• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197187
+
-

طنین صدای قربانی در سعدآباد

هر شب نزدیک به 3 هزار مخاطب به کنسرت خواننده موسیقی سنتی می‌آیند

موسیقی
طنین صدای قربانی در سعدآباد

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بیشتر از یک‌ ماه است که کاخ سعدآباد هر شب میزبان بیش از 2هزارو700 علاقه‌مند به موسیقی و صدای علیرضا قربانی است. علیرضا قربانی که پیش از این تور کنسرت‌هایش از نیمه دوم اردیبهشت آغاز شده بود، در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، شیراز، کرمان، سیرجان و جزیره کیش اجرا داشت و برخی از اجراهایش به ‌خاطر استقبال مخاطبان در چندین سانس تمدید شد. این خواننده موسیقی سنتی هفته پایانی کنسرتش را در سعدآباد دارد؛کنسرت‌هایی که از 23خرداد آغاز شده و بعد از گذشت 4سال باردیگر صدای  او در یک فضای عمومی شنیده شده است.
  نزدیک به 3هزار علاقه‌مند به علیرضا قربانی، وارد فضای آماده شده در مقابل کاخ ملت شده و با راهنمایی ستاد برگزار‌کننده کنسرت، روی صندلی‌ها می‌نشینند. بعد از چند دقیقه گروه نوازندگان از دوطرف صحنه وارد می‌شوند و با تشویق حاضران، نوبت به کوک کردن ساز‌ها می‌رسد ... هرچند برخی به ‌خاطر دیررسیدن منتظر اجازه ورود می‌شوند.
  هیجان دوستداران موسیقی با آمدن علیرضا قربانی روی سن بیشتر می‌شود و این بار طراحان صحنه با رنگ‌ها مخاطبان را همراهی می‌کنند. قبل از شروع طنین صدای قربانی که بیشتر از 25شب است در سعدآباد و کوچه پس‌کوچه‌هایش شنیده می‌شود، جادوی کمانچه سامان صمیمی، مخاطبانش را مسخ می‌کند و اندکی بعد عظیم روحانی با گیتار الکتریک خود یک موقعیت خاص را به‌وجود می‌آورد. یک ترکیب خاص و دوست‌داشتنی ...
  قطعات رپرتوار کنسرت‌های قربانی ترکیبی از محبوب‌ترین قطعات و آثار جدید این خواننده صاحب تأثیر موسیقی ایران است که همچون گذشته در فضایی عاشقانه و اجتماعی تقریر یافت.
  قربانی نخستین قطعه‌اش، «عروج» را با شعری از ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری اجرا کرد. در ادامه «همگناه» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری، «پُل» و «پریشانی» با شعر احمد امیرخلیلی و موسیقی حسام ناصری، «شروع ناگهان» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری، «لیلا» با شعر اهورا ایمان و موسیقی ستار اورکی و «می‌دانی تو» با شعر ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری قطعاتی بودند که در این کنسرت خوانده شدند.
  یکی از قوت‌های این کنسرت، در میان شور و ذوق دوستدارانش ویدئومپینگ‌ها بود؛ ویدئوهایی که با محتوای ترانه‌ها همخوانی خوبی داشت و لذت تماشا را همچون شنیدن صدای قربانی چندین برابر می‌کرد.
  26تیرماه، پایان کنسرت علیرضا قربانی است، کما اینکه اگر این کنسرت ادامه داشت، همچنان بلیت‌هایش فروش می‌رفت ... می‌توان گفت قربانی یکی از میراث‌داران موسیقی سنتی ایران است. در جایی نوشته بود که فردین خلعتبری درباره قربانی عنوان کرده:« خواننده‌ها 3دسته‌اند: یک عده که وقتی می‌خوانند، اثر را تضعیف می‌کنند! عده دیگر خوانندگانی هستند که فقط اجرا می‌کنند و دسته سوم خوانندگانی که خواندن آنها اثر را بالا می‌کشد. علیرضا قربانی حتی از دسته سوم هم فراتر است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید