• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196838
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58VGv
+
-

داستان صف آب آشامیدنی در زاهدان

داستان صف آب آشامیدنی در زاهدان

تصاویری از شهروندان زاهدان که در گرمای هوا دبه به دست، صف طویلی را تشکیل دادند و در انتظار آب آشامیدنی هستند، روز گذشته در صفحه‌های مجازی می‌چرخید. راویان هم می‌‌گفتند آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان نیست و شهروندان علاوه بر چالش با توفان گرد و خاک، حالا باید با بی‌آبی هم دست و پنجه نرم کنند، اما اصل ماجرا به اختلال فنی در خط انتقال آب به زاهدان برمی‌گردد که 35درصد مردم شهر زاهدان را درگیر کرد و مشکل با تلاش مسئولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان رفع شد و خوشبختانه تنش جدی در این شهر به واسطه بی‌‌آبی رخ نداد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در توضیح این مسئله به همشهری گفت: «تامین آب بخشی از شهر زاهدان از طریق خط انتقال از چاه‌نیمه صورت می‌گیرد که بعد از ایستگاه پمپاژ شماره ۲ و با تزریق آب از طریق چاه‌های حرمک به ۱۱۰۰لیتر در ثانیه می‌رسد.»
علیرضا قاسمی این خط انتقال را با توجه به طول مسیر و میزان اختلاف ارتفاع و پمپاژ‌های متعدد، یک خط منحصر‌به‌فرد اعلام کرد و افزود: «یک مدیریت مستقل در شرکت با پیمانکار مستقل، بهره‌برداری از این خط را بر عهده دارند. پس از اعلام پیمانکار، بهره‌برداری خط انتقال مبنی بر وقوع نشت آب در محل ایستگاه پمپاژ شماره ۳ از محل اتصال سرچ تانک (مخزن ضربه‌گیر) تیم‌های فنی شرکت به‌منظور ارزیابی به محل اعزام شدند.»
با توجه به نوع حادثه به‌دلیل شرایط قرارگیری نسبت به ایستگاه پمپاژ و فشار بالای آب در خط انتقال و اینکه توسعه نشت آب منجر به خسارت به نسبت شدیدتر به تاسیسات خواهد شد، تصمیم بر توقف پمپاژ آب به زاهدان و اصلاح خط گرفته شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: «در ابتدای توقف انتقال آب به زاهدان، با مدیریت مخازن و شبکه توزیع، آب در شهر زاهدان جاری بود، ولی از صبح پنجشنبه (15تیر) آب در ۲۴ نقطه شهر قطع شد.»
به‌گفته قاسمی، اصلاح خط انتقال با توجه به محل نشت و نوع آسیب لوله مستلزم عملیات جوشکاری بود که برای انجام آن باید تا محل لوله خاکبرداری و گودبرداری به عمق ۵متر و تخلیه کامل لوله از آب صورت می‌پذیرفت که این عملیات از همان ابتدای توقف پمپاژ شروع شد.
وی با بیان اینکه با توجه به طول مسیر لوله و قطر لوله تخلیه آب منجر به صرف وقت شد، افزود: «این اقدام تا نیمه‌شب پنجشنبه طول کشید و در ابتدای صبح جمعه عملیات جوشکاری تکمیل و پمپ‌های ایستگاه روشن شد و طی صبح تا ظهر جمعه آب به شهر زاهدان رسید.»
با توجه به تخلیه همه مخازن شهر و خط انتقال و شبکه توزیع بعضی از نقاط به‌دلیل شرایط توپوگرافی نوع قطر لوله‌های توزیع و پراکندگی، هنوز آبرسانی با افت فشار مواجه و یا قطعی مواجه است که مجموعه همکاران در حال تنظیم شیرآلات شبکه برای پایداری آب در این نقاط هستند؛ این در حالی‌ است که بسیاری از مناطق دچار قطعی آب، در همان ساعت اولیه یا نیمه‌شب گذشته از آب برخوردار شدند.
وی با اشاره به فعالیت و بسیج همه تجهیزات افزود: «در طول انجام فرایند رفع حادثه، با حضور50نفر در قالب تیم‌های مختلف اقداماتی از قبیل راه‌اندازی ایستگاه برداشت آب جنب شرکت آبفا و آبرسانی سیار به مناطق دچار بی‌آبی انجام شد و ایستگاه‌های برداشت آب شیرین در سطح شهر هم موظف به ارائه خدمات در طول شبانه‌روز شدند.»

تأمین آب آشامیدنی با 2منبع جدید
شکوهی‌فر، یکی از شهروندان نیز با تأکید بر رفع مشکل خط انتقال آب زاهدان به همشهری گفت: «آب در زاهدان وصل شد، اما مشکل تنش آبی در استان فراتر از این است. بدون آب هم زندگی ممکن نیست و همه ما شهروندان سیستان و بلوچستان به تامین حقابه چشم دوخته‌ایم و امیدواریم موانع به‌زودی برطرف شود.»
محمد سرگزی، نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی از پیگیری وزارت امورخارجه، مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی کشور برای دریافت حقابه رودخانه هیرمند خبر داد و گفت: «۲ منبع جدید در شمال سیستان و بلوچستان برای تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان شناسایی شده است.»
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان هم درباره یکی از منابع آبی که حفر چاه است، ادامه داد: «با حفر 15چاه در حرمک، تقریبا حدود 350تا 400لیتر آب برداشت می‌شود. 35حلقه چاه هم در هامون و هیرمند زده شده که قرار است تعداد آن به 40حلقه برسد. ناگفته نماند که 15حلقه از این 40حلقه چاه در منطقه سیستان است. 15حلقه چاه هم در شیله زده می‌شود. در نتیجه 30حلقه چاه آب با ظرفیت 1000لیتر در ثانیه برای سیستان برداشت می‌شود.»  علیرضا قاسمی منبع دیگر آبی را در مسیر نهبندان معرفی کرد که شناسایی یک چاه نیمه عمق 200متری در مسیر نهبندان است. سرگزی یادآور شد: «اگر این موارد به سرانجام برسد هم برای سیستان و هم برای زاهدان می‌توانیم به تامین آب بدون چاه‌نیمه فکر کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید