• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197433
+
-

جشنواره‌ای که انحصاری نیست

دبیر نخستین جشنواره فیلم «حوا» از بسترسازی و حمایت‌ها در حوزه فیلمسازی زنان گفت

گزارش
جشنواره‌ای که انحصاری نیست

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

مهدیه‌سادات محور که نخستین تجربه دبیری خود را با جشنواره فیلم «حوا» دارد، در گفت‌وگو با همشهری از تجربه دبیری‌اش می‌گوید: «این جشنواره از چند جهت برایم تجربه خوبی بود. این جشنواره باعث شد که همه سازمان‌ها و مراکز مرتبط با سینما و تولیدات سینمایی در قالب جشنواره حوا در کنار هم باشند و تقسیم کار خوب و حرفه‌ای‌ای شکل گرفت. با توجه به اینکه نزدیک به 10سال است در حوزه زنان و خانواده فیلم می‌سازم و در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کرده‌ام این جشنواره فرصتی برای همکاری‌های مشترک نیز بود.»

یک فرصت طلایی
محور در ادامه با اشاره به حضور طیف وسیعی از زنان فعال در عرصه فیلمسازی‌ و... توضیح می‌دهد: «علاوه بر فیلمسازان، نخبگان فعال هم در جشنواره حضور داشتند که این یک فرصت طلایی‌ای را برای تبادل اطلاعات و هم‌اندیشی ایجاد کرد. جشنواره توانست در فرصت کم، بهترین خروجی را از نظر من داشته باشد.»
این مستندساز همچنین از شکل‌گیری ایده‌ها می‌گوید و در پاسخ به اینکه آیا جشنواره حوا می‌تواند برای دوره‌های بعدی تولیدات سینمایی درخوری داشته باشد، عنوان می‌کند: «این جشنواره باعث شکل‌گیری ایده‌ها شد که به‌طور حتم در سال‌های آینده ما در برابر همین طرح و ایده‌ها مسئول هستیم و باید بتوانیم آنها را جهت‌دهی کنیم تا به تولید مطلوب برسند. کارهای موجود را دیدم؛ آنچه مطلوب است این است که همین طرح‌ها و ایده‌ها در طول زمان بتوانند به پختگی برسند و به‌نظرم یک سال فرصت خوبی برای حرکت رو به جلو و تولیدات درست است.»

تأثیرگذاری و فراگیری
محور همچنین  ادامه می‌دهد: «تلاشمان این بود که نشان دهیم این جشنواره مطالباتی دارد و همچنین فرصتی برای پخش و عرضه آثار فیلمسازان است؛ هم می‌تواند حمایت کند و هم می‌تواند کمک به دیده شدن را برای فیلمسازان ایجاد کند. دغدغه این است که جشنواره بتواند تأثیرگذاری و فراگیری خود را داشته باشد. قرار نیست که این تولیدات در جشنواره حوا انحصاری باشند و ما می‌خواهیم با حمایت، پیام‌هایی که در اهداف برگزاری جشنواره بوده، دیده شوند. این تولیدات می‌توانند در دیگر جشنواره‌ها ازجمله فجر نیز حضور پیدا کنند.»

رسیدن به یک فصل مشترک
از دیگر بخش‌های این جشنواره، بخش بین‌الملل است که دبیر نخستین دوره آن می‌گوید: «در این بخش اتفاقات قابل‌توجهی رخ داد؛ اینکه 8کشور میزبان ما بودند و در کنار جشنواره هفته‌های فیلم و عکس در این کشورها برگزار می‌شود. در این کشورها علاوه بر فیلم‌های تولید کشور خود، فیلم‌های ایرانی هم اکران می‌شوند. به غیراز میزبانی جشنواره حوا، مهمانان خارجی هم حضور داشتند که برخی فیلمساز و برخی تئوری‌پردازهایی بودند که به لحاظ فکری، با ما قرابت داشتند. تعاملات باعث شد که به فصل مشترکی برسیم. همچنین علاوه بر فیلمسازان، فعالان حوزه زنان نیز حضور داشتند که برایمان یک ارزش‌افزوده داشت.»

اختتامیه یک جشنواره نوپا
اولین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با محوریت موضوع زنان و خانواده برگزار شد. مراسم اختتامیه این جشنواره نوپا در تالار وحدت با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید.
  سال‌های پیش مرحوم سیف‌الله داد جشنواره‌ای مشابه جشنواره حوا برگزار کرده بود، اما این جشنواره ادامه نیافت و حالا برگزارکنندگان نخستین جشنواره حوا با رویکرد حمایت از خانواده و همچنین لزوم شناساندن تصویر زن و بازنمایی زن مسلمان در سینمای ایران و جهان این جشنواره را برگزار کردند.
  انسیه خزعلی، معاون امور زنان ریاست جمهوری و محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله حاضران در این مراسم بودند.
  در مراسم پایانی این رویداد و در بخش بین‌الملل جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به «سرزمین عسل» از مقدونیه رسید. جایزه بهترین فیلم‌ کوتاه داستانی همین بخش به‌طور مشترک به «بعد از کلاس» از چین و «فاتجونا» از آلمان تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم بلند به محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب برای تهیه‌کنندگی و بابک خواجه‌پاشا برای کارگردانی فیلم «در آغوش درخت» از ایران رسید.
  همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به‌طور مشترک به کارگردان‌های فیلم سینمایی «تیم رویایی» (فلیپ آبروتین و ماکسیم زیکوف) از روسیه اهدا شد.
  در بخش ملی هم جوایز میان برگزیدگان تقسیم شد. در بخش مستند، جایزه بهترین پژوهش مستند به حدیث جان‌بزرگی برای «واهگ» اهدا شد و جایزه بهترین کارگردانی هم به کارگردان «بانو» محمد حبیبی‌منصور رسید.
در بخش فیلم کوتاه، جایزه بهترین فیلمنامه به مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی» اهدا شد و بهترین فیلم کوتاه داستانی «جان داد» ساخته سهیلا پورمحمدی معرفی شد.
  در بخش فیلم بلند، جایزه بهترین فیلمنامه به پژمان تیمورتاش برای فیلم «شهربانو» اهدا شد؛ جایزه بهترین کارگردانی به لیلی عاج برای ساخت «سرهنگ ثریا» رسید و بهترین فیلم جشنواره نیز «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح معرفی شد.
  مراسم با اجرای موسیقی سالار عقیلی به پایان رسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید