• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196939
+
-

آذر سعیدی مثل مادری مهربان «انجمن فرشته‌های شرق» را برای بچه‌های دارای اتیسم راه انداخت

من مادر 250فرشته‌ام

من مادر 250فرشته‌ام

حسن حسن‌زاده

برای بچه‌های مبتلا به اتیسم شرق تهران مثل مادری مهربان است. آذر سعیدی سال‌هاست داوطلبانه کودکان و افراد 12سال به بالای دارای اتیسم محله‌های شرق تهران را شناسایی می‌کند و قدم‌های مؤثری برای مهارت‌آموزی و توانمندسازی و آموزش این کودکان و خانواده‌هایشان برداشته است.وقتی پسرش  سهیل  7سال داشت، از اتیسم او باخبر شد. اواخر دهه 70بود و کمتر اتیسم و نشانه‌هایش را می‌شناخت.

آذر سعیدی  با یک جفت کفش آهنی سراغ روانپزشکان و متخصصان این حوزه رفت تا زیر و بم اتیسم و راه‌های توانبخشی و مهارت‌آموزی به این کودکان را بیاموزد. خودش می‌گوید: «خیلی دیر فهمیدیم. سال 80وقتی که سهیل به سن مدرسه رسید فهمیدیم اتیسم دارد. اصلا آن روزها حتی پزشکان اطفال هم اطلاع زیادی از اتیسم نداشتند. کمبود امکانات و آگاهی ناقص از اتیسم باعث شد خودم دست به‌کار شوم و مثل یکی از کارمندان مدرسه پسرم، سایه به سایه همراه او باشم. روش‌های مختلفی را هم که نتیجه مطالعاتم درباره اتیسم بود روی سهیل امتحان کردم؛ از آموزش موسیقی تا ورزش‌های مختلف و ادامه تحصیل. حالا سهیل دیپلم گرفته و علاقه زیادی به کارهای هنری مثل ساخت عروسک و... دارد.»

پ


جهاد داوطلب‌ها

بعد از راه‌اندازی انجمن، هرکدام از پدر و مادرها هم توانایی‌های منحصر به فردشان را برای کمک به یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند. یکی مربی فوتبال است، دیگری مربی دوچرخه‌سواری و یکی هم مربی عروسک‌سازی و.... سعیدی از عرضه محصولات تولیدی کودکان می‌گوید: « با کمک خانواده‌ها و مربیان داوطلب، نه‌تنها بسیاری از مشکلات این کودکان در برقراری ارتباط با دیگران کمتر شده بلکه خودشان با مهارت‌آموزی در حوزه‌هایی مثل عروسک‌سازی به گسترش خدمات انجمن کمک می‌کنند. محصولات دست‌ساز بچه‌ها را در بازارچه‌های مختلف عرضه می‌کنیم و درآمد حاصل از آن هم صرف خود آنها می‌شود. امیدواریم درصورت حمایت مسئولان بتوانیم کارگاهی کوچک اما مختص به کودکان دارای اتیسم تاسیس کنیم.»


ماجرای آن عروسک‌های زیبا
عروسک‌ها، دستبند و گردنبند‌های دست‌سازی که روی میز وسط اتاق قرار دارد، نتایج گوشه‌ای از تلاش‌های آذر سعیدی برای آموزش و توانبخشی به کودکان دارای اتیسم شرق تهران است. سعیدی مثل مادری مهربان «انجمن فرشته‌های شرق» را برای حمایت از کودکان دارای اتیسم تاسیس کرد تا افراد داوطلب با مهارت خودشان به میدان بیایند و در حوزه‌های مختلف قدمی برای توانبخشی به این کودکان بردارند: «10سال پیش بیماری سختی گرفتم. آن روزها همه‌اش به سهیل و دختر کوچک‌ترم فکر می‌کردم. نیت کردم اگر مشکلم حل شود، تمام عمرم را صرف خدمت به خانواده‌ها و به‌ویژه مادرانی کنم که شرایط مشابه من را دارند. حالا علاوه بر آگاهی‌بخشی در فضای مجازی، ده‌ها خانواده که فرزند مبتلا به اتیسم دارند، در جلسات حضوری انجمن شرکت می‌کنند و با کمک نیکوکاران محلی امکانات رایگانی چون استفاده از استخر، زمین فوتبال، دوچرخه‌سواری و... هم در اختیار این کودکان قرار گرفته است.»

آمار

250
فرد 12سال به بالای دارای اتیسم که ساکن محله‌های شرق تهران هستند از خدمات رایگان انجمن، مانندجلسات مشاوره، آموزش و توانبخشی، استفاده می‌کنند.

13خدمت مختلف شامل تئاتر درمانی، بولینگ، فوتسال، والیبال ساحلی، شنا، موسیقی، برگزاری جشن تولد، اردوی تفریحی، کارگروه آموزش والدین و...از خدمات انجمن فرشته‌های شرق به‌شمار می‌آید.

روایت ها

مدیون او هستیم


محمود حسنی، از اهالی قدیمی محله حافظیه می‌گوید: خانواد‌ه‌هایی که فرزند دارای اتیسم دارند، خود را مدیون خانم سعیدی می‌دانند. او سال‌ها کارگاهی در سرای محله حافظیه داشت و تمام وقتش را صرف انتقال تجربیاتش به خانواده‌ها کرد. از آنجا که در شرق تهران چنین انجمنی وجود نداشت، حالا خانواده‌ها با سختی‌های کمتری می‌توانند فرزندانشان را به جلسات انجمن و آموزش‌های مختلف آن بیاورند.

پای ثابت تئاتر درمانی

سمیرا حاجی‌نژاد، مادر یکی از کودکان انجمن فرشته‌های شرق می‌گوید: در فضای مجازی با انجمن فرشته‌های شرق آشنا شدیم. حالا مدت‌هاست که در جلسات انجمن شرکت می‌کنیم و پسرم محمد خطیر پای ثابت فعالیت‌های انجمن، به‌ویژه تئاتردرمانی است. تئاتردرمانی خدمت جدید انجمن به این کودکان است که روی تقویت روابط اجتماعی آنها تأثیر مثبت دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :