• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197270
+
-

در روح و جان من می‌مانی‌ ای وطن

این افراد خبرساز روزهای گذشته را فراموش نخواهیم کرد

در روح و جان من می‌مانی‌ ای وطن

در هفته‌ای که آخرین روزش را سپری می‌کنیم، خبرهای تلخ و شیرینی از رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... کشورمان در رسانه‌ها منتشر شد. برخی درخشیدند و با موفقیت‌شان سرآمد اخبار شدند، تعدادی نیز خبر درگذشت‌شان در صدر رویدادهای هفته نشست؛ با هم آنها را مرور می‌کنیم.


اجتماعی
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته


شهادت سرباز وظیفه مبین رشیدی و ستوان سوم علیرضا کیخا در نخستین روز هفته و پس از حمله کوردلانه تروریست‌های مسلح «جیش‌الظلم» به کلانتری 16زاهدان بار دیگر دل مردم شهیدپرور کشورمان را به درد آورد. هر چند این حمله تروریستی، با حضور مقتدرانه مأموران پلیس و عوامل کلانتری ناکام ماند، اما تیراندازی کورکورانه‌ به اطراف و درگیری مسلحانه منجر به شهادت 2نفر از شریف‌ترین جوانان این آب و خاک شد. روز یکشنبه مراسم وداع و تشییع پیکر این دو شهید با حضور مسئولان نظامی و انتظامی سیستان و بلوچستان و مردم شهیدپرور استان در زاهدان برگزار شد و پیکرهای مطهر شهیدکیخا در گلزار شهدا و شهیدرشیدی در روستای چشمه‌زیارت زاهدان به خاک سپرده شد. مبین رشیدی، سرباز وظیفه 21ساله اهل شهرستان زهک، اهل‌سنت و بلوچ بود و روزهای پایانی خدمتش را می‌گذراند. از شهید کیخا 2پسر کوچک به یادگار مانده است. ویدئویی از گریه و بیقراری فرزندان این شهید که در رسانه‌ها منتشر شده دل‌های بسیاری را خون کرده و مردم خواستار انتقام خون این شهدا از عوامل تروریستی هستند.

ادبی
خالق «سفر در شب» به سفر ابدی رفت

دنیای شعر و ادبیات کشورمان یکی از سرشناس‌ترین افرادش را از دست داد. احمدرضا احمدی شاعر، ادیب و نویسنده مطرح کشورمان پس از سال‌ها تحمل رنج ناشی از ناراحتی قلبی، در 83سالگی درگذشت. این شاعر فقید آغازگر سبک موج نو و پیشگام سوررئالیسم در ادبیات کودکان بود و در زمان حیاتش موفق به دریافت جوایز زیادی ازجمله جایزه ملی، فرهنگی و هنری(بیژن جلالی) برای مجموعه اشعارش در سال۱۳۸۵ شد. اشعار او به زبان‌های مختلفی ازجمله عربی، ارمنی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و کره‌ای ترجمه شده است. از آثار زنده‌یاد احمدی در حوزه شعر می‌توان به «دفترهای واپسین»، «دفترهای سالخوردگی»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» و «روزی برای تو خواهم گفت» و از آثارش در حوزه کودک و نوجوان به «دیگر در خانه پسرک هفت صندلی بود»، «دخترک ماهی تنهایی» و «مزرعه گل‌های آفتابگردان» اشاره کرد. در این میان «سفر در شب» یکی از قوی‌ترین آثار این نویسنده شهیر است که به موضوع صلح، همزیستی، تحمل و همکاری می‌پردازد. نامش جاوید و یادش گرامی.

ورزشی
تاریخ‌سازی بانوی قایقران ایرانی


نام بانوان ورزشکار ایرانی این هفته هم در صدر خبرهای خوب ورزشی قرار گرفت. هدیه خیرآبادی در کانوی یک‌نفره 5000متر زیر 23سال پس از نمایندگان قزاقستان و مولداوی سوم و صاحب مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان آب‌های آرام شد. این نخستین مدال بانوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان آب‌های آرام است. خیرآبادی سال گذشته بعد از مسابقات قهرمانی کشور گفته بود: «هدف اصلی هر ورزشکاری که در مسابقات شرکت می‌کند محک زدن آمادگی خودش است تا به نقاط قوت و ضعفش پی ببرد. خدا را شکر می‌کنم که در کنار ورزشکارانی که تجربیات زیادی در آسیا و جهان دارند پارو زدم و از آنها یاد گرفتم. تلاش می‌کنم نقاط ضعفم را شناسایی کنم و توجه بیشتری به آنها داشته باشم.» این هفته این ورزشکار جوان کشورمان در کانوی یک‌نفره 5000متر زیر 23سال با حریفانی از اوکراین، قزاقستان، مولداوی، مجارستان، ازبکستان، اسپانیا، آمریکا، کانادا و ایتالیا رقابت کرد و در پایان صاحب مدال برنز جهان شد.

صعود دختران هندبالیست ایران به مسابقات جهانی

تیم هندبال جوانان دختر ایران در آخرین بازی خود در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ به مصاف قزاقستان رفت و در پایان با ارائه یک نمایش درخشان توانست این تیم را با نتیجه 24-27 شکست دهد و با ایستادن در رده پنجم این دوره، سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کند. مسابقات هندبال قهرمانی جهان در رده سنی جوانان و در بخش بانوان تابستان سال آینده در مقدونیه شمالی برگزار خواهد شد. سال گذشته نخستین حضور دختران زیر 18سال هندبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان اتفاق افتاد. هندبالیست‌های جوان کشورمان در این مسابقات با 2پیروزی و یک شکست در مسابقات مقدماتی تاریخ‌سازی کردند و به جمع 16تیم برتر جهان راه پیدا کردند. بعد از شرکت در رقابت‌های آسیایی، تیم هندبال دختران جوان ایران تمریناتش را برای حضور در مسابقات جهانی آغاز خواهد کرد تا بتواند در دومین حضور خود در این مسابقات افتخارآفرین ظاهر شود. در ورزش‌های توپ و تور کشور، هندبال، تنها رشته‌ای است که در بخش زنان به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کند.

علمی
مدال‌آوری دانش‌آموزان المپیادی



همیشه که قرار نیست ورزشکاران معروف یا افراد مشهور، نام ایران را در صحنه‌های جهانی پرافتخار کنند؛ گاهی هم نوجوانان پرتلاش و بااستعداد کشورمان خبرساز و افتخارآفرین می‌شوند. این هفته تیم المپیاد زیست‌شناسی کشورمان در سی‌وچهارمین دوره المپیاد جهانی زیست‌شناسی که در کشور امارات متحده عربی برگزار شد، 4دانش‌آموز به‌ نام‌های آرمان فرقانی، علی قاسملوی، آیدین نظیری‌فرد و کیارش بهبودی را به این مسابقات اعزام کرد که دست پر از این رویداد علمی به کشور برگشتند. آرمان فرقانی و علی قاسملوی در این المپیاد موفق به دریافت گردن‌آویز طلا و آیدین نظیری‌فرد و کیارش بهبودی موفق به دریافت مدال نقره شدند. آزمون المپیاد زیست‌شناسی آزمونی برای سنجش مهارت دانش‌آموزان در حل مسائل زیستی و انجام آزمایش‌های زیست‌شناختی است. نخستین دوره المپیاد جهانی زیست در کشور چک با 6کشور دیگر برگزار شده بود. پس از آن در هر دوره تعداد کشورهای شرکت‌کننده افزایش یافت. در نخستین حضور کشورمان در المپیاد زیست‌شناسی، 2مدال نقره و یک‌مدال برنز کسب شد که نشان داد دانش‌آموزان بااستعداد ایرانی در این زمینه هم درخشان ظاهر می‌شوند.

فرهنگ و ادب
پایان عاشقانه‌نویس ادبیات داستانی

در میان نویسندگان آثار عامه‌پسند دهه‌های 40 و 50 ر.اعتمادی  نویسنده پرطرفداری بود که آثارش پرفروش و جنجالی می‌شد. حالا خبر رسیده که ر.اعتمادی درگذشته است؛ مردی که در آخرین گفت‌وگویش با روزنامه همشهری گفته بود عاشقانه می‌نویسد چون عاشق‌پیشه است. برای بسیاری از طرفداران رمان‌های عاشقانه و عامه‌پسند در سال‌های اولیه اشتهار، هویت نویسنده کتاب‌های ر.اعتمادی مجهول بود و نمی‌دانستند این قلم عاشقانه‌نویس، متعلق به یک نویسنده زن است یا مرد؟! رجبعلی اعتمادی معتقد بود انتقادها به ادبیات عامه‌پسند غیرحرفه‌ای است و نویسنده، نویسنده است؛ مهم این است که چطور از آثارش استقبال خواهد شد. اعتمادی که در روزهای اوج انتشار مطبوعات، مجله جوانان را به مجله‌ای محبوب و تأثیرگذار تبدیل کرده بود، این هفته در 90سالگی درگذشت. از او ده‌ها رمان و داستان برای طرفداران ادبیات عامه‌پسند به یادگار مانده است. روحش شاد و یادش گرامی.

هنری
مستندساز ایرانی اژدهای نقره‌ای را به خانه آورد

یاسر طالبی، مستندساز ایرانی موفق شد جایزه اژدهای نقره‌ای را در جشنواره بین‌المللی کراکو کشور لهستان برای کارگردانی فیلم مستند «سرنوشت» از آن خود کند. «سرنوشت» که تازه‌ترین اثر طالبی است و پیش از این جایزه جشنواره بین‌المللی «Doker» روسیه را برای کارگردانش آورده، شرح زندگی دختری به نام «سحر» و پدرش را در روایتی با مفهوم عشق، آینده و جاودانگی  به تصویر می‌کشد. این مستند از تلویزیون‌های «NHK» ژاپن، «LCP» فرانسه و الجزیره قطر پخش شده است. طالبی متولد سال١٣٦١ در شهر ساری، فیلمنامه‌نویس، تصویربردار، تدوینگر، کارگردان و مستندساز و دانش‌آموخته سینما و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران است و از مهم‌ترین آثارش می‌توان به فیلم‌های بلند تلویزیونی «گذر»، «عهدی بسته‌ام با تو»، «اَرمون»، «نشانه‌ها»، «فرزندان» و مستندهای «آسمان خالی نیست»، «قلب من»، «رویای آهنی»، «نفس‌های آخر»، «آب شهر»، «سد توقف» و... اشاره کرد. این مستندساز کسب جایزه بهترین کارگردانی را برای ساخت مستند «رویای آهنی» در جشنواره «نیس» فرانسه در کارنامه خود دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید