
کد مطلب : 197863
+
-

آب به ملاشیه رسید، اما ناپایدار

مشکلات کم‌آبی در خوزستان

گزارش
آب به ملاشیه رسید، اما ناپایدار

قاسم آل‌کثیر؛همشهری- اهواز 

«ملاشیه» نام یکی از مناطق محروم اهواز است که این روزها به تیتر یک خبرهای کم‌آبی کشور تبدیل شده است؛ منطقه‌ای با وسعت بالا که روزگاری صنایع مهم استان در جوار این منطقه فعال بودند. اخیرا مردم ملاشیه نزدیک به ۳۰روز کم‌آبی و بی‌آبی را تجربه کردند. در روزهایی که ملاشیه بی‌آب بود، تانکرهای آبرسانی در نیمه‌های شب آب سهمیه‌بندی در میان خانوارهای بی‌آب توزیع کردند. براساس آمار رسمی بیش از یک‌هزار و ۶۳۱ خانوار در روزهای اخیر به‌مدت ۳۰ روز در گرم‌ترین نقطه جهان بی‌آبی کشیدند.

اوضاع همچنان ناپایدار
همزمان با کم‌آبی و بی‌آبی در ملاشیه، ۵کیلومتر آن‌سو‌تر آب روستاهای شموس۱ و حردان نیز قطع شد. همچنین اخبار مشکل کم‌آبی در منطقه «عین۲» اهواز نیز مخابره شد. با این حال، روستاهایی در شمال شهرستان اهواز یعنی در شهرستان باوی نیز خبر از کم‌آبی دادند. مسعود شریفی، مسئول سازندگی و محرومیت‌زدایی حوزه مقاومت بسیج۱۸ شهری «ملاشیه» در گفت‌وگو با همشهری گفت: از روزهای اول که مشکل بی‌آبی در ملاشیه شروع شد، ما به‌صورت گروه‌های مختلف از بسیج به‌طور شبانه‌روزی در حال هماهنگی برای ارسال تانکر به محله‌های بی‌آب بودیم.
او افزود: با وصل شدن آب، آبرسانی با تانکر متوقف شد، اما همچنان وضعیت آب شرب ملاشیه پایدار نیست .این روزها با مشکل بی‌آبی در روستاهای شموس ۱ و حردان از توابع شهرستان اهواز مواجه هستیم و آبرسانی با تانکر را همچنان در این روستاها ادامه می‌دهیم.

ذخیره‌ آب در تانکر
ولید مجدم، از ساکنان منطقه‌ ملاشیه‌ اهواز نیز درباره وضعیت کنونی آب شرب در این منطقه گفت: آب به شبکه‌ آبرسانی ملاشیه رسیده، اما همچنان وضعیت‌مان ناپایدار است و هر لحظه ممکن است آب قطع شود .به محض اینکه آب وصل شود، نخستین کاری که می‌کنیم، جمع‌آوری آب در تانکرهای خانگی است که بتوانیم آب را ذخیره کنیم.
همچنین سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره گفت: از روزهای اول اعلام مشکل، پیگیری‌ها را شروع و با حضور مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان برای بررسی موضوع در منطقه حضور پیدا کردیم.
او با بیان اینکه مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان نیز مستمر گزارش می‌دهد، ادامه داد: بنا بر اعلام گزارش‌های این سازمان مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد، مگر به‌صورت موردی، البته از اهالی هم سؤال کردم که گویا بخش سمت مدارس هنوز افت فشار دارند، ولی آبفا اعلام می‌کند که پایداری آب شرب آنها ۲۴ساعته است. از روزهای نخست، مشکل را از طریق معاون وزیر نیرو پیگیری کردیم، ولی حل این موضوع در سطح استانی هم قابل انجام است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع در سطح استان قابل حل نباشد، می‌توان از طریق وزارت پیگیری کرد و برای پشتیبانی طرح‌ها و خرید تجهیزات می‌توان از حمایت ملی بهره‌مند شد.
با اینکه نماینده مردم اهواز در مجلس از حمایت ملی برای ملاشیه درصورت نیاز سخن می‌گوید، اما مردم این منطقه همچنان خود را جزو محروم‌ترین مناطق اهواز می‌دانند. نبود آسفالت و مشکلات ناپایداری برق و بیکاری جوانان و... باعث تبدیل ملاشیه به مجموعه‌ای از مشکلات و معضلات شده است.

۱۲ هزار نفر مشکل تامین آب داشتند
با این حال، مدیر‌عامل آب و فاضلاب خوزستان نیز از ۳ برابر شدن ظرفیت آبرسانی به منطقه ملاشیه خبرداد.
مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان گفت: در چند روز گذشته ظرفیت آبرسانی به منطقه ملاشیه اهواز از ۴هزار مترمکعب به ۱۲هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش یافت. ملاشیه ازجمله مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز است که در جاده اهواز به خرمشهر قرار دارد و برای سال‌های متمادی با مشکل جدی در تأمین آب شرب روبه‌رو بود.
محمدرضا کرمی‌نژاد افزود: این منطقه‌ با جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر از توسعه نامتوازن رنج می‌برد؛ چراکه در دهه‌های گذشته با وجود افزایش جمعیت به توسعه زیرساخت‌های این منطقه توجه نشده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: اگرچه به‌صورت کلی آب شرب این منطقه از شهر اهواز به‌صورت ساعتی تأمین می‌شد، اما در روز‌های گذشته افزایش شدید دمای هوا موجب افزایش مصرف آب به‌ویژه در مناطق بالادست شبکه آبرسانی شده بود؛ به‌طوری که حدود ۱۸درصد از جمعیت ملاشیه معادل ۱۲هزار نفر با مشکل تأمین آب شرب روبه‌رو شدند.
کرمی‌نژاد یادآور شد: به‌دنبال ایجاد این مشکل بلافاصله عملیات ترمیم خطوط آبرسانی به ملاشیه اهواز و افزایش ظرفیت آن توسط شرکت آبفای خوزستان در دستور کار قرار گرفت و با مجموعه اقدامات ضربتی و شبانه‌روزی علاوه بر افزایش ظرفیت آبرسانی به منطقه تا ۳برابر، امکان تأمین آب شرب پایدار و ۲۴ساعته در ملاشیه اهواز فراهم شد.
او درباره جزئیات اقداماتی که در روز‌های گذشته برای پایدار‌سازی شبکه آبرسانی به منطقه ملاشیه انجام شد، نیز تأکید کرد: در روز‌های گذشته حدود ۱۳درصد از خیابان‌های منطقه و حدود ۱۹درصد از خانواده‌ها دچار تنش و افت فشار آب شده بودند و ۸۹درصد جمعیت منطقه ملاشیه فاقد انشعاب مجاز آب هستند. مشکل تأمین آب این منطقه از شهر اهواز بیش از 2 یا3دهه است که ادامه دارد و علاوه بر این نیز تنها چند ساعت در شبانه‌روز برای این منطقه آب تأمین می‌شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید